• 30 013 online
  • 1 128 504 medlemmar
  • 58 551 117 inlägg
  • 2
  • 3
2017-10-12, 15:36
Medlem
killawifes avatar
Det är inte gissningar. TS har angivit att de inte hade någon överenskommelse om mer kostnader och då ska han ju inte betala något.

Så här är det: Handlaren försöker blåsa dig. Han har säkert gjort så här förut och det har funkat så han gör det igen. Du kan göra på lite olika sätt för att besvara detta, du kan konfrontera handlaren och fråga vad denna håller på med och kräva att den häver fakturan. Du kan bestrida fakturan skriftligen, du kan bara skita i det och avvakta.
Om skiter i det så kan två saker hända, antingen ger de upp eller så skickar de fakturan till inkasso.WORST CASE SCENARIO Det spelar ingen roll för dig om det går till inkasso då du kan bestrida till dom eller bara skita i det. Skiter du i det då så fortsätter inkasso att försöka driva in skulden och de KAN ta det till kronofogden. När det går till fogden MÅSTE du ta tag i det men det är ingen fara på taket. Om man bestrider en skuld till fogden så måste den som kräver pengar ta det till rätten för att kunna få några pengar. Har de då ingen egentlig skuld att driva in utan det hela är bluff så gör de inte det utan de får lägga ner. De kan inte kräva dig på kostnader för det hela och de får själva stå för sina inkassokostnader. De kan försöka kräva dig för att de haft omkostnader men det är bara att bestrida på samma sätt igen tills de ger sig. Detta är det värsta som kan hända, du behöver INTE betala nåt men det är ganska mycket bök. Jag har själv gjort det här två gånger med bluffande företag, båda har gett upp utan rättegång då de vet att de inte har nåt att driva.

Tråkigt nog har en del företag detta som sin affärsidé. Man skickar ut en massa fakturor till folk, vissa betalar andra bestrider. De som bestrider skickar man ut ytterligare fakturor med en massa påhittade pålägg, ofta via inkassobolag som man själva äger, en del betalar, vissa bestrider. Till slut ger man upp de som bestrider och det har inte kostat nånting. Men de har tjänat en hel del på de andra som redan har betalat.
Det finns info om detta på nätet för den som vill lära sig. Ibland dyker det även upp en artikel i tidningen om det för det är så vanligt.
Citera
2017-10-12, 18:53
Medlem
Killawife sammanfattar det hela rätt bra. Ts skall bestrida fakturan, men inte skicka tillbaka den, enbart åberopa den i sin bestridan. Behövs inte mer än att meddela handlaren att affären var avslutad i avseende på inbytesbil och att betalningsansvar ej åvilar föregående ägare. Därmed är fordran tvistig och får inte lämnas vare sig till inkasso eller kronofogden, vill säljaren gå vidare skall detta ske genom en ansökan om stämning som då skall lämnas till tingsrätten.
Citera
2017-10-12, 20:17
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yolit
Nej absolut, men då hade det isåfall känts bättre att skriva en skadeanmälan i samband med försäljning eller att vi hade bakat in de 2 tusen i bilaffären. Handlaren sa lite lurt ”hittar vi något dolt fel så hör vi av oss”

Jag vet inte riktigt! Vill isåfall hellre betala till försäkringsbolaget.

Ska kolla det när jag kommer hem. Bilen jag köpt var relativt ny så inga direkta fel.

Där var en liten spricka på rutan som inte satt i synfältet. Jag vet inte ens vem som bytt rutan eller hur mycket det kostat. Hade känts mer rimligt ifall jag blivit kontaktad utav samt fått faktura ifrån försäkringsbolaget isåfall.

Det är en märkeshandlare. Ja det känns oseriöst men är det värt att bråka? Eller kommer jag ändå få betala i slutändan?

Det är en ganska stor firma... nej var för lat för att kränga och hittade min nuvarande i fint skick. Problemet är att jag bor ca 45 mil bort.

Egentligen är väl frågan, är det värt att bråka eller kommer jag ändå få betala i slutändan?
Bråka?
Först kollar du vad du skrivit på för avtal. Sedan vet du om du är skyldig att betala eller inte.
Själv har jag bytt in bilar med dolda fel o aldrig hört ett ord om det.
De gånger jag gjort en större affär har firman gått igenom min inbytesbil o sedan gett mig ett bud som resulterar i att jag sålt den själv.
Står det inget i avtalet att du ska ersätta för synliga fel så kan du kasta den där fakturan utan ett ord till dem. Fortsätter de att bråka så bestrider du.
Citera
2017-10-12, 20:21
Medlem
En typisk ”Går det, så går det”-faktura

Ring ditt försäkringsbolag och meddela att du inte anmält nån skada. Om de tagit emot en anmälan på din försäkring från någon annan än dig så får de skylla sig själva.
Citera
2017-10-12, 21:39
Medlem
för många år sedan bytte jag in en v70 T5:a hos en volvohandlare, någon dag efter affären gjorts ringde han och påpekade att det var en läcka mellan motorn och växellådan, vilket var ett vanligt problem på250 hk motorn, tråkigt för dig sa jag till honom, sedan var det inte mer med det.
Om det står i ditt köpeavtal att handlaren har rätt att påpeka alla fel han hittar efter att affären gått igenom skulle jag påpeka detta vid en tvist, jag skulle nog till och med gå rakt på 32 § avtalslagen om oskäliga villkor i avtalet. Eftersom detta verkar vara en affär mellan näringsidkare och privatperson har du stora chanser att få detta villkor ogiltigförklarat.
Citera
2017-10-13, 00:17
Medlem
ElvisFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yolit
Det är en märkeshandlare. Ja det känns oseriöst men är det värt att bråka? Eller kommer jag ändå få betala i slutändan?

Konstigt. Handlarn försöker antagligen blåsa dig på ett par lax men kommer ändå sälja bilen vidare utan att ha bytt rutan.

Även om det är en stor firma, var det en kulturberikare som du gjorde upp affären med?
Citera
2017-10-13, 07:02
Medlem
Myggstifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Vad är det för firma? Stor, liten? Förekommer de hos ARN? Nämns de här?

Rent spontant låter det som att du desperat inte kunnat kränga bilen och till slut lämnat in den hos Alibabas Moped & Cykel.

LoL
Exakt min tanke.
Att folk fortfarande handlar bilar av nysvenskar är för mig helt ofattbart
Risken att bli blåst av normala bilhandlare är 65%
Risken att bli blåst av icke svenskar 97%
Citera
2017-10-13, 07:54
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Vi är ju givetvis och intresserade av namnet för firman.

Eftersom det föreligger risk att dessa fortsätter att blåsa folk, vore det på sin plats att genom en enkel googling hitta hit för andra likasinnade som TS.
Citera
2017-10-13, 08:20
Medlem
Repeatzs avatar
Antagligen kommer säljaren att kränga bilen vidare med sprucken ruta, men prutar 2k på priset till nya ägaren.

Jag tycker du kan ta reda på vilket försäkringsbolag firman har och anmäla dit, uppstod skadan medan du var ägare så ska nämligen det gå via ditt bolag, allt annat är försäkringsbedrägeri.
Citera
  • 2
  • 3