Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-17, 14:32
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Vissa djurarter visar att de är självmedvetna i sk spegeltest. Det gäller dock inte för hundar. Nu har några forskare kommit fram till att det kan bero på att synen inte är det viktigaste sinnet för hundar, och att en sådan test därför blir missvisande. I stället har man designat en test där hundarna kan använda sitt luktsinne.

Här kan man läsa en artikel och se en film om detta:

https://www.nytimes.com/2017/09/22/s...cognition.html

Mycket intressant. Tanken har slagit mig åtskilliga gånger men bevis saknas ju och framkommer inte heller i den där filmen. Men jag tvivlar inte en sekund att det är så. En katt eller hund som ser sig i spegeln är bevisat att de inte uppfattar sig själva (på samma vis som vuxna människor) men bevisligen så nosar katter och hundar på i princip all avföring de kommer över, varför skulle de göra det om de inte kunde urskilja olika unika lukter/dofter.

Att de även känner igen olika individers dofter ser jag som självklart då både katter och hundar använder sin egen urin för att markera revir, skulle de inte känna igen sin egen lukt så skulle de ju uppfatta det som att någon annan revirkissat inom reviret. Går man ut med en hund så kan man se hur den ibland hittar avföring som man som människa vet inte är ens egen hunds, hunden går genast dit och nosar och lyfter på benet för att revirmarkera, på väg hem går man förbi samma ställe och då nosar hunden endast snabbt på sin egen urinmarkering och går vidare.
Lek med tanken att vi människor skulle lukta på avföring och försöka avgöra om det var ens eget urin eller grannens urin... vi känner ingen som helst skillnad.
Citera
2017-10-17, 16:02
  #86
Medlem
Fast hundar ser andra hundar på TV och reagerar på det. Det är nog snarare så att hundar är smarta nog att fatta att det är dom själva dom ser i spegeln. Och dessutom finns det undantag, hundar som blir skogstokiga när dom ser sig själva i spegeln.

För övrigt har jag spelat in min hund när han leker. När jag visat honom dessa klipp har han inte reagerat alls. Men om jag visar en annan hund så blev han direkt intresserad.

Katter å andra sidan... Dom (i överlag) reagerar på sig själva i spegeln.
Citera
2017-10-17, 16:10
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Fast hundar ser andra hundar på TV och reagerar på det. Det är nog snarare så att hundar är smarta nog att fatta att det är dom själva dom ser i spegeln. Och dessutom finns det undantag, hundar som blir skogstokiga när dom ser sig själva i spegeln.

För övrigt har jag spelat in min hund när han leker. När jag visat honom dessa klipp har han inte reagerat alls. Men om jag visar en annan hund så blev han direkt intresserad.

Katter å andra sidan... Dom (i överlag) reagerar på sig själva i spegeln.
Inget av det du tar upp bevisar att din eller någon annan hund förstår att de ser sig SJÄLVA i spegeln. De känner såklart igen andra hundar och ser de ofta i spegeln så känner de såklart igen den spegelbilden men självinsikten som hos högre utvecklade djur, finns inte där.

Kattungar och valpar brukar reagera mest då de ser en spegel, sen lär de sig relativt snabbt att den där artfränden i spegeln inte gör dem något, inte anfaller, är glad om de själva är glada, de ser ett djur som agerar så som de själva gör, de släpper på garden och då släpper spegelbilden också på garden... inget att hetsa upp sig över alltså och då bemöter de spegelbilden lugnt nästa gång.
Citera
2017-10-17, 20:52
  #88
Medlem
Scarlettstorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Inget av det du tar upp bevisar att din eller någon annan hund förstår att de ser sig SJÄLVA i spegeln. De känner såklart igen andra hundar och ser de ofta i spegeln så känner de såklart igen den spegelbilden men självinsikten som hos högre utvecklade djur, finns inte där.

Kattungar och valpar brukar reagera mest då de ser en spegel, sen lär de sig relativt snabbt att den där artfränden i spegeln inte gör dem något, inte anfaller, är glad om de själva är glada, de ser ett djur som agerar så som de själva gör, de släpper på garden och då släpper spegelbilden också på garden... inget att hetsa upp sig över alltså och då bemöter de spegelbilden lugnt nästa gång.

Du underskattar hundar. Jag är helt övertygad om att de flesta hundar förstår att det är sin egen spegelbild som dom ser. Eller när dom får se sig själva i en inspelad video. Det gäller att vara uppmärksam och läsa sin hund och andra hundar tillräckligt bra för att förstå dom.

Förstår inte att människor överskattar sin egen intelligens jämfört med djurs intelligens. Det finns tex tester där apor löser problem så snabbt att en människa inte ens klarar av det lika snabbt.
Men ändå ska en del personer hävda att människor är så mycket smartare.
Citera
2017-10-18, 05:52
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Inget av det du tar upp bevisar att din eller någon annan hund förstår att de ser sig SJÄLVA i spegeln. De känner såklart igen andra hundar och ser de ofta i spegeln så känner de såklart igen den spegelbilden men självinsikten som hos högre utvecklade djur, finns inte där.

Kattungar och valpar brukar reagera mest då de ser en spegel, sen lär de sig relativt snabbt att den där artfränden i spegeln inte gör dem något, inte anfaller, är glad om de själva är glada, de ser ett djur som agerar så som de själva gör, de släpper på garden och då släpper spegelbilden också på garden... inget att hetsa upp sig över alltså och då bemöter de spegelbilden lugnt nästa gång.
Nu tar du väl det lite väl långt... Menar du att hundar skall skriva ner vad dom upplever som en professor?
Jag säger ju att MIN hund och andra jag umgåtts med verkar fullt kapabla att skilja på sin egen avbild och andras. Därmed också (vilket tråden handlar om) vet dom skillnaden på människa och hund.

Men nej, jag har inte suttit och diskuterat detta över en kaffe med min hund. Hade jag kunnat det hade jag frågat honom vad fan det är för fel på honom på så många andra punkter som han borde fattat vid det här laget.
Citera
2017-10-18, 15:09
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Nu tar du väl det lite väl långt... Menar du att hundar skall skriva ner vad dom upplever som en professor?
Jag säger ju att MIN hund och andra jag umgåtts med verkar fullt kapabla att skilja på sin egen avbild och andras. Därmed också (vilket tråden handlar om) vet dom skillnaden på människa och hund.

Men nej, jag har inte suttit och diskuterat detta över en kaffe med min hund. Hade jag kunnat det hade jag frågat honom vad fan det är för fel på honom på så många andra punkter som han borde fattat vid det här laget.
Hundar känner igen andra hundar, det är fortfarande en hund den känner igen i spegeln, det har inget att göra med den högre självinsikten.
Citera
2017-10-18, 18:36
  #91
Medlem
Nej, det är givet att de inte tror vi är hundar. De kanske inte definierar detta så lingvistiskt som vi gör, men de har ju för bövelen sinnesorgan och instinkter för att skilja på hundar och andra arter, annars vore det kaos i naturen om djur inte skilja varandra åt.
Citera
2017-10-18, 22:10
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddy1024
Som rubriken lyder så undrar jag om hundar tror att vi människor också är hundar?
Jag vet att det är en rätt så "filosofisk" fråga som nog också är svår att svara på.
Fast jag vill gärna höra era tankar och åsikter kring det här ämnet!

Under en episod "efter livet" när jag var kliniskt död, så upplevde jag två hundar som var i andeform och försökte lugna ner mig.

Hundar är enligt min erfarenhet själar som valt att lära människor om empati.

Det är inte sant som psykopater/vetenskapare säger att hundar senare utvecklas till - blir människor. Det är tvärtom. Hundar har redan varit människor i själen och väljer senare att uppleva livet utan talförmåga.

Alla djur står över människan i själslig utveckling.

Människan är så efterbliven att hon tror att hon är gud bara för att hon kan göra ljud med munnen och hitta på tecken med en pinne i handen.
__________________
Senast redigerad av Thingamabob 2017-10-18 kl. 22:13.
Citera
2017-11-30, 11:02
  #93
Medlem
SilentPains avatar
Nej. Hundar är inte dummare än att de fattar att vi är olika arter. Vi räknas inte ens in som deras flock därför man kan bara bilda flock med den egna arten. Det säger däremot ingenting om att vi kan samspela fint ändå. Men att vi skulle vara flockledare och sånt annat skit är bara smörja och taget från forntiden när vi och forskningen inte visste bättre.
Citera
2017-11-30, 19:19
  #94
Medlem
Eftersom ingen vet med säkerhet om hunden ser människan som sin flock, är det alltså bara spekulationer om vad som är hundens syn på människan.
Jag tror i alla fall att hunden ser sin människofamilj (präglad) som sin flock, hundar är intelligenta och läraktiga varelser. Tittar man på de gamla raserna av vallhundar som växer upp tillsammans med t.ex. får, så ser de fårflocken som sin flock.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Boskapsvaktare

http://fof.se/tidning/2010/2/i-huvudet-pa-en-hund
Citera
2017-11-30, 21:59
  #95
Medlem
SilentPains avatar
Innan man använder order "präglad" så borde man läsa på vad det betyder först.
Citera
2017-12-09, 15:55
  #96
Medlem
Pinkiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Inget av det du tar upp bevisar att din eller någon annan hund förstår att de ser sig SJÄLVA i spegeln. De känner såklart igen andra hundar och ser de ofta i spegeln så känner de såklart igen den spegelbilden men självinsikten som hos högre utvecklade djur, finns inte där.

Kattungar och valpar brukar reagera mest då de ser en spegel, sen lär de sig relativt snabbt att den där artfränden i spegeln inte gör dem något, inte anfaller, är glad om de själva är glada, de ser ett djur som agerar så som de själva gör, de släpper på garden och då släpper spegelbilden också på garden... inget att hetsa upp sig över alltså och då bemöter de spegelbilden lugnt nästa gång.

Vissa hundar ser sig själva...man ska inte underskatta deras intelligens....ibland högre än..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback