2017-10-12, 13:06
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jo det är klart det finns asätande djur i Öresund. Frågan var om det stämmer att de äter ett skelett rent på några dagar, som påståtts i tråden. Jag undrar om detta är en sk trådsanning.

I så fall måste Walls ben de hittade varit renätna - vilket jag tvivlar på.

Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Vem har påstått det utöver du själv?

Citat:
OY:
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

Merwinna:
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

schtaan:

Masonite:

Till att börja med.
Inget av dessa citat påstår det du gör vad jag kan se. Dessutom verkar du ha missat det inlägg som jag postade igår #29631
(Jag svarade inte på ditt i sedvanlig ordning helt irrelevanta von oben påstående om pirayor.)
Citera
2017-10-12, 13:08
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Inget av dessa citat påstår det du gör vad jag kan se. Dessutom verkar du ha missat det inlägg som jag postade igår #29631
(Jag svarade inte på ditt i sedvanlig ordning helt irrelevanta von oben påstående om pirayor.)

Oops sorry, visste inte att du hade monopol på von oben-attityd i tråden.
Citera
2017-10-12, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Polisens tigande gäller också i högsta grad dödsorsaken. Allmänhet och journalister i Sverige har redan slagit fast att polisen, trots huvudfyndet, ännu inte fastslagit dödsorsaken. Det tror jag att dom har gjort. Dom har bara inte gått ut med det.

Om hon har strypmärken på halsen eller inte vet säkert polisen redan. Likadant vet man om hugget i bröstet var dödande eller inte. Vad vet vi? Vi vet inte ens om det ensamma knivhugget var över hjärttrakten eller inte. Nä. Litet får vi nog bärga oss med alla vilda spekulationer.

Jag tror som du skriver. Jag tror också att de har så det räcker för att fastställa dödsorsaken om det går att göra det med säkerhet. Antagligen är många av skadorna var för sig dödliga, då ingen överlever våld som detta.

Armarna är ett viktigt fynd för att fastställa motståndet från brottsoffret.

Det är viktigt att invänta den slutgiltiga bedömningen, för att inte ge näring åt olika tolkningar av resultaten. De uppgifter som nu kommit ut skadade inte utredningen, men det var bra att de offentliggjordes för att inte sätta igång spekulationer om att Madsen häktats på lösa grunder, likt det som skedde i fallet med Lisa Holm mördaren.

Avsaknad av relevant information i Sverige, triggar i gång spekulationer som skadar rättsväsendet. Bristen på transparens är skadligare för rättsväsendet än öppenhet. En paradox det svenska sättet att utreda uppmärksammade brottmål orsakar. Genom att undvika granskning i Sverige, blir det lösa rykten och galningar som får ett fritt spelrum. Det slutar sen med Qvickskandalen, Styckmordsskandalen, och Palmemordets alla utredningar med löjets skimmer. Resningar och en massa människor som får sina liv förstörda av minnesexperter och brännvinsadvokater, utan att det blir några åtgärder alls för att få bort dessa avarter inom det svenska rättsväsendet.

Det är en skam, som tigs ihjäl, under goda föresvävningar som att bilden av Sverige är viktigare än verkligheten. Trots att det ofta är samma namn som förekommer när rättsrötan träder fram. Vi vet ju direkt, att nu djävlar blir det rättsröta, när vissa filurer figurerar i ett mål!
Citera
2017-10-12, 13:26
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Måste ändå medge att jag är imponerad av att så många i tråden verkar veta exakt vad som rör sig i Madsens huvud. Vad han tänker nu och även vad han tänkte under mordet.

Hans relation till människor och ting, och varför han utsåg Wall till offer.

T o m vad som händer i hans undermedvetna.

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag är imponerad över hur elak du ofta är i en annars så vänskaplig debatt.

Det är ju det vi gör här - utifrån våra egna erfarenheter och vår kunskap diskuterar och för fram teorier om vad som kan ha hänt och varför. Skulle vi bara ha rena faktakrav på allt vi yppar - blir det ett rätt torrt forum.
Vi kan naturligtvis inte veta vad PM gjort eller tänkt - det förstår nog alla här - men vi kan spekulera och resonera oss fram till vad som är ett trovärdigt scenario. Vilka bakomliggande orsaker som lett fram till detta. Det är nog för övrigt just precis det en del av utredarna sysslar med just nu.

Kan utredarna och LGWP spåna åt många spretiga håll - måste vi väl också kunna göra det
Vårt resonemang har ingen tyngd annat än att det är väldigt intressant.
Citera
2017-10-12, 13:28
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är ju det vi gör här - utifrån våra egna erfarenheter och vår kunskap diskuterar och för fram teorier om vad som kan ha hänt och varför. Skulle vi bara ha rena faktakrav på allt vi yppar - blir det ett rätt torrt forum.
Vi kan naturligtvis inte veta vad PM gjort eller tänkt - det förstår nog alla här - men vi kan spekulera och resonera oss fram till vad som är ett trovärdigt scenario. Vilka bakomliggande orsaker som lett fram till detta. Det är nog för övrigt just precis det en del av utredarna sysslar med just nu.

Kan utredarna och LGWP spåna åt många spretiga håll - måste vi väl också kunna göra det
Vårt resonemang har ingen tyngd annat än att det är väldigt intressant.

Sant, fast som jag ser det kan resonemangen vara mer eller mindre grundade i verkligheten.

Nog om detta, det blir meta och off topic.

Undrar om det kan finnas spår kvar på sågen nog att binda den till styckandet, och ännu bättre till Madsen. Om det ens är rätt såg.
Citera
2017-10-12, 13:33
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Sant, fast som jag ser det kan resonemangen vara mer eller mindre grundade i verkligheten.

Nog om detta, det blir meta och off topic.

Undrar om det kan finnas spår kvar på sågen nog att binda den till styckandet, och ännu bättre till Madsen. Om det ens är rätt såg.

Sågar har skaft och där kan saker glida in. inte säkert att det sköljs ut så lätt. Sågars tänder kan också med viss säkerhet knytas till det de sågat i.
Man får väl helt enkelt hålla tummarna för vad sågen kan visa. Det är nog antagligen precis det PM gör i häktet för övrigt - sitter och håller tummen med ena handen - den andra håller han för munnen efter advokatsorder.
Citera
2017-10-12, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Exakt-sannolikheten att PM är förstagångsmördare är liten. Han har nog haft mord som detta som mental drivkraft under sina år som uppfinnare eller vad man nu ska kalla honom.

Otroligt så många som i denna tråden, efter att det blev klart att kroppen utsatts för stick i underlivet ,helt snöat inne på idén att det nästan är säkert att han mördat innan. Jag utesluter inte att så KAN vara fallet, men tycker trådens attityd att det nästan kan tas för givet är synnerligen märkvärdig.

Bara för att sexualsadister ofta har en relativt sakta eskalerande utveckling i vad de vågar göra, betyder inte att alla har det (i den grad mordet var av den art, vilket kan verka relativt sannolikt givet det vi vet i saken nu) och att den tendensen i sig medför att man inte kan mörda någon utan att tidigare utfört en rad allvarliga våldsövergrepp. Dessutom köper jag inte argumentet att det att brottet tycks ha varit ovanligt brutalt måste innebära att han mördat innan. Sexualsadistiska mord (om vi antar det var ett sådant) är väl av natur brutala och något måste ju vara det första. Så det blir ju en logisk motsägelse direkt.

Sen att han var så klumpig tycker jag snarare talar för att han INTE har gjort något liknande innan. Visst finns det en tendens att vissa seriemördare blir mer självsäkra efter hand, men hans klumpighet kan ju ha en mycket mer närstående och naturlig förklaring. Mordet var antingen inte planerat och/eller hans grovt förvridna självbild gjorde att han inte insåg hur utmanande det faktiskt skulle bli att röja undan bevis.

Jag tycker denna tråd faktiskt ballade ur mer efter vi fick reda på de 14 sticken i underlivet än hur tråden var innan. Mer fakta gav mer spekulationer...

Citat:
Ursprungligen postat av George Wittig
Han trodde absolut att alla skulle vara idioter - en del av att vara narcissist eller sexualsadist är att ha en uppblåst övertro på sig själv och att undervärdera andra.
och
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Jag avvisar också planering. Mordet har skett på impuls. Därefter har Madsen satt sin tillit till sin intelligens i tron att han var smartare än polisen. Där börjar han sin räcka av misstag. Det blev en farlig underskattning av dansk polis.

All heder åt dansk polis som kommer att sätta dit Madsen för mord. Dom har visat både tålamod och systematisk flit.

Exakt! Hans optimistiska lögner är först och främst ett tecken på exakt det ni beskriver! Sen utesluter jag inte helt att mordet var planerat, men att det är ganska absurt att ta det för givet att det var planerat givet det vi vet i dag.
Senast redigerad av Kanelgas 2017-10-12 kl. 13:47.
Citera
2017-10-12, 13:41
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tyskakuten
Intressant tanke som jag utvecklar här.

Ditt resonemang låter inte osannolikt:

”Vem vet, hennes vinkel kanske egentligen skulle vara ett reportage om de konkurrerande rymdamatörerna i Danmark? Båda grupperna skulle ju skjuta raketer utanför Bornholm den 26 augusti. Kanske framgick det mer och mer att det inte bara var ett hyllningsreportage om PM, kanske frågade hon för mycket om hans f.d. kollega Kristian von Bengtsson och hans grupp Copenhagen Suborbitals (som väl egentligen ledde rymdutvecklingen efter splitten?) Dagen efter att han sänkte u-båten skulle han egentligen kört den till Bornholm.”
Citera
2017-10-12, 13:43
Medlem
Citat:

Fakta är at det finns fiskar som äter allt i haven från as till plast.

Fakta är att det fanns inga Pirayor på våra breddgrader.

Fakta som framkommit i just detta specifika fall är att kroppsdelarna inte var uppätna av asätare i havet.

Kan det bero på att Madsen likt många brottslingar är maniska och noggranna i sitt slarv, med detaljer som att packa in kroppsdelarna i plast med järnrör som sänke? Om Madsen var duktig på att göra paket så har han ju skyddat kroppsdelarna. Det tar lång tid för plast att brytas ner. Det ska bli intressant att få svar på detta. Just nu har vi bara våra funderingar, utifrån det vi fått reda på.
Citera
2017-10-12, 13:50
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Otroligt så många som i denna tråden, efter att det blev klart att kroppen utsatts för stick i underlivet ,helt snöat inne på idén att det nästan är säkert att han mördat innan. Jag utesluter inte att så KAN vara fallet, men tycker trådens attityd att det nästan kan tas för givet är synnerligen märkvärdig.

Bara för att sexualsadister ofta har en relativt sakta eskalerande utveckling i vad de vågar göra, betyder inte att alla har det (i den grad mordet var av den art, vilket kan verka relativt sannolikt givet det vi vet i saken nu) och att den tendensen i sig medför att man inte kan mörda någon utan att tidigare utfört en rad allvarliga våldsövergrepp. Dessutom köper jag inte argumentet att det att brottet tycks ha varit ovanligt brutalt måste innebära att han mördat innan. Sexualsadistiska mord (om vi antar det var ett sådant) är väl av natur brutala och något måste ju vara det första. Så det blir ju en logisk motsägelse direkt.

Sen att han var så klumpig tycker jag snarare talar för att han INTE har gjort något liknande innan. Visst finns det en tendens att vissa seriemördare blir mer självsäkra efter hand, men hans klumpighet kan ju ha en mycket mer närstående och naturlig förklaring. Mordet var antingen inte planerat och/eller hans grovt förvridna självbild gjorde att han inte insåg hur utmanande det faktiskt skulle bli att röja undan bevis.

Jag tycker denna tråd faktiskt ballade ur mer efter vi fick reda på de 14 sticken i underlivet än hur tråden var innan. Mer fakta gav mer spekulationer...

I like your style.

Ett brott som råkade komma relativt nära mig var Aspgrens styckmord 2014 i Gävle. Man fann tecken på att han hade fantiserat om att mörda och stycka kvinnor och packa delarna i resväskor - vilket han även gjorde. Han debuterade ju av allt att döma med detta mord.

Det är bara ett fall, men det visar ju att det går att debutera med ett fullgånget offensivt styckmord.
Citera
2017-10-12, 13:57
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Sågar har skaft och där kan saker glida in. inte säkert att det sköljs ut så lätt. Sågars tänder kan också med viss säkerhet knytas till det de sågat i.
Man får väl helt enkelt hålla tummarna för vad sågen kan visa. Det är nog antagligen precis det PM gör i häktet för övrigt - sitter och håller tummen med ena handen - den andra håller han för munnen efter advokatsorder.

När det gäller kniven så är det kanske inte så troligt att det fans något spårbart DNA. Annorlunda är det med sågen. På det sätt den används så är den inte helt enkel att få ren, utan rengöringsmedel. Där förväntar i vart fall jag mig att man finner DNA.

Om inte så finns det andra sätt att knyta sågen till till brottet.
Citera
2017-10-12, 14:00
Medlem
George Wittigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Exakt! Hans optimistiska lögner är först och främst ett tecken på exakt det ni beskriver! Sen utesluter jag inte helt att mordet var planerat, men att det är ganska absurt att ta det för givet att det var planerat givet det vi vet i dag.

Planerat till punkt och pricka tror jag inte att det var. Däremot tror jag att han funderat och tänkt på hur han skulle gå tillväga för att få utföra ett mord. Tänkt på hur han ska undanröja bevis, kanske också gjort lite förberedelser för akten. Sen där med Kim så fick han impulsen att "nu, nu är det dags". Därav blev det en blandning av planerat/oplanerat. Offret var dumt valt, men det fanns tillgång till såg och grejer att tunga ner likdelarna med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in