Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-14, 10:58
  #1
Medlem
De nya reglerna kring anmälan av verklig huvudman känns rätt osäkra. I korthet kommer Bolagsverket att hålla ett sökbart register där man kan se vilken privatperson som äger mer än 25% av varje svenskt företag.

http://www.bolagsverket.se/om/oss/fler/verklig-huvudman

Citat:
En verklig huvudman är den eller de personer som ytterst äger eller kontrollerar exempelvis ett företag eller en förening. En verklig huvudman kan också vara den eller de personer som tjänar på att någon annan agerar åt dem.

En inte alltför vild gissning är att registret även blir sökbart via merinfo/hitta/allabolag, då man har sagt att det skall vara ett offentligt register.

Svenskt Näringsliv yttrar sig om det:

https://www.svensktnaringsliv.se/mat...dm%C3%A4n.pdf"

Citat:
Risken för intrång i enskildas integritet och risken för att personer i registret blir mer utsatta för
kidnappning, utpressning eller annan brottslighet i och med att informationen om ägarförhållanden
blir mer lättillgänglig när den finns på ett ställe

Som majoritetsägare i ett holdingbolag blir jag då även registrerad som huvudman för alla dotterbolagen. Vi gör en ansenlig vinst varje år och jag hade mycket hellre låtit den informationen förbli hemlig. Risken för bedrägerier/utpressning är en del, men även för att inte skylta med det för grannar och bekanta.

Finns det något sätt att komma runt det? Är oron överdriven?
Citera
2017-10-14, 17:03
  #2
Medlem
studioxswes avatar
Vad du tjänar har ju ALLTID varit offentligt, så att bli kidnappad lär ju inte öka.
Räcker ju om skumma människor strosar omkring i områden där villorna kostar 10 miljoner för att fatta att där bor inte svensson...

Att vara huvudman och bara äga 25% verkar ju befängt, kanske i ett bolag med många delägare men i mindre småmansbolag får man knappast nycklarna till executive bathroom.

Spontant tycker jag det är bra, det underlättar för de som gör affärer med privata bolag och se ägarstrukturen utan att behöva kidnappa aktieboken.
Citera
2017-10-14, 17:12
  #3
Medlem
Detta är gemensam EU lag, alla EU länder ska införa detta.

Sedan är det även en OECD sak där även andra länder trycks på införa liknande i någon form. Men del av utökad AML / KYC policy som tas fram av FATF mer och mer länder inför i sina lokal AML / KYC lagar och policy.

Orsak är dom vill komma åt mer skatt då folk inte längre ska kunna äga bolag anonymt.

Det finns dock sätt komma runt detta forfarande, dock finns det 2 olika poster. UBO samt CP / PSC som registreras.
Citera
2017-10-14, 19:24
  #4
Medlem
De pengar man tar ut har ju varit offentliga, men så länge man håller pengar i ett holdingbolag har det ju inte varit offentligt på alls samma sätt. Att myndigheter får del av uppgifterna känns motiverat men jag ser inte riktigt varför det skall ligga i ett offentligt register.

Jag tror definitivt att risken för företagskapningar ökar när man kan se identitet och personnummer på huvudmännen. Får väl se om det blir något debatt när vi närmar oss deadline för registreringen i februari.
Citera
2017-10-14, 19:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospoon
De pengar man tar ut har ju varit offentliga, men så länge man håller pengar i ett holdingbolag har det ju inte varit offentligt på alls samma sätt. Att myndigheter får del av uppgifterna känns motiverat men jag ser inte riktigt varför det skall ligga i ett offentligt register.

Jag tror definitivt att risken för företagskapningar ökar när man kan se identitet och personnummer på huvudmännen. Får väl se om det blir något debatt när vi närmar oss deadline för registreringen i februari.

Lagen redan igenom, är att man har 6 månader på sig nu efter lagen trätt i kraft lämna uppgifter.

Sedan innan dess har ändå flertal EU länder redan haft sådan register. Dock har man kunnat dölja genom äga via bolag utanför landet.

Men detta är inget nytt, har man vetat väldig länge detta skulle komma. Och som sagt finns lösningar.

All data har så klart ett värde och kan även missbrukas. Sedan hur stor risken är i verkligheten nog inte så extrem stor.
Citera
2018-01-13, 15:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospoon
De pengar man tar ut har ju varit offentliga, men så länge man håller pengar i ett holdingbolag har det ju inte varit offentligt på alls samma sätt. Att myndigheter får del av uppgifterna känns motiverat men jag ser inte riktigt varför det skall ligga i ett offentligt register.

Jag tror definitivt att risken för företagskapningar ökar när man kan se identitet och personnummer på huvudmännen. Får väl se om det blir något debatt när vi närmar oss deadline för registreringen i februari.

Jo det här känns inte bra alls. Tittar man på den sökfunktion som Bolagsverket redan implementerat så är det synnerligen enkelt att lägga ett pussel på varje svensk och konstatera vilken förmögenhet denne har i bolagen.

Det verkar även som så att registren skall vara offentliga inom alla EU-länder så att alla kan veta allt om sina grannar med några klick.

Det är klart att AllaBolag, Infotorg, Merinfo m.fl. kommer att köpa in informationen. Hittar du ett bolag på "AllaBolag" med 30 Mkr i kassan och i EK så kommer det finnas en knapp att klicka på "Verklig huvudman" och sedan har du personnummer, adress etc. tillgängligt.
Citera
2018-01-13, 21:31
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Jo det här känns inte bra alls. Tittar man på den sökfunktion som Bolagsverket redan implementerat så är det synnerligen enkelt att lägga ett pussel på varje svensk och konstatera vilken förmögenhet denne har i bolagen.

Det verkar även som så att registren skall vara offentliga inom alla EU-länder så att alla kan veta allt om sina grannar med några klick.

Det är klart att AllaBolag, Infotorg, Merinfo m.fl. kommer att köpa in informationen. Hittar du ett bolag på "AllaBolag" med 30 Mkr i kassan och i EK så kommer det finnas en knapp att klicka på "Verklig huvudman" och sedan har du personnummer, adress etc. tillgängligt.

Lär väl inte gå att förändra nu iom att det är en lag (som jag förstått det) och det redan är på gång att implementeras. Dessutom måste det väl i många fall vara så att det redan var offentligt vem som var typ VD för ett bolag, en person som rimligtvis har rätt goda möjligheter att fixa fram en ansenlig slant till kidnappare och annat även om det inte är deras egna pengar. Sen kan det väl finnas andra skäl också att vilja dölja vem som är verklig huvudman, vilket väl är ett av skälen att denna lag införs.
Citera
2018-05-10, 09:58
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin17
Är det någon som vet vad som händer om man inte har anmält verklig huvudman? Hur mycket får man i böter? När och hur blir man bötfälld?

Nog ingen som vet, massa företag som inte gjort det ännu. Men oavsett bara tidsfråga man kan klara sig undan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback