Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-12, 18:00
  #1
Medlem
Som rubriken lyder så undrar jag om hundar tror att vi människor också är hundar?
Jag vet att det är en rätt så "filosofisk" fråga som nog också är svår att svara på.
Fast jag vill gärna höra era tankar och åsikter kring det här ämnet!
Citera
2017-10-12, 18:13
  #2
Medlem
blodigdiarres avatar
Nej, jag tror att hundar mycket väl fattar att vi är människor och inte hundar. Även om de inte har något emot att ingå som medlemmar i mänskliga grupper.
Citera
2017-10-12, 18:15
  #3
Medlem
Grisbrottarens avatar
Hundar vet inte om att de är hundar själva. De vet nämligen inte ens om att de existerar.
Dessutom ägnar sig hundar inte åt det som kallas "tro" eftersom det kräver någon slags introspektion och reflektion över de egna ställningstagandena, vilket hundar är oförmögna till.

Hundar är enkla organismer för stimuli och respons, så din fråga borde ungefär formuleras som huruvida hundar får andra stimuli från människor än från hundar och om de ger annan respons på (samma) stimuli från människor än från hundar.
Citera
2017-10-12, 18:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Hundar vet inte om att de är hundar själva. De vet nämligen inte ens om att de existerar.
Dessutom ägnar sig hundar inte åt det som kallas "tro" eftersom det kräver någon slags introspektion och reflektion över de egna ställningstagandena, vilket hundar är oförmögna till.

Hundar är enkla organismer för stimuli och respons, så din fråga borde ungefär formuleras som huruvida hundar får andra stimuli från människor än från hundar och om de ger annan respons på (samma) stimuli från människor än från hundar.

Har du överhuvudtaget haft ett djur? Om ja, är du helt blind och oförmögen till att integrera med ett djur? Hundar är långt ifrån att enkla organismer. De har vänner, känsloliv och gillar att umgås med sitt gäng av hundar och människor. Bara för att de inte reagerar, tolkar och resonerar som människor betyder det inte att de är enklare eller att de inte vet vad de är. De förstår nog oss bättre än vad vi förstår dem.
Citera
2017-10-12, 18:39
  #5
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Har du överhuvudtaget haft ett djur? Om ja, är du helt blind och oförmögen till att integrera med ett djur?
Härskarteknik genom insinuanta frågor. Så tröttsamt.

Har du någonsin kopplat på hjärnan? Om ja, är du helt blind och oförmögen att förstå skriven text.
Inget av det sk-t du vill tillvita mig (där i din avsaknad av argument) går att utläsa ur det jag skrev.

Det är ett faktum att hundar inte är medvetna om att de existerar. För dem existerar bara omvärlden, sc. sinnevärlden. De har ingen förmåga till medveten reflektion över de egna handlingarna, som alltid är respons på givna stimuli, utan den medvetna reflektion som vi människor (och en handfull andra arter) har förmåga till.

Det blir därför missvisande att resonera om huruvida hundar "tror" som om de hade förmåga att tro något.
(Jag tänker inte be om ursäkt för att du väljer att känna dig kjänkt av fakta. Det är ditt problem.)
Citera
2017-10-12, 18:58
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Härskarteknik genom insinuanta frågor. Så tröttsamt.

Har du någonsin kopplat på hjärnan? Om ja, är du helt blind och oförmögen att förstå skriven text.
Inget av det sk-t du vill tillvita mig (där i din avsaknad av argument) går att utläsa ur det jag skrev.

Det är ett faktum att hundar inte är medvetna om att de existerar. För dem existerar bara omvärlden, sc. sinnevärlden. De har ingen förmåga till medveten reflektion över de egna handlingarna, som alltid är respons på givna stimuli, utan den medvetna reflektion som vi människor (och en handfull andra arter) har förmåga till.

Det blir därför missvisande att resonera om huruvida hundar "tror" som om de hade förmåga att tro något.
(Jag tänker inte be om ursäkt för att du väljer att känna dig kjänkt av fakta. Det är ditt problem.)

Härskarteknik, lägg av. Dent finns ingen modern forskning som påstår att hundar eller andra djur saknar medvetenhet om sig själva. Tvärt om. Det har kommit en del som visar tvärt om och jag ska leta fram något som jag läst i frågan så det blir lite substans. Prova med det du med. Resten av ditt dravel lämnar jag därhän.
Citera
2017-10-12, 19:20
  #7
Medlem
Finns nog många bevis på att dom förstår att vi inte är samma art.
Vår lukt är säkert något som är helt annorlunda jämfört med andra hundar.

Ett exempel med mina katter är att när dom leker med varandra så slåss dom och wrestlar.
Men när dom leker med mig skulle dom aldrig slå på mig med klorna ute. Men gärna på någon leksak jag håller i.
Så dom förstår nog att jag inte är en katt eftersom att dom inte leker med mig på samma sätt som med varandra.

Dom jamar bara på mig och inte till varandra.

Finns säkert fler bra anekdotiska exempel som tyder på att djur förstår sånt
Citera
2017-10-12, 19:40
  #8
Medlem
Europes avatar
Jag har i alla fall noterat att vår tik talar som hund till andra hundar, medan hon kör med ett slags tystare apljudsliknande läten när hon talar till mig och min sambo. Jag antar att det innebär att vi i hennes öron låter lite allmänt som apor.
Citera
2017-10-12, 20:47
  #9
Medlem
Provocative2.0s avatar
Vad hundar tror eller inte blir svårt att bevisa så länge man inte kan läsa tankar.
Detta däremot är vad jag lärt mig av min hundar genom åren.
De är sin flock trogen o har sina favoriter. De hälsar o beter sig olika beroende på om det är en hund eller människa de interagerar med. Inte nog med det så får de ett speciellt, extraglatt, beteende när de träffar en hund av samma ras.
Sedan har vi katt. Även mot katterna agerar de på ett eget sätt. De är till o med olika i sitt beteende beroende på om det är deras, morsans, kusinens, eller bara katter utomhus. Katter utomhus är på fel plats o ska därför jagas bort från denna plats, så länge det inte är morsans eller kusinens katter. De får vara ute.
Så min slutsats är iaf att mina hundar inte bara vet att de är hundar utan att de även vet vilken ras de är.
Citera
2017-10-12, 21:16
  #10
Medlem
Sigstens avatar
De uppfattar skillnaden helt klart. Mina hundar älskar andra människor men inte alltid andra hundar.
Citera
2017-10-12, 21:17
  #11
Medlem
Hm, tror dem fattar att man är olika men amdra hundar och människor är ju det enda som går ha en flock med för dom, andra hundar för det är naturligt och människor för att vi kan tänka och förstår hur hundar fungerar.
__________________
Senast redigerad av P3rmorberg 2017-10-12 kl. 21:22.
Citera
2017-10-12, 21:29
  #12
Medlem
Karmans avatar
Hundar kan inte tro. Möjligtvis kan de tänka enkla tankar. De är fördummade vargar som berövats sin tankeförmåga och blivit djurzombies, till skillnad från katter som är i princip oförändrade sedan de självmant gick i union med människan. Så svaret på TS fråga är: Hundar tror ingenting. De är inte förmögna att hantera ett sådant begrepp intellektuellt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback