2017-10-14, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Man agerar genom att felanmäla till ansvarig så får de fixa det snarast. Tills dess får man hjälpas åt för att samsas på platsen eftersom det är så otydligt skyltat.

Givetvis. Men bilderna symboliserar hur väghållarna ser på gång och cykeltrafik. I min värld ska det inte ens vara möjligt att skylta på det viset. Det sker aldrig på vägar med motorfordon. Konsekvensen blir man cyklisterna lär sig att vägskyltarna inte går att lita på eftersom det inte finns någon kontroll på om det är relevanta skyltar.
Citera
2017-10-15, 11:06
Medlem
Tack för alla svar men jag tror inte jag har blivit så mycket klokare haha! Bilderna från google maps är troligtvis inte rätt, det finns nog fler skyltar och om jag inte missminner mig så är själva övergångsstället upphöjt. Vid övergångsstället tror jag även det är uppdelat med markeringar för var cyklister ska köra (bild på cykel), men jag kan ha fel. Ska kolla imorgon.
Citera
2017-10-15, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Givetvis. Men bilderna symboliserar hur väghållarna ser på gång och cykeltrafik. I min värld ska det inte ens vara möjligt att skylta på det viset. Det sker aldrig på vägar med motorfordon. Konsekvensen blir man cyklisterna lär sig att vägskyltarna inte går att lita på eftersom det inte finns någon kontroll på om det är relevanta skyltar.
Jag tror att det handlar om hur arbetet allt oftare sköts nu för tiden. Outsourcing av olika uppgifter, dålig projektledning, bristande eget ansvar och självkontroll, ingen efterkontroll m.m.
Folk har slutat ta ansvar och saknar yrkesstolthet. De gör bara det de blir tillsagda att göra.

Om man lägger ut en tjänst på ett annat företag så gör de bara det som beställts. Att kontrollera att beställningen är korrekt och att det ser rätt ut faller utanför beställningen. De har gjort sitt jobb. Ska de göra mer så ska de ha mer betalt och det ska stå i beställningen.
Därför ska man inte outsourca. Bättre är det att insourca. Hyra in konsulter som gör jobbet. Då blandar man anställda och konsulter som gemensamt ser till att utföra jobbet på (förhoppningsvis) bästa sätt.
Citera
2017-10-16, 13:22
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toooobi
Tack för alla svar men jag tror inte jag har blivit så mycket klokare haha! Bilderna från google maps är troligtvis inte rätt, det finns nog fler skyltar och om jag inte missminner mig så är själva övergångsstället upphöjt. Vid övergångsstället tror jag även det är uppdelat med markeringar för var cyklister ska köra (bild på cykel), men jag kan ha fel. Ska kolla imorgon.

https://kartor.eniro.se/?c=59.251463...NU-yyUjzqJSkbw

Ser det ut så nu? Cyklister har väjningsplikt.
Citera
2017-10-16, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
https://kartor.eniro.se/?c=59.251463...NU-yyUjzqJSkbw

Ser det ut så nu? Cyklister har väjningsplikt.
Det ser ut som en vanlig cykelpassage.
Citera
2017-10-16, 14:00
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Gatubilden är från 2011, så den är inte färsk. Hoppas det är ombyggt sen dess. Först vill jag säga att det där är bland de sämre trafiklösningar jag sett. Cykelbanor ska inte övergå i övergångsställen, här dessutom på något som verkar vara en högtrafikerad väg.
Svaret på din fråga om du skall väja för cyklister här så är det ja om du kommer på Ältavägen och svänger, så ska du tyvärr väja för cyklist på övergångsstället.
Om du sen kommer från andra hållet, så borde du inte behöva väja, men här har de placerat väjningspliktsmärket före övergångsstället, så då ska du väja för alla korsande fordon, även om det nu är en cykel på ett övergångsställe.

Det är ingen cykelbana utan en gång & cykelbana. Troligen är tanken att den egentligen skulle fortsätta på andra sidan övergångsstället såsom det ofta är ute i förorter där f.d. gångbanor fått bli gång & cykelbanor.
Citera
2017-10-16, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är ingen cykelbana utan en gång & cykelbana. Troligen är tanken att den egentligen skulle fortsätta på andra sidan övergångsstället såsom det ofta är ute i förorter där f.d. gångbanor fått bli gång & cykelbanor.

En cykelbana ska aldrig sluta rakt ut i ett övergångsställe. Det är inte seriöst.

Men det ser ut som att B1 (väjningsplikt) sitter innan cykelpasssgen vid avfart från motorvägen. Därav har fordon från motorvägen väjningsplikt gentemot cyklister på passagen. För de som ska på motorvägen råder automatisk väjningsplikt efter som de korsar cykelvägen. Förutsatt att cykelbanan har "sockerbitar".

Fordon får heller inte stanna på övergångsstället eller cykelpasssgen för att vänta tills det är klart. De ska säkerställa att det går att köra ut innan de passerar övergångsstället och cykelpasssgen.
Citera
2017-10-16, 15:05
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:

Fordon får heller inte stanna på övergångsstället eller cykelpasssgen för att vänta tills det är klart. De ska säkerställa att det går att köra ut innan de passerar övergångsstället och cykelpasssgen.
Sant.

Däremot bestrider jag påståendet att bilar har regelrätt väjningsplikt, trots sockerbitar.

Det har jag fått för mig att de endast har vid s.k. cykelöverfarter.

De är fortfarande skyldiga att hålla "tillräckligt låg hastighet".
Citera
2017-10-16, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Sant.

Däremot bestrider jag påståendet att bilar har regelrätt väjningsplikt, trots sockerbitar.

Det har jag fått för mig att de endast har vid s.k. cykelöverfarter.

De är fortfarande skyldiga att hålla "tillräckligt låg hastighet".

Det skev jag inte heller. För att det ska vara en cykelväg med obruten vägbana krävs "sockerbitar" på passagen. Annars skulle svängande fordon inte ha väjningsplikt gentemot cykel. Men för plasten i ursprungsfrågan förefaller svaret solklart. Motorfordon har väjningsplikt gentemot cykeln vid den passagen.

Cykelöverfarten har en annan utformning och är fortfarande sällsynta.

Avgörande är vart B1 är placerat.
Citera
2017-10-16, 16:10
Medlem
Citat:
Det skev jag inte heller. För att det ska vara en cykelväg med obruten vägbana krävs "sockerbitar" på passagen. Annars skulle svängande fordon inte ha väjningsplikt gentemot cykel. Men för plasten i ursprungsfrågan förefaller svaret solklart. Motorfordon har väjningsplikt gentemot cykeln vid den passagen.

Jaha, så det räcker inte att det är en cykelpassage utan det måste vara en "obruten vägbana". Jag hittar inget om "obruten vägbana" i Förordning (2001:651) om vägtrafikdefinitioner. Vad ska jag söka efter?

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010651.HTM
Citera
2017-10-16, 16:56
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:

1: Plast.

2: Nej.
Citat:
Cykelpassage
Den äldre varianten av överfart för cyklister. Markeras med målade vita kvadrater på marken. Vid dessa överfarter har cyklister väjningsplikt mot trafiken på korsande gata.
Hämtat från wikipedia i sin tur från transportstyrelsen.

Möjligtvis med undantag för svängande fordon, men jag tror inte det. Det är inte en cirkulationsplats vi talar om.

Mig veterligen har motorfordon endast väjningsplikt mot gående vid övergångsställen/cykelpassager, och cyklister vid cykelöverfarter - som du, helt korrekt, konstaterar är sällsynta.
Citera
2017-10-16, 17:06
Medlem
Lite ny info om platsen:

Jag cyklade förbi idag och själva övergångsstället är upphöjt. Sen är halva övergångsstället uppdelat för cyklister med cykelmarkeringar på övergångsstället (på marken) och den andra delen av övergångsstället är uppdelat till fotgängare. Vad gäller där för cyklisten - någon som har bättre koll än mig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in