2017-08-10, 16:46
Medlem
Kan säga såhär köpte en 30 ml flaska behövdes minst 10ml för att få ett skönt lugn och dämpa ångest och dom e dyra så köp en 5a weed istället
Citera
2017-08-14, 19:34
Medlem
chillarmests avatar
Är det någon här som har erfarenhet av CBD olja och tinnitus. Har googlat lite, men tycker inte jag hittat något vidare underlag om det.

Det är åsatt jag har en nära släkting som lidit av tinnitus i flera år, och han är såklart en sån person som inte kollar upp saker och letar efter förbättringar. Han är mycket emot cannabis, men vet i och för sig otroligt lite om det, med andra ord han är 60-talist. Men om det finns en chans att CBD olja kan hjälpa mot tinnitus så ska jag alla fall ge det ett försök att få han att testa.

Har sett lite på nätet om att det hjälper, och någon på youtube nämnde att man ska droppa det i öret innan sängdags.
Citera
2017-08-14, 20:53
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillarmest
Är det någon här som har erfarenhet av CBD olja och tinnitus. Har googlat lite, men tycker inte jag hittat något vidare underlag om det.

Det är åsatt jag har en nära släkting som lidit av tinnitus i flera år, och han är såklart en sån person som inte kollar upp saker och letar efter förbättringar. Han är mycket emot cannabis, men vet i och för sig otroligt lite om det, med andra ord han är 60-talist. Men om det finns en chans att CBD olja kan hjälpa mot tinnitus så ska jag alla fall ge det ett försök att få han att testa.

Har sett lite på nätet om att det hjälper, och någon på youtube nämnde att man ska droppa det i öret innan sängdags.
Om tinnitusen är stressrelaterad så kan det hjälpa då cbd reglerar stress. Är det en hörselskada så ska man nog inte ha några större förhoppningar. Visst det kan säkert påverka hur man upplever ljudet så det skadar ju aldrig att testa. I vissa fall kan det bli värre men borde gå över när man slutar med oljan. Sen tror jag inte han ska droppa det i örat. Tinnitus sitter i hjärnan eller skadade celler, och cannabinoiderna verkar på cellnivå i hela kroppen så de kommer "hitta rätt" om det är så att de kan hjälpa.
Citera
2017-08-14, 21:02
Medlem
ninjutsus avatar
Här är två bra föreläsningar för den som vill veta mer om CBD, den senaste forskningen och studierna när det gäller medicinsk cannabis öht med inriktning på CBD. Den svenska föreläsningen går även in på många studier om THC m.m.

https://www.youtube.com/watch?v=DVM68Kji7z0
https://www.youtube.com/watch?v=rPl_HFp5C7Y
Citera
2017-08-14, 21:47
Medlem
chillarmests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Om tinnitusen är stressrelaterad så kan det hjälpa då cbd reglerar stress. Är det en hörselskada så ska man nog inte ha några större förhoppningar. Visst det kan säkert påverka hur man upplever ljudet så det skadar ju aldrig att testa. I vissa fall kan det bli värre men borde gå över när man slutar med oljan. Sen tror jag inte han ska droppa det i örat. Tinnitus sitter i hjärnan eller skadade celler, och cannabinoiderna verkar på cellnivå i hela kroppen så de kommer "hitta rätt" om det är så att de kan hjälpa.
Tyvärr så är det en väldigt stressad person jag talar om. Men jag ska köra en liten testperiod på mig själv och se om det är någonting.

Du verkar kunnig inom ämnet, är det stor skillnad på svenska/europeiska och amerikanska produkter?
Det känns ju som att USA ligger ljusår före gällande den här branschen.
Citera
2017-08-14, 22:35
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillarmest
Tyvärr så är det en väldigt stressad person jag talar om. Men jag ska köra en liten testperiod på mig själv och se om det är någonting.

Du verkar kunnig inom ämnet, är det stor skillnad på svenska/europeiska och amerikanska produkter?
Det känns ju som att USA ligger ljusår före gällande den här branschen.
De flesta produkter som säljs över disk utan recept är gjort på industrihampa, det gäller både i USA, Sverige, Holland m.m. Så i praktiken är det samma cbd. Skillnaden mellan oljorna i sig beror på extraktionsmetod och terpen-profil. Möjligt att jänkarna har kultiverat bättre plantor med en mer önskvärd terpen-profil, men man kan inte veta i förväg vad som kommer fungera för en själv så det enda man kan göra är att testa en olja och hoppas på det bästa. Finns även svenska produkter som tillverkar sin olja från Colorado.
Citera
2017-08-17, 22:03
Medlem
YusufAmirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johan710
Men indirekt så är CBD-olja och CBD-produkter därmer klart och tydligt lagliga, och detta oavsett THC-halt, helt enkelt därför att de är tillverkade utifrån sådan laglig och godkänd industrihampa. Problemet är att alla myndighetspersoner inte förstår det - personer som jobbar inom polis, tullverk, rättsväsende. Samt att man som tillverkare och försäljare måste kunna bevisa att man verkligen har använt sådan laglig industrihampa och inte annan hampa (som därmed är att betrakta som droghampa - oavsett THC-koncentration). Men för evt. berörda myndighetspersoner som kan tänkas läsa detta, så är det så att ALL industrihampa har en HÖGRE halt CBD än THC, och all droghampa (marijuana, hasch, hascholja, etc) har en HÖGRE halt THC än CBD. Varför det enda sättet att kontrollera om det rör sig om en produkt framställd ur industrihampa eller droghampa är att mäta BÅDA sorterna av cannabinoider och jämföra deras koncentrationer - CBD och THC. Ty om CBD-halten överstiger THC-halten så uppstår ingen berusning, detta oavsett THC-halt.

Så teoretiskt kan man säga till polisen vid drogtest att man har intagit industrihampa med en hög halt av THC men ännu högre halt av CBD, därav höga halter av restprodukter av THC i urinet?
Citera
2017-08-19, 15:48
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Hur effektivt är cbd för sömnen jämfört antihistaminer och liknande produkter?

Några intressanta studier att läsa?
Citera
2017-08-19, 19:15
Medlem
flexibilitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Hur effektivt är cbd för sömnen jämfört antihistaminer och liknande produkter?

Några intressanta studier att läsa?

här finns lite att läsa: https://www.projectcbd.org/sleep-disorders
Citera
2017-10-18, 14:31
Medlem
.Chloes avatar
Läste nyss att Scandinavian Hemp fick hela sitt lager beslagtaget av Polisen. Mycket intressant beslut, men antagligen handlar det om att THC-halterna var för höga och räknades därför inte som spårämnen (0.01% tror jag det är).

I vilket fall som helst är det helt absurt hur myndigheter ser på denna sak. En naturprodukt som framställs helt lagligt och dessutom hjälper tusentals svenskar med en rad olika symptom borde få vara laglig. Sätta käppar i hjulen känns som vi tyvärr har en otrygg framtid som kommer. Men hoppas inte!
Citera
2017-10-18, 14:34
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YusufAmir
Så teoretiskt kan man säga till polisen vid drogtest att man har intagit industrihampa med en hög halt av THC men ännu högre halt av CBD, därav höga halter av restprodukter av THC i urinet?
Nej, det kan man inte. THC är en cannabinoid som är narkotikaklassad och det spelar ingen roll om du köpt den lagligt eller ej. De oljor som väl säljs innehåller så pass lite THC att det verkligen kommer synas som spår på ett urinprov, och då kan du säga att du helt enkelt förbrukat CBD-olja.
Citera
2017-10-18, 15:03
Medlem
flexibilitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Läste nyss att Scandinavian Hemp fick hela sitt lager beslagtaget av Polisen. Mycket intressant beslut, men antagligen handlar det om att THC-halterna var för höga och räknades därför inte som spårämnen (0.01% tror jag det är).

I vilket fall som helst är det helt absurt hur myndigheter ser på denna sak. En naturprodukt som framställs helt lagligt och dessutom hjälper tusentals svenskar med en rad olika symptom borde få vara laglig. Sätta käppar i hjulen känns som vi tyvärr har en otrygg framtid som kommer. Men hoppas inte!

är det inte 0.2% thc som är den lagliga gränsen inom eu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in