Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-03, 04:16
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag gillar Apples Macbook Pros mekaniska egenskaper, aluminium, magsafe-laddaren, retinaskärm, belysta tangenter.

Är det bara naivt och korkat av mig att köpa en sån, kanske några år gammal för att köra Linux, främst Cent OS?

Inget unikt för Macbook Pro. Förutom "magsafe" så uppfylls allt de där av min skitdator på jobbet (Dell E7240). Retina-skärm är fint, men det finns flertalet laptop som har 4k-upplösning, till och med touch om det är din grej.

Vad mer än att installera CentOS tänkte du göra?
Citera
2017-10-03, 08:04
  #14
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n0m4d
Inget unikt för Macbook Pro. Förutom "magsafe" så uppfylls allt de där av min skitdator på jobbet (Dell E7240). Retina-skärm är fint, men det finns flertalet laptop som har 4k-upplösning, till och med touch om det är din grej.

Vad mer än att installera CentOS tänkte du göra?
Utveckla Arduino och Raspberry PI.
Redigera bilder med Hugin.
Lägga på custom ROM på Androidtelefoner...
Citera
2017-10-03, 09:28
  #15
Medlem
Jag har bara försökt köra Tails på min MacBook Air (13-inch, Mid 2013) och då funkade inte wlan-kortet. Fanns inga drivrutiner att hitta för att lösa det heller. Debian funkar utan problem i virtualbox men det är nog inte vad du är ute efter. Att köra native linux på macs är inte att rekommendera just pga av dåligt utbud av drivrutiner.
__________________
Senast redigerad av fdsrew34 2017-10-03 kl. 09:33.
Citera
2017-10-03, 22:09
  #16
Medlem
Har nästan hela mitt liv varit en PC kille. Köpte mig en MacBook Air 13" för ca 4 år sedan. Kan bara säga gott om den. Som laptop fungerar Mac riktigt bra. Strular aldrig, jättebra batteritid, snabb, smidig, enkel samt utstrålar kvalité.

Kommer dock alltid har en stationär Windows-maskin. Men ni som säger att Apple är skit vet inte vad ni pratar om. En Windows-laptop i samma klass kostar ungefär lika mycket som en Mac dator.
Citera
2017-10-04, 00:53
  #17
Avstängd
pezgubbens avatar
Mac är bra men om du ska köra linux är en pc att föredra.
Citera
2017-10-04, 11:18
  #18
Moderator
Siegfrids avatar
Du kan köra linux, eller annat operativsystem, i en VirtualBox. Trögt men det fungerar och du slipper hantera dual boot och (delvis) drivrutiner som inte är anpassade.
Citera
2017-10-08, 15:12
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St-Sixtus
Ja just det, Byggkvalitén på en appledator är ju så hög att den inte ens går att laga när den väl går sönder.

Skitprodukter för fanboys......
Det är ju samma sak på PC-sidan, med den lilla skillnaden att de flesta PC är skit redan efter sex månader medan en Mac kan hålla i tio år. För övrigt går det mesta att byta på en mac book pro. Skärm, batteri, logikkort till exempel.
Citera
2017-10-12, 07:22
  #20
Medlem
St-Sixtuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det är ju samma sak på PC-sidan, med den lilla skillnaden att de flesta PC är skit redan efter sex månader medan en Mac kan hålla i tio år. För övrigt går det mesta att byta på en mac book pro. Skärm, batteri, logikkort till exempel.

Skitsnack. Mycket av hårdvaran är kodad så de enda som kan byta delar i en mac är deras egna verkstäder.

Jag vidhåller att Apple är inkompatibla skitprodukter.

Om Apple skulle bygga en tvättmaskin så fick du bergsäkert köpa två svindyra adaptrar till både el och vattenanslutningen.

Sedan skulle fanstyget vägra tvätta om du inte använder svindyrt Apple-Tvättmedel
Citera
2017-10-12, 18:25
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St-Sixtus
Skitsnack. Mycket av hårdvaran är kodad så de enda som kan byta delar i en mac är deras egna verkstäder.

Jag vidhåller att Apple är inkompatibla skitprodukter.

Om Apple skulle bygga en tvättmaskin så fick du bergsäkert köpa två svindyra adaptrar till både el och vattenanslutningen.

Sedan skulle fanstyget vägra tvätta om du inte använder svindyrt Apple-Tvättmedel
Det spelar ingen roll - det går att byta ut delar även om man inte behöver göra det tillnärmelsevis lika ofta som på en PC. Förstår inte poängen att försvara diverse PC-tillverkare - de är kvalitetsmässigt sämre, inget underligt i det. Lite som Lada och Lexus. Till och med en DELL XPS känns smäckig i jämförelse med en MBP.
Citera
2017-10-12, 21:37
  #22
Medlem
Winwords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag gillar Apples Macbook Pros mekaniska egenskaper, aluminium, magsafe-laddaren, retinaskärm, belysta tangenter.

Är det bara naivt och korkat av mig att köpa en sån, kanske några år gammal för att köra Linux, främst Cent OS?
Har vi en kopia av https://www.flashback.org/t2880349 fast med Linux nu?

Kör på, Mac OS-klonen Ubuntu är alla dagar i veckan bättre än Mac OS (förutom sin högre inlärningskurva, vilket dock är något positivt i längden).

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det är ju samma sak på PC-sidan, med den lilla skillnaden att de flesta PC är skit redan efter sex månader medan en Mac kan hålla i tio år. För övrigt går det mesta att byta på en mac book pro. Skärm, batteri, logikkort till exempel.
Fullkomligt ogrundad nonsens som enbart är verklighet hos en iDiot som inte förstår sig på datorer. Mac är en PC, och lyckas man ha sönder en PC på sex månader bör man omyndigförklaras i rätten att få äga en dator.

Citat:
Ursprungligen postat av St-Sixtus
Skitsnack. Mycket av hårdvaran är kodad så de enda som kan byta delar i en mac är deras egna verkstäder.

Jag vidhåller att Apple är inkompatibla skitprodukter.

Om Apple skulle bygga en tvättmaskin så fick du bergsäkert köpa två svindyra adaptrar till både el och vattenanslutningen.

Sedan skulle fanstyget vägra tvätta om du inte använder svindyrt Apple-Tvättmedel
https://www.skrattnet.se/roliga-text...e-gjorde-bilar

Stämmer dock väldigt bra. Apple gör verkligen allt i sin profitkorruption att försöka motverka de-facto standards, det är en av anledningarna till att de suger så förbannat mycket som de gör.

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det spelar ingen roll - det går att byta ut delar även om man inte behöver göra det tillnärmelsevis lika ofta som på en PC. Förstår inte poängen att försvara diverse PC-tillverkare - de är kvalitetsmässigt sämre, inget underligt i det. Lite som Lada och Lexus. Till och med en DELL XPS känns smäckig i jämförelse med en MBP.
I andra tråden diskuterades det Skoda och Tesla. Låt mig förklara varför detta anti-intellektuella pissargument inte håller:

Citat:
Ursprungligen postat av Winword
Man ser väldigt ofta dessa förvirrade liknelser av oinsatta där man jämför mainstreambilar med 5-10 gånger dyrare sportbilar. Likvärdigt vore att jämföra Raspberry Pi (om Windows ens gick att installera på den) mot Macbook Pro, eller Macbook Pro mot Acer Predator 21X. Det är 10 år i prestandaskillnad mellan maskinerna.

En hundra gånger schysstare liknelse är att jämföra en Ferrari California mot två Nissan GT-R, eftersom det är så det ser ut i verkligheten. Precis som Mac mot high-end PCs (eller, iPhone mot high-end Androider) kostar California nästan dubbelt så mycket (1.75m mot knappt 1m), och båda är mycket högpresterande high end-bilar. I Applekretsar har Ferrari jättestatus och är det coolaste man någonsin kan äga, så GT-R får inte en spottstyver eftersom den inte är tillräckligt "snygg" och Nissan inte betyder någonting.

Den mindre statuskåta PC-räven tycker å sin sida också det är coolt med Ferrari, men googlar lite och kommer efter två minuter fram till att GT-R är både snabbare, roligare, lättare att modifiera, betydligt mer teknologiskt avancerad och klart mer intressant i seriösa bilkretsar, det lägre priset till trots. "More than you can afford pal" blir således fullkomligt ointressant eftersom Ferrarin rakt igenom är en sämre bil, som helt saknar fördelar över GT-R.

Exakt såhär fungerar det i datorbranschen. PC:n (för oss som aktivt väljer den) är i största allmänhet för oss teknologiintresserade som ser persondatorn som något mer än ett nödvändigt ont, medan Macen är formstöpt för er imbeciller som bara köper efter märke och inte fattar någonting.
__________________
Senast redigerad av Winword 2017-10-12 kl. 21:47.
Citera
2017-10-12, 22:08
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winword
Fullkomligt ogrundad nonsens som enbart är verklighet hos en iDiot som inte förstår sig på datorer. Mac är en PC, och lyckas man ha sönder en PC på sex månader bör man omyndigförklaras i rätten att få äga en dator.
Wow här snackar vi avundsjuka... Men jobba på du, en dag kanske också du kommer ha råd att köpa en mac.
Citera
2017-10-12, 23:54
  #24
Medlem
Winwords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Wow här snackar vi avundsjuka... Men jobba på du, en dag kanske också du kommer ha råd att köpa en mac.
Snacka om bekräftelse på alla iFånars iDioti. Ge mig en enda logisk anledning till att vara "avundsjuk" på att du fallit för grupptryck och därigenom skaffat en sämre dator?

Du må säkerligen tycka att en pinsam Macdator är det mest värdefulla man kan äga, nästan på nivån av en mopedbil. Men tyvärr är jag så narcissistiskt osympatisk att jag inte ens hyser avundsjuka mot ditt socialbidrag. Sorry bud
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback