• 36 986 online
  • 1 139 951 medlemmar
  • 59 052 252 inlägg
  • 1
  • 2
2017-09-28, 13:24
Medlem
Hur länge har du ätit bensodiazepiner?
Vilken/vilka sort(er) äter du och vilken dos tar du?
Varför äter du bensodiazepiner?
Har du det utskrivet eller köper du svar?
Har du fått öka dosen sedan du började, eller har du kunnat bibehålla samma dos?
Började du medvetet att äta dagligen eller blev det oftare och oftare?
Har ditt liv blivit bättre eller sämre sedan du började äta (gärna utförligt svar)?
Ångrar du att du började?

Tack!
Citera
2017-09-28, 17:08
Medlem
- i ungefär 2 år
- Zopiclon 7,5 mg
- sömnproblem
- utskrivet
- jag har ökat dosen från 5mg till 7,5
- medvetet
- bättre när de väl funkade och jag kunde sova men nu är min kropp så van att det inte finkar längre
- nej
Citera
2017-09-28, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dimensionterror
- i ungefär 2 år
- Zopiclon 7,5 mg
- sömnproblem
- utskrivet
- jag har ökat dosen från 5mg till 7,5
- medvetet
- bättre när de väl funkade och jag kunde sova men nu är min kropp så van att det inte finkar längre
- nej

Zopiclon är ingen Benzo, det är en Z analog...
Citera
2017-10-12, 21:50
Medlem
Bob'sYerUncles avatar
-Dagligen typ 5-6 år
-Klonazepam 2-6 mg vid behov/dygn
-Ångestproblem
-Utskrivet
-Har haft olika bensodiazepiner utskrivna (oxazepam, lorazepam, alprazolam, temazepam, midazolam, diazepam) och bytte senast från diazepam till klonazepam.
Sett på det stora hela har jag ökat dosen men har å andra sidan minskat från i regel 6 mg Klonazepam till 1 eller två tabletter (2 mg's) sedan jag fick rätt depressionsmedicin.
-Började ganska snabbt äta dagligen (känslan av att slippa ifrån ångest som antagligen alla som äter bensodiazepiner finner lättnad i)
- Mitt liv är på många plan bättre sedan jag började med bensodiazepiner då jag alltid har en liten vit livboj med kryss i att ta till om saker känns för tungt. Sedan har mitt liv såklart både sina upp och nedgångar som inte har med medicinering att göra.
-Non, je ne regrette rien (nåja, inte att jag började äta bensodiazepiner i alla fall)

Mvh
Citera
2017-10-25, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fLzj
Zopiclon är ingen Benzo, det är en Z analog...

Vilken tur då, för ätit den från och till. Lömsk jävel, fick ångest av den dagtid efter ett tag. Så då ångrade jag att jag började.
Blev fan beroende.
Citera
2017-10-25, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob'sYerUncle
-Dagligen typ 5-6 år
-Ångestproblem
-Utskrivet
-Har haft olika bensodiazepiner utskrivna (oxazepam, lorazepam, alprazolam, temazepam, midazolam, diazepam) och bytte senast från diazepam till klonazepam.
Sett på det stora hela har jag ökat dosen men har å andra sidan minskat från i regel 6 mg Klonazepam till 1 eller två tabletter (2 mg's) sedan jag fick rätt depressionsmedicin.
-Började ganska snabbt äta dagligen (känslan av att slippa ifrån ångest som antagligen alla som äter bensodiazepiner finner lättnad i)
- Mitt liv är på många plan bättre sedan jag började med bensodiazepiner då jag alltid har en liten vit livboj med kryss i att ta till om saker känns för tungt. Sedan har mitt liv såklart både sina upp och nedgångar som inte har med medicinering att göra.
-Non, je ne regrette rien (nåja, inte att jag började äta bensodiazepiner i alla fall)

Mvh

Men sägs ju att det kan ge mera ångest efter ett tag? Gäller inte det alla?
Citera
2017-10-25, 00:13
Medlem
bensodiazepiner? I vilket syfte får man detta utskrivet, vad ska det bota eller mildra?
Citera
2017-10-25, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assburger913
bensodiazepiner? I vilket syfte får man detta utskrivet, vad ska det bota eller mildra?

Googla? Används främst mot stark ångest, och är väldigt effektivt. Få biverkningar men lätt att bli beroende. Svårt idag att få utskrivet.

OnT:

Hur länge har du ätit bensodiazepiner? 3-4 år
Vilken/vilka sort(er) äter du och vilken dos tar du? Diazepam 10-30mg/dag
Varför äter du bensodiazepiner? För att klara av vardagen. Lider av GAD, bland annat
Har du det utskrivet eller köper du svart? Utskrivet
Har du fått öka dosen sedan du började, eller har du kunnat bibehålla samma dos? Försöker hålla nere dosen och vissa dagar inte ta något, så svaret är nej.
Började du medvetet att äta dagligen eller blev det oftare och oftare? Hamnade i en livskris där det inte fanns något alternativ. Antingen sjukskriva mig (vilket inte funkat då jag av olika skäl var tvungen att jobba heltid) eller äta medicinen. Valet var enkelt, och när min situation ordnar upp sig ska jag försöka undvika att äta dagligen.
Har ditt liv blivit bättre eller sämre sedan du började äta (gärna utförligt svar)? Bättre
Ångrar du att du började? Nej, hade nog inte levt idag om jag inte haft dom. Däremot ångrar jag att jag började med z-analoger som jag missbrukade i flera år, vilket kostade mig både förhållande och annat. Det är enligt mig värre.
Senast redigerad av trueforgood 2017-10-25 kl. 00:44.
Citera
2017-10-25, 01:29
Medlem
Lasermopsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Hur länge har du ätit bensodiazepiner?
Vilken/vilka sort(er) äter du och vilken dos tar du?
Varför äter du bensodiazepiner?
Har du det utskrivet eller köper du svar?
Har du fått öka dosen sedan du började, eller har du kunnat bibehålla samma dos?
Började du medvetet att äta dagligen eller blev det oftare och oftare?
Har ditt liv blivit bättre eller sämre sedan du började äta (gärna utförligt svar)?
Ångrar du att du började?

Tack!
Ca 17 år.
Iktorivil, klonazepam, 4 mg/dagligen.
Mot ångest, s.k. GAD.
Får det utskrivet.
Nej, som tur är, men beroende är jag givetvis.
Började med illegalt missbruk, men fick det sen dagligen på läkarens order.
Bättre, är i princip helt ångestfri.
Nej, inte ännu i.a.f.

EDIT: Äter även 7,5 mg Imovane, zopiklon, till natten, haft de i ca 5 år.
Senast redigerad av Lasermopsen 2017-10-25 kl. 01:35.
Citera
2017-10-25, 13:02
Medlem
kool-g-raps avatar
Räknas det som dagligen om man tar några v uppehåll om året?

Hur länge har du ätit bensodiazepiner? Från och till i ca 10år
Vilken/vilka sort(er) äter du och vilken dos tar du? Oftast 4mg ikto/dygn + 7.5 imovane
Varför äter du bensodiazepiner? Pga ångest (GAD)
Har du det utskrivet eller köper du svar? Imovane och Lyrica av läkare, ikto svart.
Har du fått öka dosen sedan du började, eller har du kunnat bibehålla samma dos? Samma dos då jag gör uppehåll ibland.
Började du medvetet att äta dagligen eller blev det oftare och oftare? Medvetet
Har ditt liv blivit bättre eller sämre sedan du började äta (gärna utförligt svar)? Mycket bättre! Svårt att få något gjort med mycket ångest.
Ångrar du att du började? Inte en sekund!
Citera
2017-10-25, 15:02
Medlem
Krickerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob'sYerUncle
-Dagligen typ 5-6 år
-Ångestproblem
-Utskrivet

Mvh
Har du verkligen haft midazolam på recept?
Du kanske inte bor i Sverige?
I Sverige finns inte midazolam i tablettform,IV-vätska och sväljbar vätska(tandläkarvarianten).
Dessutom är det inget någon läkare skulle skriva ut mot ångest,däremot mot sömnproblem.
Citera
2017-10-26, 15:58
Medlem
Krickerts avatar
För att förtydliga mig själv.
Midazolam finns endast i vätskeform i Sverige.
Citera
  • 1
  • 2