Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-17, 20:00
  #1
Medlem
DoungAs avatar
Tänkte vi kunde ha en tråd redo där vi diskuterar de kommande anmälningarna om förtal
Jag brukar sällan eller aldrig misstro en kvinna som utsatts för sexuella trakasserier eller våldtäkt. Kan inte ens dra mig till minnes.

Dock funderar jag över om det kan svämma över och slå tillbaka mot denna kampanjen.

Tidigare i bekantas barns skolor har det rullats upp historier om "våldtäkt" där det senare visat sig vara uppdiktat eller att en tjej ångrat sig i rädsla om sitt rykte. Inget vanligt. Men har hänt. Iband som en hämnd.
Kan detta ske nu också?

Även om många av de som nu kommer ut och berättar antagligen talar sanning. Kan vi se en flod komma med anmälningar om förtal?
Virtanen känns ju inte som en person som skulle dra sig från en sån anmälan tex.

Och om extremfeministerna hakar på och börjar dikta ihop historier... kommer även de som faktiskt talar sanning att ifrågasättas?

Edit: MOD, flytta tråden om den hamnat fel.
__________________
Senast redigerad av DoungA 2017-10-17 kl. 20:03.
Citera
2017-10-17, 20:07
  #2
Medlem
studioxswes avatar
nej
Citera
2017-10-17, 20:14
  #3
Medlem
Medierna har ju uppmunrat hela angiveri-samhället nu i hur många år som helst. Det är okej att hänga ut grannen som SD-röstande nazist. Det är okej att hänga ut läraren som fluktande mansgris.
Ska man nu helt plötsligt säga att detta inte alls är okej, bara för att det råkar vara en av deras egna som ligger i siktet?

Man har bäddat den här sängen gott och länge. Nu får man ligga i den, ordentligt.
Citera
2017-10-17, 20:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
Tänkte vi kunde ha en tråd redo där vi diskuterar de kommande anmälningarna om förtal
Jag brukar sällan eller aldrig misstro en kvinna som utsatts för sexuella trakasserier eller våldtäkt. Kan inte ens dra mig till minnes.

Dock funderar jag över om det kan svämma över och slå tillbaka mot denna kampanjen.

Tidigare i bekantas barns skolor har det rullats upp historier om "våldtäkt" där det senare visat sig vara uppdiktat eller att en tjej ångrat sig i rädsla om sitt rykte. Inget vanligt. Men har hänt. Iband som en hämnd.
Kan detta ske nu också?

Även om många av de som nu kommer ut och berättar antagligen talar sanning. Kan vi se en flod komma med anmälningar om förtal?
Virtanen känns ju inte som en person som skulle dra sig från en sån anmälan tex.

Och om extremfeministerna hakar på och börjar dikta ihop historier... kommer även de som faktiskt talar sanning att ifrågasättas?

Edit: MOD, flytta tråden om den hamnat fel.
Du har rätt i dina farhågor. Senast idag såg jag en kvinna sätta detta på sin status. Denna kvinnan har inte blivit våldtagen. I hennes fall är det BLUFF. Hennes gäng är kända för att råka ut för våldtäkter, de är väl ute efter skadeståndet, men så många våldtäkter kan de inte ha råkat ut för. Det är iscensatta våldtäkter. Usch, tvi!
__________________
Senast redigerad av runarviking 2017-10-17 kl. 20:23.
Citera
2017-10-17, 20:18
  #5
Medlem
Nej jag tror knappast att detta kommer att vara något annat än gudvetvilken i raden av tomma grejer som poppar upp en tid på sociala medier utan att något i sak förändras i den riktiga världen.

Kom bara ihåg #Prata om det som Johanna Koljonen t o m fick Stora Journalistpriset för. Exakt vilken samhällelig inverkan hade den "kampanjen" eller vad man nu ska kalla den? Finns det något som talar för att den här grejen blir mer än så?

Jag tycker inte att det är fel om folk som vill det använder sociala medier till allt från trivialiteter till mer allvarliga ämnen, men det finns en rätt larvig övertro på de där grejerna. Praktexemplet jag kommer på är i samband med den s k arabiska våren när journalister gick loss som galningar för att folk twittrade från Tahrirtorget; det skulle tydligen vara något slags revolution. I slutänden visade det sig att gammal militär hårdvara var det som fällde avgörandet i alla fall, åtminstone på kort till medellång sikt.
Citera
2017-10-17, 20:32
  #6
Medlem
bradgardsindianens avatar
Jag kan nästan tänka att man trivialiserar det. Likadant står jag nog också i hörnan att om man inte anmält att man blivit våldtagen att det faktiskt inte är helt rätt att prata om det. Särskilt inte på ett sätt som pekar ut vem det är. I en process får även den anklagade en fair chans att försvara sig, det är svårare med "skvaller".

Nu ploppar det ju upp en massa om Harvey Weinstein. Senast i Time. Några av kvinnorna har ju dock inlett processer men det finns ju många som liksom verkar hänga på. Rose McGowan fick väl 100K USD i en förlikning för något 1997,här om dagen blev hon avstängd från Twitter i 12 timmar för att hon bad Ben Affleck att "fu*k off" när han tyckte hon skulle vara tyst om skandalen (just hon behöver väl inte vara det, om hon processat och fått ett skadestånd i förlikning)?).

Harriet Andersson berättade väl om "knullsoffan" på Dramaten där de unga skådespelerskorna fick förlängt så det verkar ju vara ett problem i branschen men samtidigt undrar man ju lute om det inte är så att vissa faktiskt är beredd att tåla det för att få den där rollen? Och är det många som "tål" det så byggs väl det där egot då som förutsätter att närpå alla vill bada jacuzzi och massera Weinstein på auditions på hotellrummet?
Inger Nilsson berättar ju att hon inte upplevt att det varit problem med att säga ifrån.
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-10-17 kl. 20:55.
Citera
2017-10-17, 20:53
  #7
Medlem
4yoonlys avatar
Skulle tycka det hade blivit lite mer jämställt om vi som män hängde ut lite kvinnor också...
Själv har jag blivit "gropad" ett antal gånger på krogen, haft en visserligen storbystad snygg äldre lärare som hela tiden hade en förmåga att trycka upp hennes bröst i mig varenda tillfälle hon vi var ensamma, var dock inte elev då men typ 30 år yngre än henne... osv osv...


---edit

Eller varför inte starta en "falskanmälning, påstående" "trend"... det har ju hänt även mig, borde hänt många... då tjejer absolut inte förlorar något på "hitta på", men kan vinna så mycket mer...

---edit2

Obs Weinstein är troligen ett assface precis som Cosby dock... dessa existerar ju definitivt också...
__________________
Senast redigerad av 4yoonly 2017-10-17 kl. 20:59.
Citera
2017-10-17, 21:00
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Skulle tycka det hade blivit lite mer jämställt om vi som män hängde ut lite kvinnor också...
Själv har jag blivit "gropad" ett antal gånger på krogen, haft en visserligen storbystad snygg äldre lärare som hela tiden hade en förmåga att trycka upp hennes bröst i mig varenda tillfälle hon vi var ensamma, var dock inte elev då men typ 30 år yngre än henne... osv osv...


---edit

Eller varför inte starta en "falskanmälning, påstående" "trend"... det har ju hänt även mig, borde hänt många... då tjejer absolut inte förlorar något på "hitta på", men kan vinna så mycket mer...

---edit2

Obs Weinstein är troligen ett assface precis som Cosby dock... dessa existerar ju definitivt också...
Gör´t! Ska det vara jämställt, så ska det. Hälsn. en kvinna
Citera
2017-10-17, 21:22
  #9
Medlem
Drinkycrows avatar
De hag såg som skrev om det namngav ju ingen. Så vem ska anmäla henne för förtal för att hon påstår en man tagit henne i skrevet, eller låst in henne i sin bil?

Fan vad triggade ni blir av vanligt hashtaggtrams. Är väl förövrigt ett steg i rätt riktning att köra med budskapet att alla kvinnor offer istället för att alla män är förövare. Det senare fick en del backlash.
Citera
2017-10-17, 21:28
  #10
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Skulle tycka det hade blivit lite mer jämställt om vi som män hängde ut lite kvinnor också...
Själv har jag blivit "gropad" ett antal gånger på krogen, haft en visserligen storbystad snygg äldre lärare som hela tiden hade en förmåga att trycka upp hennes bröst i mig varenda tillfälle hon vi var ensamma, var dock inte elev då men typ 30 år yngre än henne... osv osv...


---edit

Eller varför inte starta en "falskanmälning, påstående" "trend"... det har ju hänt även mig, borde hänt många... då tjejer absolut inte förlorar något på "hitta på", men kan vinna så mycket mer...

---edit2

Obs Weinstein är troligen ett assface precis som Cosby dock... dessa existerar ju definitivt också...

Men det görs väl? Det är väl ofta det skvallras om att exvis en kvinna "gått sängvägen". Jag tror inte det är många kvinnor som postar i trpden "Vilka kändisar har du legat med?" Jag tror det finns en som uppgivit Dan Ekborg, mycket mer är det inte.

Antagligen, angående Weinstein och Cosby, men det var det jag menade, den typen uppstår liksom inte ur ingenting, såvitt de inte är förståndshandikappade på riktigt men det är de väl inte.
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-10-17 kl. 21:31.
Citera
2017-10-17, 21:39
  #11
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen

Citat:
Men det görs väl? Det är väl ofta det skvallras om att exvis en kvinna "gått sängvägen". Jag tror inte det är många kvinnor som postar i trpden "Vilka kändisar har du legat med?" Jag tror det finns en som uppgivit Dan Ekborg, mycket mer är det inte.

Du menar rykten som troligen andra "avundsjuka" kvinnor startar?
Ah ok, denna (twitter?) tråd/trend är alltså enbart för att hänga ut "kändisar" då är jag med...

Citat:
Antagligen, angående Weinstein och Cosby, men det var det jag menade, den typen uppstår liksom inte ur ingenting, såvitt de inte är förståndshandikappade på riktigt men det är de väl inte.

Det finns säkerligen fler Weinsteins och Cosby's där ute givetvis... och visst är det så att dom inte uppkommer ur ingenting... hade 100% av alla kvinnor tyckt det varit vidrigt (vilket är nästan samma som normala män tycker tycker antar jag iofs). Så hade ju detta aldrig fungerat, funnits osv... går det inte att tända en eld så slutar man försöka efter 3 gånger... Cosby hade ju ett annat tillvägagångssätt som jag förstår det... i mitt tycke bra mycket vidrigare än Weinstein men jag är ju inte heller en kvinna så jag kan ju liksom inte jämföra en gammal naken pillesnopp med att vakna upp och insett att du troligen blivit penetrerad medvetslös...
Citera
2017-10-17, 21:54
  #12
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Du menar rykten som troligen andra "avundsjuka" kvinnor startar?
Ah ok, denna (twitter?) tråd/trend är alltså enbart för att hänga ut "kändisar" då är jag med...



Det finns säkerligen fler Weinsteins och Cosby's där ute givetvis... och visst är det så att dom inte uppkommer ur ingenting... hade 100% av alla kvinnor tyckt det varit vidrigt (vilket är nästan samma som normala män tycker tycker antar jag iofs). Så hade ju detta aldrig fungerat, funnits osv... går det inte att tända en eld så slutar man försöka efter 3 gånger... Cosby hade ju ett annat tillvägagångssätt som jag förstår det... i mitt tycke bra mycket vidrigare än Weinstein men jag är ju inte heller en kvinna så jag kan ju liksom inte jämföra en gammal naken pillesnopp med att vakna upp och insett att du troligen blivit penetrerad medvetslös...

Nej, påtalanden om att någon gått sängvägen kommer väldigt ofta från män.

Tråden om vilka kändisar man legat med finns väl på ett av forumen här på Flashback, jag har inte sett någon sådan "tråd" på Twitter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback