• 20 559 online
  • 1 129 265 medlemmar
  • 58 584 331 inlägg
2017-10-01, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oakheart
Fick det här läkemedlet utskrivet idag men efter att ha skummat igenom tråden så ser det inte ut som jag kommer ta det alls. Det verkar inte som någon har nånting positivt att säga om Brintellix? Illamående är en vanlig biverkning på köpet? Dra åt helvete, vilken besvikelse..

Gör som jag, dela tabletten med en vass kniv. Jag delade en 5-mg tablett i 4 delar, men så är jag ju också otroligt medicinkänslig. Tog tillsammans med mat. På det här sättet slapp jag illamående. Jag fick istället ett adrenalinpåslag de första två veckorna, så att magen liksom drogs upp lite av anspänning. Men grubbleriet och ångesten dämpades och jag fick en hel del gjort. Efter två veckor höjde jag något, och nu är jag istället lite låg och såsig, men kan fokusera. Har dock två timmar på eftermiddagen med nån slags kemisk ångest i kroppen, då blir det vila. Så nog är det fler insättningssymtom än vad det står i Fass. Men, jag är alltså larvigt medicinkänslig, samt att det kan ligga kvar lite utsättningssymtom från Cymbalta som jag satt ut i somras. Jag tänker ge det två veckor till åtminstone, för att se om stämningsläget höjs. Mitt råd är att ändå prova, det ska ju inte vara så stor utsättningsaffär på denna ifall man slutar. Berätta gärna hur det går!
Citera
2017-10-03, 07:59
Medlem
Syk3zs avatar
Tog brintellix för 9 dagar sedan, och dagarna sedan dess har varit dom värsta i mitt liv.
Hade innan jag började med medicinen en relativt fungerande vardag med kontrollerbar ångest, nu är jag i någon sorts levande mardröm som inte slutar.

Jag skulle byta min antidepressiva då jag inte hade fått några direkta resultat,
Trappade ner min förra medicin som heter Venlafaxin väldigt sakta tills jag hade slutat med den helt, detta gick väldigt bra trotts att jag hade gått på den i 4 år.
Sen började jag med Brintellix ett par dagar senare som läkaren och jag hade kommit överens om.
Började dag 1 med 10mg, kände inga effekter eller biverkningar.

dag 2 så tänkte jag att jag skulle prova 20mg, detta inte på rekommendation av läkaren, utan för att jag själv hela livet aldrig har känt någon effekt av någon antidepressiv medicin.

I alla fall ca 2-3 timmar efter jag svalt tabletterna så sitter jag i en helt avslappnad i en stol och kollar på något tv program på datorn,
och så slår det till som en blixt, det sticker till i hela huvudet och jag blir medvetslös i några sekunder till och från, jag försöker ta mig ner för trappan för att prata med min sambo, i detta så börjar kraftig ångest komma över mig med.

Min sambo tycker att jag ska prata med 1177, så jag ringer dom och berättar precis vad som har hänt, sjuksköterskan jag pratar med tycker att jag ska söka akut vård, men jag är tveksam och avvaktar då jag misstänkte att det kanske kunde vara en vanlig panikångest attack, dock tyckte jag att det var lite lustigt när det var helt oprovocerat och jag mådde väldigt bra innan.

Det går en timme eller så och den kraftiga ångesten, konstant yrsel och förlorat medvetande till och från hänger kvar, så jag bestämmer mig för att åka in till läkaren och kolla upp det.
Kommer in, dom tar EKG, blodprov och knackar knä, sen säger att det inte finns så mycket mer dom kan göra.
Ska dock tillägga att innan jag åkte in till läkaren så hade jag tagit Sobril för första gången på över ett år, så det såg nog inte ut som att jag var i något allvarligt lidande på plats, eftersom att jag var ganska avdankad.

Tar i alla fall inga fler Brintellix i väntan på ny läkartid,
men nu har jag haft konstant kraftig till okontrollerbar ångest sedan detta inträffade för 8 dagar sedan, och driftar in och ut ur medvetande, detta från det att jag vaknar tills dess att jag kanske somnar.

Ska också säga att jag är ingen missbrukare och har aldrig varit i mitt liv,
har också som max haft panikångest 1 kväll om året innan och då har det varit på grund av att någon nära har gått bort till exempel.

Tänker kontakta vårdcentralen eller psyk idag för jag står inte ut mer, är som en levande mardröm som inte tar slut.

Ville dela med mig av denna erfarenhet och samtidigt kolla om någon har något råd om vad jag ska ta mig till nu, tacksam för svar.
Citera
2017-10-03, 15:46
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syk3z
Tog brintellix för 9 dagar sedan, och dagarna sedan dess har varit dom värsta i mitt liv.
Hade innan jag började med medicinen en relativt fungerande vardag med kontrollerbar ångest, nu är jag i någon sorts levande mardröm som inte slutar.

Jag skulle byta min antidepressiva då jag inte hade fått några direkta resultat,
Trappade ner min förra medicin som heter Venlafaxin väldigt sakta tills jag hade slutat med den helt, detta gick väldigt bra trotts att jag hade gått på den i 4 år.
Sen började jag med Brintellix ett par dagar senare som läkaren och jag hade kommit överens om.
Började dag 1 med 10mg, kände inga effekter eller biverkningar.

dag 2 så tänkte jag att jag skulle prova 20mg, detta inte på rekommendation av läkaren, utan för att jag själv hela livet aldrig har känt någon effekt av någon antidepressiv medicin.

I alla fall ca 2-3 timmar efter jag svalt tabletterna så sitter jag i en helt avslappnad i en stol och kollar på något tv program på datorn,
och så slår det till som en blixt, det sticker till i hela huvudet och jag blir medvetslös i några sekunder till och från, jag försöker ta mig ner för trappan för att prata med min sambo, i detta så börjar kraftig ångest komma över mig med.

Min sambo tycker att jag ska prata med 1177, så jag ringer dom och berättar precis vad som har hänt, sjuksköterskan jag pratar med tycker att jag ska söka akut vård, men jag är tveksam och avvaktar då jag misstänkte att det kanske kunde vara en vanlig panikångest attack, dock tyckte jag att det var lite lustigt när det var helt oprovocerat och jag mådde väldigt bra innan.

Det går en timme eller så och den kraftiga ångesten, konstant yrsel och förlorat medvetande till och från hänger kvar, så jag bestämmer mig för att åka in till läkaren och kolla upp det.
Kommer in, dom tar EKG, blodprov och knackar knä, sen säger att det inte finns så mycket mer dom kan göra.
Ska dock tillägga att innan jag åkte in till läkaren så hade jag tagit Sobril för första gången på över ett år, så det såg nog inte ut som att jag var i något allvarligt lidande på plats, eftersom att jag var ganska avdankad.

Tar i alla fall inga fler Brintellix i väntan på ny läkartid,
men nu har jag haft konstant kraftig till okontrollerbar ångest sedan detta inträffade för 8 dagar sedan, och driftar in och ut ur medvetande, detta från det att jag vaknar tills dess att jag kanske somnar.

Ska också säga att jag är ingen missbrukare och har aldrig varit i mitt liv,
har också som max haft panikångest 1 kväll om året innan och då har det varit på grund av att någon nära har gått bort till exempel.

Tänker kontakta vårdcentralen eller psyk idag för jag står inte ut mer, är som en levande mardröm som inte tar slut.

Ville dela med mig av denna erfarenhet och samtidigt kolla om någon har något råd om vad jag ska ta mig till nu, tacksam för svar.
Låter mer som utsättningssymptom av Venlafaxin. Kan ta en tag innan de kommer och Brintellix lär inte lindra dem.
Citera
2017-10-09, 13:51
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Någon som bytt från sertralin eller liknande och fått bra resultat samt färre biverkningar?
Citera
2017-10-21, 11:17
Medlem
Är väll inne på ca. 3 månaders behandling nu med preparatet och experimenterat - med läkaren - med doser. Var försiktigt hoppfull i början men nu kaosar det totalt. Förutom att ångesten är ohanterbar mår jag konstant illa som biverkning. Och ja, jag tar pillret i samband med måltid för att försöka hindra illamåendet.

Inget för mig.

Diagnos: GAD och dess restsjukdomar som social fobi och panikångest etc.
Senast redigerad av Sqrbanken 2017-10-21 kl. 11:24.
Citera