Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-18, 21:42
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Tack för tipsen!

Jag har haft depression sedan 1996 o har ätit antidepressiva sen dess. Så för nån månads sen var jag hos psykiatern som hade kollat en massa värden på mig, flera av dessa var dåliga, bl.a. Folsyra, så idag var jag o lämnade blodprov på vårdcentralen dit psykiatern hade remitterat mig till. Kanske får börja med Folsyra-tabletter o kanske må lite bättre.
Har du lågt folsyra kan du även ha lågt b12 så det bör också kollas och även homocystein som stiger vid brist.
Citera
2016-11-22, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Tack för tipsen!

Jag har haft depression sedan 1996 o har ätit antidepressiva sen dess. Så för nån månads sen var jag hos psykiatern som hade kollat en massa värden på mig, flera av dessa var dåliga, bl.a. Folsyra, så idag var jag o lämnade blodprov på vårdcentralen dit psykiatern hade remitterat mig till. Kanske får börja med Folsyra-tabletter o kanske må lite bättre.

Läser du litteratur? Prova läsa A hoffer eller allmänt om ortomolykylär medicin.

Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Folsyra i högre doser än de som ingår i multivitaminpiller ges till folk med många olika sjukdomar såsom vaskulära skjukdomar, reumatism och vid vissa neurologiska tillstånd.
Det kan nog ha viss effekt, tillsammans med massor med andra ämnen som kan påverka sinnesstämningen.

Folater tar inte bort mobbare och barnmisshandlare, från världen, som gör folk deprimerade.
Folater gör inte våldtäkter ogjorda och botar därför inte de mentala följdverkningarna hos offren.
Folater tar inte bort krig eller tortyr som gör folk deprimerade.

Missa inte helheten.
Folater har vissa bra effekter, visst, visst, men det har även fiskolja, johannesört, motion, sund kosthållning, regelbundna sömnvanor och goda vänner mm etc!

Har inte psykos. Får dock vibbar då jag äter johannesört. Alltid ta det lugnt med ocd.

Mineraler är minst lika viktigt som vitaminer.

Tror en central del är att jobba med tankarna och inte överdosera psykofarmaka. Ha en hobby. Har man inga vänner? Sjukskriven? Ingen som bryr sig? Lära sig spela ett instrument!

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Har du lågt folsyra kan du även ha lågt b12 så det bör också kollas och även homocystein som stiger vid brist.

Folk som säger brist på vitaminer, mineraler, motion inte spelar roll för mentala hälsan är jävligt korkade.
Citera
2016-11-22, 20:16
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConGOAT
Folk som säger brist på vitaminer, mineraler, motion inte spelar roll för mentala hälsan är jävligt korkade.
Absolut, även om en brist inte har en direkt negativ effekt kan den ha sekundära negativa effekter, bla störningar i hormonsystemet kan leda till en djävla massa olika problem som tyvärr i dagens sjukvård medicineras med antidepressiva :/
Citera
2016-11-23, 07:12
Medlem
Citat:
Absolut, även om en brist inte har en direkt negativ effekt kan den ha sekundära negativa effekter, bla störningar i hormonsystemet kan leda till en djävla massa olika problem som tyvärr i dagens sjukvård medicineras med antidepressiva :/

Det sjukaste jag hört är att brist problem kan elimineras med långa vattenfastor.
Citera
2016-11-23, 07:30
Medlem
Kundalinis avatar
Även med normala serumnivåer av folater (vilka varianter man nu än mäter), så betyder detta inte att de centrala (alltså i centrala nervsystemet) nivåerna därför också är normala.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15581159

Man behöver ta cerebropsinalvätska för att veta.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27523499
Citera
2016-11-24, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Även med normala serumnivåer av folater (vilka varianter man nu än mäter), så betyder detta inte att de centrala (alltså i centrala nervsystemet) nivåerna därför också är normala.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15581159

Man behöver ta cerebropsinalvätska för att veta.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27523499

Hur gör man det?
Citera
2016-11-24, 19:04
Medlem
Hur vet man vilka B vitaminer man behöver? Tänker att 3g niacin + 3 gånger b 50 complex är det normala vid många tillstånd?
Citera
2016-11-24, 19:18
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Hur vet man vilka B vitaminer man behöver? Tänker att 3g niacin + 3 gånger b 50 complex är det normala vid många tillstånd?
Provmedicinera och se om du mår bättre, b-vitaminer är vattenlösliga så höga doser hamnar i toaletten.
Citera
2016-11-25, 07:33
Medlem
Citat:
Provmedicinera och se om du mår bättre, b-vitaminer är vattenlösliga så höga doser hamnar i toaletten.

Problemet är att det inte finns b 50/100 complex med metylfolat (vad jag vet).
Citera
2016-11-25, 07:37
Moderator
Arne.Ankas avatar
Metylfolat finns på marknaden men inte så billig.
Citera
2016-11-25, 23:57
Medlem
Citat:
Metylfolat finns på marknaden men inte så billig.

Hur f-n vet man om man är all good med vanlig folsyra? Testar man för den skiten? Knappast något vc gör?
Citera
2017-10-13, 12:30
Medlem
Citat:
Hur f-n vet man om man är all good med vanlig folsyra? Testar man för den skiten? Knappast något vc gör?
23andme.com

svensk sjukvård lär knappast testa det
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback