• 37 480 online
  • 1 127 809 medlemmar
  • 58 528 401 inlägg
2017-10-08, 10:29
Avstängd
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
För i tiden fanns det schackklubbar litet överallt i landet, numera tror jag att det är mer koncentrerat till storstäderna(?). I vilket fall är det stor skillnad på att spela i klubb jämfört med att inte göra det. Om du börjar så räkna med att förlora en hel del i början, det är normalt.
Jag spelade i en lokal anrik gammal schackklubb som barn. Det var bara pensionärer kvar i den klubben efter att alla yngre bildat en egen klubb, så de rekryterade skolelever för att fylla ut de sista platserna för att inte behöva lämna walk over. Och ibland hade motståndaren samma problem så det blev jämnt spel ändå. Det var inte alltid man lyckades skriva rätt i protokollet, på den nivån var det. Man vann genom att spela väldigt aggressivt, leta efter gaffeltaktik och hoppas på motståndarens misstag. Som blixtschack med hjärnan i slow motion. Så när jag i somras tog en titt på schack igen så blev jag imponerad av hur internet har förändrat allting. Jag vann som barn en bok av Capablanca om schack för 100 år sedan, och det är inte bra undervisningsmaterial för nybörjare idag. Man lärde sig genom att bara spela nästan helt utan någon träning. Nu måste alla nybörjare vara väldigt mycket bättre än innan streaming video blev vardag online.

Citat:
Om det är det taktiska spelet du verkligen gillar så kör på det! Kungsgambit(e4 e5 f4) är en väldigt tveeggad öppning och kanske inte helt sund, men du får hur mycket taktik som helst redan från start. Inte min öppning så jag minns inte så mycket teori, dock tror jag det är svårt att undvika kombinationsspel helt för svart.
Jag ska försöka systematiskt gå igenom öppningar nu, jag har alltid tyckt att öppningsteori är trist för att det är utantillinlärning. Men nu har jag nog lärt mig tillräckligt för att kunna hålla en idé om ett helt spel från öppning till slutspel. Jag tackar för tipsen om öppningar som gynnar taktik! Jag vet inte om det är en bra idé att försöka överlista bättre spelare taktiskt, men det är åtminstone det som jag tycker gör schack mest underhållande. Det där nästan hopplöst oförutsägbara specifika som bryter mot tumregler och statistik. The Devil in the details. Oväntade subtila saker som att ställa en springare i hörnet bara att evakuera en ruta som innebär ett vinnande hot.

Citat:
Det finns egentligen hur mycket idéer och "spel inom spelet" som helst i schack, har för mig att det skrivits böcker enbart om springarslutspel
Jag har nyligen sett en timmes videoanalys av partier som har vunnits fast de har spelat springare a1. Magnus Carlsen gjorde det t.o.m. två gånger i samma parti som han vann. Utbudet av schackanalys online är fantastiskt.

Den här schackklubbens youtubekanal har en del analyser jag gillar, för att fresta dig att börja flytta på pjäser igen:
https://www.youtube.com/channel/UCM-...HytG2mYtKDmIeA
Den här analyserar några riktigt bra chess puzzles:
https://www.youtube.com/watch?v=0saFg21rbY8&t=96s
Senast redigerad av Fri 2017-10-08 kl. 10:36.
Citera
2017-10-12, 18:22
Avstängd
Fris avatar
Ett kanske snabbare sätt att tänka fler drag framåt för springaren är att den på ett tomt bräde från t.ex. e5 når alla andra mörka fält på brädet i två drag (alltså kan hota dem i nästa drag) utom fem som ligger på dess diagonaler i varje riktning (som g7) och en hörnruta (a1), som alltså kräver fyra drag. Man kan i ett ögonkast hålla reda på springarnas blinda fläckar som är en vanlig fälla för tankeslarv. Alla vita fält nås på tre drag. Kungen är nästan lika kraftfull och kan välja mellan 25 fält mot springarens 27. Från hörnet kan den trots allt hota 11 fält.
Citera
2017-10-14, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Jag spelade i en lokal anrik gammal schackklubb som barn. Det var bara pensionärer kvar i den klubben efter att alla yngre bildat en egen klubb, så de rekryterade skolelever för att fylla ut de sista platserna för att inte behöva lämna walk over. Och ibland hade motståndaren samma problem så det blev jämnt spel ändå. Det var inte alltid man lyckades skriva rätt i protokollet, på den nivån var det. Man vann genom att spela väldigt aggressivt, leta efter gaffeltaktik och hoppas på motståndarens misstag. Som blixtschack med hjärnan i slow motion. Så när jag i somras tog en titt på schack igen så blev jag imponerad av hur internet har förändrat allting. Jag vann som barn en bok av Capablanca om schack för 100 år sedan, och det är inte bra undervisningsmaterial för nybörjare idag. Man lärde sig genom att bara spela nästan helt utan någon träning. Nu måste alla nybörjare vara väldigt mycket bättre än innan streaming video blev vardag online.

Jag ska försöka systematiskt gå igenom öppningar nu, jag har alltid tyckt att öppningsteori är trist för att det är utantillinlärning. Men nu har jag nog lärt mig tillräckligt för att kunna hålla en idé om ett helt spel från öppning till slutspel. Jag tackar för tipsen om öppningar som gynnar taktik! Jag vet inte om det är en bra idé att försöka överlista bättre spelare taktiskt, men det är åtminstone det som jag tycker gör schack mest underhållande. Det där nästan hopplöst oförutsägbara specifika som bryter mot tumregler och statistik. The Devil in the details. Oväntade subtila saker som att ställa en springare i hörnet bara att evakuera en ruta som innebär ett vinnande hot.

Jag har nyligen sett en timmes videoanalys av partier som har vunnits fast de har spelat springare a1. Magnus Carlsen gjorde det t.o.m. två gånger i samma parti som han vann. Utbudet av schackanalys online är fantastiskt.

Den här schackklubbens youtubekanal har en del analyser jag gillar, för att fresta dig att börja flytta på pjäser igen:
https://www.youtube.com/channel/UCM-...HytG2mYtKDmIeA
Den här analyserar några riktigt bra chess puzzles:
https://www.youtube.com/watch?v=0saFg21rbY8&t=96s

Mina dagar som aktiv klubbspelare är definitivt förbi, har inte det riktiga intresset längre. Ändå litet spännande att se hur utvecklingen rusat framåt. Capablancas bok ansågs vara mycket bra på min tid, jag tyckte det var en höjdare. Väldigt logisk bok, även om öppningsteorin säkerligen inte var enligt dagens standard.

Trevliga länkar tackar för dem!
Citera
2017-10-15, 09:40
Medlem
Mohaves avatar
Vilka delar av spelet känner du att du behärskar bäst respektive sämst? Frågar jag som som bäst låg över 2000 i ranking men numera efter låg aktivitet ligger på cirka 1800.

1. Spelöppningen. Det är min svagaste del. Är för lat för att plugga spelöppningar, Siktar på några säkra varianter bara för att slippa bli bortdribblad i någon teorifälla. Glad om jag överlever spelöppningen.

2. Mittspelet. Min starkaste sida. Jag har en relativt god blick för strategiska manövrar och taktiska tricks. Det är för övrigt i denna del som fyrfaldige Sverigemästaren Hans Tikkanen brukar vinna sina partier, läste jag i senaste numret av TfS. Han är outstanding i dragen 25-40 kommenterade någon.

3. Slutspelet. Så där. Jag briljerar inte, men behärskar grundprinciperna.
Citera