• 34 136 online
  • 1 128 720 medlemmar
  • 58 562 027 inlägg
2017-10-15, 19:08
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Nej! Det vore olagligt. Hybrider intill fjärde generationen är förbjudna i Sverige.

Aha, tack för svaret.

Hittade föresten en läsvärd artikel om hundars ursprung från vargarna.

http://www.alltomvetenskap.se/nyhete...-var-basta-van
"Alla hundar härstammar från fem asiatiska vargtikar"
Citera
2017-10-15, 21:25
Medlem
Grodologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Ok frågan var kanske dumt ställd. Men jag antar att ingen kontroll skedde för att få fram de första hybriderna i Alaska utan det blev en hundras som blev accepterad på grund av deras nytta och godkänd på så vis.

Skulle någon myndighet svara ja till en ansökan om att infånga varghybriderna i dag för att få en egen inhemsk bruksras baserad på den nordiska vargstammen? Själv tvivlar jag på det. Men det finns kanske intresse för det?

Det var ett klart svar. Tack.

Vargkramarna skulle förmodligen svara samma sak. Inga hybrider.

Undrar bara hur djuraktivister ställer sig till att döda dom omtalade hybriderna. Tror inte dom vågar rädda dom. Då blev dom kanske uppätna.
Vargkramarna är i stort eniga om att hybriderna skall tagas bort. Vi skall hysa en ren vargstam i Sverige !
Citera
2017-10-15, 22:34
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Vargkramarna är i stort eniga om att hybriderna skall tagas bort. Vi skall hysa en ren vargstam i Sverige !

Rent hypotetiskt: om någon satte det i system att para vargar och hundar och släppa ut avkomman som parade sig med de vilda vargarna så kunde man utrota hela vargstammen på sikt då de gamla föll i från och endast hybriderna blev kvar. Då fanns det ju inget kvar att spara på.

Med dagens DNA spårning kommer det antagligen inte att ske. Men, enda anledningen till upptäckten denna gång, var ju avikande färg på djuren. Med "rätt" färg hade de kunnat passera för vanliga vargar.

Ja nu ska jag sluta med mitt sidospår men det är intressant det där med genetik.
Citera