• 8 480 online
  • 1 134 498 medlemmar
  • 58 817 230 inlägg
2017-05-04, 20:18
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Tidigare har jag torrhumlat 23L med 125g Simcoe och 25g Summit, men nu sitter jag alltså med 100g Columbus/Tomahawk, 25g Summit och 25g Simcoe. Kan det bli bra, eller bör jag dra ner lite på mängden Columbus/Tomahawk, vad tror ni i tråden?
Kör på, det blir finfint.

Vill du komplettera går det att ha i vilken C-humle som helst: Cascade, Columbus, Centennial, Citra Chinook. Amarillo & Simcoe stavas också med C i det här fallet.
Citera
2017-05-04, 22:19
Medlem
Mr.Woodss avatar
Två som svarar "kör", då får det bli så!
Blev bara lite skeptisk när jag läste om Columbus, och det stod bl.a. "lakrits" och "curry". Är väl mer ute efter tallbarr och grapefrukt. Örtigheten finns tydligen och det gillar jag, hoppas bara den upplevs som tillräckligt frisk, nu när den kommer att dominera.
Senast redigerad av Mr.Woods 2017-05-04 kl. 22:21.
Citera
2017-05-04, 22:26
Medlem
prominentens avatar
Gott att höra

Glöm lakrits och curry, det är nog bara förstärkelseord - har aldrig hört någon uttrycka dessa smaker i samband med dessa humlesorter. Tallbarr och grape, ja.

Lycka till - det blir bra

Citat:
Två som svarar "kör", då får det bli så!
Blev bara lite skeptisk när jag läste om Columbus, och det stod bl.a. "lakrits" och "curry". Är väl mer ute efter tallbarr och grapefrukt. Örtigheten finns tydligen och det gillar jag, hoppas bara den upplevs som tillräckligt frisk, nu när den kommer att dominera.
Citera
2017-05-04, 22:55
Medlem
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Gott att höra

Glöm lakrits och curry, det är nog bara förstärkelseord - har aldrig hört någon uttrycka dessa smaker i samband med dessa humlesorter. Tallbarr och grape, ja.

Lycka till - det blir bra
Det tror jag! Med hjälp av herrarna här i tråden har det flera gånger blivit bättre än bra!

Tråkigt bara att jag inte får tillfälle att blindtesta M44-jästen, mot en exakt likadan IPA, men som är jäst med US05.
Snubben i butiken tvivlade på att jag skulle skilja på dem, men jag kan redan nu konstatera att M44 beter sig rejält annorlunda, och smakprov innan torrhumling säger mig att detta blir en annan öl. Dock är det för tidigt att säga om den blir bättre. Torrare och bittrare blir den, det är bra! Men jag hoppas att den inte också blir för "tunn"...
Citera
2017-05-05, 16:43
Medlem
hesons avatar
Citat:
Det tror jag! Med hjälp av herrarna här i tråden har det flera gånger blivit bättre än bra!

Tråkigt bara att jag inte får tillfälle att blindtesta M44-jästen, mot en exakt likadan IPA, men som är jäst med US05.
Snubben i butiken tvivlade på att jag skulle skilja på dem, men jag kan redan nu konstatera att M44 beter sig rejält annorlunda, och smakprov innan torrhumling säger mig att detta blir en annan öl. Dock är det för tidigt att säga om den blir bättre. Torrare och bittrare blir den, det är bra! Men jag hoppas att den inte också blir för "tunn"...
Varje gång jag är nyfiken så splittar jag till dubbla jäskärl, torrjäst är ju nästan gratis (om man jämför med smackpack)

Helgens projekt är att jäsa en ESB med både Thames Valley 2 och Belgisk jäst, två olika öl på nästan samma arbetsinsats.
Citera
2017-10-07, 14:49
Medlem
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Varje gång jag är nyfiken så splittar jag till dubbla jäskärl, torrjäst är ju nästan gratis (om man jämför med smackpack)

Helgens projekt är att jäsa en ESB med både Thames Valley 2 och Belgisk jäst, två olika öl på nästan samma arbetsinsats.
Jag är barnsligt förtjust i Gotlands Best Bitter (3.5% folköl (finns den ens som vanlig öl?)). Den är ju inte direkt stiltypisk, och jag söker alltså en jäst som närmar sig den genom att inte lämna kvar för mycket sötma.
Just nu jäser jag en "engelsk" bitter med en stiltypisk alejäst, men nästa batch vill jag ha mer åt Gotlands smakprofil.
Har du några tips på lämplig jäst att prova?
Citera
2017-10-09, 19:08
Medlem
prominentens avatar
Detta öl jäser på skotsk alejäst så du har nog två(?) alternativ tillgängliga på humle.se:

Edinburgh Scottish Ale (White Labs WLP028)
Scottish Ale (Wyeast 1728)

Tror båda funkar

Citat:
Jag är barnsligt förtjust i Gotlands Best Bitter (3.5% folköl (finns den ens som vanlig öl?)). Den är ju inte direkt stiltypisk, och jag söker alltså en jäst som närmar sig den genom att inte lämna kvar för mycket sötma.
Just nu jäser jag en "engelsk" bitter med en stiltypisk alejäst, men nästa batch vill jag ha mer åt Gotlands smakprofil.
Har du några tips på lämplig jäst att prova?
Citera
2017-10-10, 18:05
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Detta öl jäser på skotsk alejäst så du har nog två(?) alternativ tillgängliga på humle.se:

Edinburgh Scottish Ale (White Labs WLP028)
Scottish Ale (Wyeast 1728)

Tror båda funkar
De båda ska vara jästen från McEwan's i Edinburgh.
Citera
2017-10-10, 20:57
Medlem
prominentens avatar
Ah, det visste jag inte. Beskrivningen av jäststammarna lyder olika men säger du det så

Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
De båda ska vara jästen från McEwan's i Edinburgh.
Citera
2017-10-19, 17:33
Medlem
Mr.Woodss avatar
Tack för tipsen!
Citera