Citat:
Ursprungligen postat av
Starback
Polisens tigande gäller också i högsta grad dödsorsaken. Allmänhet och journalister i Sverige har redan slagit fast att polisen, trots huvudfyndet, ännu inte fastslagit dödsorsaken. Det tror jag att dom har gjort. Dom har bara inte gått ut med det.
Om hon har strypmärken på halsen eller inte vet säkert polisen redan. Likadant vet man om hugget i bröstet var dödande eller inte. Vad vet vi? Vi vet inte ens om det ensamma knivhugget var över hjärttrakten eller inte. Nä. Litet får vi nog bärga oss med alla vilda spekulationer.
Jag tror som du skriver. Jag tror också att de har så det räcker för att fastställa dödsorsaken om det går att göra det med säkerhet. Antagligen är många av skadorna var för sig dödliga, då ingen överlever våld som detta.
Armarna är ett viktigt fynd för att fastställa motståndet från brottsoffret.
Det är viktigt att invänta den slutgiltiga bedömningen, för att inte ge näring åt olika tolkningar av resultaten. De uppgifter som nu kommit ut skadade inte utredningen, men det var bra att de offentliggjordes för att inte sätta igång spekulationer om att Madsen häktats på lösa grunder, likt det som skedde i fallet med Lisa Holm mördaren.
Avsaknad av relevant information i Sverige, triggar i gång spekulationer som skadar rättsväsendet. Bristen på transparens är skadligare för rättsväsendet än öppenhet. En paradox det svenska sättet att utreda uppmärksammade brottmål orsakar. Genom att undvika granskning i Sverige, blir det lösa rykten och galningar som får ett fritt spelrum. Det slutar sen med Qvickskandalen, Styckmordsskandalen, och Palmemordets alla utredningar med löjets skimmer. Resningar och en massa människor som får sina liv förstörda av minnesexperter och brännvinsadvokater, utan att det blir några åtgärder alls för att få bort dessa avarter inom det svenska rättsväsendet.
Det är en skam, som tigs ihjäl, under goda föresvävningar som att
bilden av Sverige är viktigare än verkligheten. Trots att det ofta är samma namn som förekommer när rättsrötan träder fram. Vi vet ju direkt, att nu djävlar blir det rättsröta, när vissa filurer figurerar i ett mål!