2017-10-12, 12:23
Medlem
tyskakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Och att det skrivits ETT STORT ANTAL artiklar i Wired” om (av?) ärkefienden von Bengtsson. Och nu skulle Kim KANSKE få in en artikel i samma tidning om honom. Flera runt honom har ju beskrivit honom som paranoid på slutet. Och mycket stressad. Och han har beskyllt flera av vittnena som tillhörande ”fienden”.

Tänk om han plötsligt fick för sig att hon var där för att skriva negativt om hans livsverk?

https://www.wired.com/author/kristian-von-bengtson/

Intressant tanke som jag utvecklar här.

Från oktober 2011 till feb 2014 bloggade Kristian von Bengtsson hos WIRED för Copenhagen Suborbitals. Peter Madsen är med som bäste polaren i bloggen, det är de två som är hjärnorna. Ur första bloggpostningen https://www.wired.com/2011/10/welcome-to-copenhagen-suborbitals/
"It was in May 2008 I founded Copenhagen Suborbitals together with my newfound friend Peter Madsen. I met Peter who, like me, was at a crossroads in life in terms of projects. He had just finished his last home-made submarine, and I was back from NASA doing work on space capsules. Within a few minutes we joined forces and inside Peter’s submarine, under water, we planned how to conquer the universe without a single dime in our pockets.
...
Ten hours ago I arrived in New York City. Peter and I will be representing Copenhagen Suborbitals, which has been nominated for the World Technology Award 2011."

I juni 2014 splittrar de upp sig, alla blir kvar utom ensamvargen och konfliktsökaren Peter Madsen som startar eget https://copenhagensuborbitals.com/statement-former-copenhagen-suborbitals-member-peter-madsen/

Jag tror Kim Wall började röra runt i den där soppan. Enligt ett rykte i mediakretsar som jag inte kan verifiera kunde Kim Wall lätt driva människor till vansinne genom medvetna provokationer.

Äntligen finns en utsaga om vad artikeln var tänkt att handla om, det hennes mamma säger i videon från minnesstunden på Columbia University igår indikerar inget okritiskt idolporträtt http://nyheder.tv2.dk/udland/2017-10-12-kim-walls-mor-vi-var-ofte-bekymrede-men-koebenhavn-var-vi-trygge-ved
"The last assignment in Copenhagen focused on the two Danish space programs, the story about a modern space-run (?) in a microscopic view. Kim would interview with a submarine constructor who planned to be the first private person in space."

Nedan ett inlägg jag gjorde utifrån journalistiska utgångspunkter för en månad sedan, spekulerade i vrede från Madsens sida att han inte behandlades som kung (FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11) :
Citat:
Ursprungligen postat av tyskakuten
Journalistkopplingen är intressant. Här kommer en spekulation som innehåller både journalistik och sex. PM sa till polisen att han inte visste något om henne, kom inte ihåg efternamnet, bara någon journalist. Tror jag inte alls på!

Kim Wall gjorde reportaget på spekulation men har sagt till pojkvännen o andra att hennes tanke vara att sälja det till WIRED. Givetvis har hon skrivit detta till PM också i e-mail där hon ber om intervju. Hon har säkert brett på med WIRED, andra gedigna internationella publikationer hon skrivit för, givit länkar till saker hon skrivit, berättat att hon gått på London School of Economics (mkt hög status) och journalistutbildning på Columbia University (mkt högt rankad journalistskola i USA). Övertygad om att han kollat runt en hel del vad hon är för någon och vad hon skrivit.

För självupptagne Raket-Madsen borde det vara rena drömmen att bli uppskriven i en fet artikel i WIRED och någon annan vinkel på reportage skulle han nog inte ens kunna fantisera om.

Kim Wall har förstås förberett sig noga genom att läsa allt hon kan på nätet, biografin om Madsen, kollat klipp, film, hans kolumner/bloggande (hon kan ju läsa danska och kan göra ett reportage som amerikanska journalister inte alls skulle kunna pga språket). Hon ser av sin research att PM är en fullkomligt brinnande och fokuserad typ men svår. Det framgår ju av allt material att hans rymdprojekt kom att splittras och att det nu finns två konkurrerande grupper. Att han hamnade i djup konflikt med ubåtsföreningen som inte orkade med honom till slut. Forna kollegor är nu antagonister.

Det behöver inte vara en fråga eller ett mycket specifikt avslöjande som kan få PM att tappa tålamodet. Kanske väntade han sig bara att Kim Wall och WIRED storögt kulle dyrka honom Raket-Madsen och höja honom till skyarna som ensam rymdhjälte.

Ofta berättar en journalist inte hela syftet med en intervju i förväg eftersom de vill kunna fånga personen off-guard. Vem vet, hennes vinkel kanske egentligen skulle vara ett reportage om de konkurrerande rymdamatörerna i Danmark? Båda grupperna skulle ju skjuta raketer utanför Bornholm den 26 augusti. Kanske framgick det mer och mer att det inte bara var ett hyllningsreportage om PM, kanske frågade hon för mycket om hans f.d. kollega Kristian von Bengtsson och hans grupp Copenhagen Suborbitals (som väl egentligen ledde rymdutvecklingen efter splitten?) Dagen efter att han sänkte u-båten skulle han egentligen kört den till Bornholm.

http://www.expressen.se/kvallsposten/raketsprickan-som-knackte-ubatsagaren-peter-madsen/

Det framgår också av biografin att han varit aktiv på kinky-sex-scenen. Hon har skrivit om liknande ämnen och om hon gav länkar till sådana artiklar har PM säkert noterat och läst.

Att en dansk storkändis från TV etc skulle reagera på följande vis kunde Kim Wall inte ha föreställt sig (spekulation):

“Din förbannade journalistbitch, tror du att jag tog mig tid och bjöd in dig till Nautilus för att blir förnedrad och förminskad. det är JAG som har byggt U-båten och inget djävla TEAM, den är MIN, bara MIN och utan mig hade den inte funnits!! Och raketerna är mina uppfinningar, det där blötdjuret du frågar om Kristian von Bengtsson har stulit allt, det är JAG JAG JG som har byggt raketerna, du understår dig inte att skriva ett reportage som inte berättar sanningen om MIG RAKET-MADSEN, varför tror du alla kallar Peter Madsen för RAKET-MADSEN?? Du som har skrivit om Fifty Shades of Grey och redan har frågat mig om mitt sexliv, du måste ju fatta att jag använt Ubåten som världens säkraste dungeon. Var det därför du kom hit din hora, jag ska nog visa dig vad UBÅTS-MADSEN kan göra med falska journalisthoror, och våga inte göra motstånd för då är du död!”
Citera
2017-10-12, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjallis
Borde gå att binda till madsen du vet hur tänderna ser ut på en fogsvans. Sitter garanterat kvar rester

Normalt sett blir det rester kvar ja, men sågen har ju legat under vattnet och ev skrapat mot botten, utsatts för strömmar mm i veckor. Å andra sidan är ju DNA-tekniken förfinad idag... men tvärsäker kan man väl inte vara? Vet man om man hittat nåt på kniven?
Citera
2017-10-12, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex

Detta är ett mycket viktigt fynd. Det kommer att bevisas att det är Madsens såg (fogsvans) som de aktivt letat efter. Det visar att mordet var planlagt varför tar man en fogsvans avsedd för fibrösa material i en ubåt som är av metall. Indiciekedjan tillsammans med hans uppenbara lögner är nu mycket stark för ett överlagt mord.

Detta kommer att gå till historien som världens mest unika och bästa mordutredning genom tiderna.

Det jag finner är den signalen detta sänder ut från danska rättsväsendet, om att brott inte lönar sig!

Vi ser inte de avarter vi ser i Sverige, som göms bakom sekretess, yppandeförbud, och annat, där media sen döljer sina journalisters okunskap med att babbla om pressetik.

Jag jämför nu med Lisa Holmfallet där rättsstaten Sverige sände ut en signal om att, i Sverige kan man ostraffat som advokat få ställa till med ett spektakel som tog bort värdigheten från rättsprocessen. Advokaten drog in alla konspirationsteorier från detta forum in i domstolarna, utan att någon sätter ner foten och beaktar offret och hennes familjs värdighet.

Jämförelsen mellan dessa två fall är väldigt relevant, då det rör som om kvinnor som lockas in i en fälla av för dem okänd sexualsadist med mord i sinnet.

I båda fallen har anhöriga reagerat snabbt. Vi ser duktiga utredare från polisen i båda fallen, som verkligen får fram all bevisning som behövs för en fällande dom enligt gärningsbeskrivning.

Men sen är det skilda världar, när det gäller rättsväsendets integritet och vad som tolereras av kollegor. I ett fungerande rättsväsende skulle inte advokaterna i Lisa Holmfallet fått förvandla rättsprocessen till en fars. Därför blir det sätt danskar uppvisar hur de arbetar en jämförelse som visar hur det kunde ha varit hos oss, om man gjorde sig av med rötäggen. Vi såg samma uppvisning av ett seriöst och värdigt rättssamhälle i Norge under Anders Breiviks rättegång.

Gemensamt för Danmark och Norge är att alla måste sköta sig och skyddas inte av något advokatsamfund. Om de begår brott, eller misstanke om det minsta brott eller oegentlighet mot klient, hamnar de i allmänna domstolar. I Sverige söker rötäggen skydd i advokatsamfundet och får det!
Senast redigerad av Vresrosen 2017-10-12 kl. 12:37.
Citera
2017-10-12, 12:40
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Habakuck
Normalt sett blir det rester kvar ja, men sågen har ju legat under vattnet och ev skrapat mot botten, utsatts för strömmar mm i veckor. Å andra sidan är ju DNA-tekniken förfinad idag... men tvärsäker kan man väl inte vara? Vet man om man hittat nåt på kniven?

Nej, vi vet inget. Polisen tiger om kniven bär spår och tiger även i fallet med sågen. Medan man ofta får för sig att svensk polis förtiger omständigheter för att göra sig märkvärdiga, så tycker jag att dansk polis gärna kan få smussla, en aning. De släpper iaf så småningom det man mest undrar, som vilka kläder man hittat, om kroppen var naken, skador på kroppen osv.

Liksom vid Bodenmordet har Madsen tydligen varit varsammast med hennes armar (läs händer).
Händer och armar kan säga mycket om mordet när man kollar upp avvärjningsskador och nagelskrap. Det säger mycket om hur mordet gick till. Det är viktigt för alla mördare att händer aldrig hittas. Då det gäller styckmordet i Boden har ännu inga händer hittats.
Citera
2017-10-12, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzer
Att han använde hylsor till verktyg som tyngder när han sänkte kroppsdelar visar att han inte hade planerat detta.
Madsen kan som kapten ombord hävda nödvärn om hon hade blivit hysterisk när dom var i uläge.
Kaptenen ombord har vålds monopol om liv och egendom hotas till sjöss tills polis kan ta över.
Sjölagen.

Nej nej, hylsorna är madsens egen lögn för att distansera sig från rörbitarna som sitter på torson och benen.
Han har kanske sågat till dessa med bågfil innan färden.

Några hylsor från hylsnyckelsats har inte polisen pratat om.
Så planerat är högst troligt med sågfyndet och en del andra saker i denna historia.
Citera
2017-10-12, 12:43
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jo det är klart det finns asätande djur i Öresund. Frågan var om det stämmer att de äter ett skelett rent på några dagar, som påståtts i tråden. Jag undrar om detta är en sk trådsanning.

I så fall måste Walls ben de hittade varit renätna - vilket jag tvivlar på.
Vem har påstått det utöver du själv?
Citera
2017-10-12, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzer
Att han använde hylsor till verktyg som tyngder när han sänkte kroppsdelar visar att han inte hade planerat detta.
Madsen kan som kapten ombord hävda nödvärn om hon hade blivit hysterisk när dom var i uläge.
Kaptenen ombord har vålds monopol om liv och egendom hotas till sjöss tills polis kan ta över.
Sjölagen.
14 hugg mot underlivet och du tycker han kan hävda nödvärn. Tillåt mig skratta
Citera
2017-10-12, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .CYG.
Nej nej, hylsorna är madsens egen lögn för att distansera sig från rörbitarna som sitter på torson och benen.
Han har kanske sågat till dessa med bågfil innan färden.

Några hylsor från hylsnyckelsats har inte polisen pratat om.
Så planerat är högst troligt med sågfyndet och en del andra saker i denna historia.

Man ger sig knappast iväg på en kort uppvisnings tur i en farkost där man måste medföra rörbitar för att det kan uppstå akuta reparationsarbeten, dessutom borde det väl krävas en massa annan utrustning för att byta ut trasiga rör som svets
Citera
2017-10-12, 12:54
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Vem har påstått det utöver du själv?

OY:
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

Merwinna:
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

schtaan:

Masonite:

Till att börja med.
Citera
2017-10-12, 12:55
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Nej, vi vet inget. Polisen tiger om kniven bär spår och tiger även i fallet med sågen. Medan man ofta får för sig att svensk polis förtiger omständigheter för att göra sig märkvärdiga, så tycker jag att dansk polis gärna kan få smussla, en aning. De släpper iaf så småningom det man mest undrar, som vilka kläder man hittat, om kroppen var naken, skador på kroppen osv.

Liksom vid Bodenmordet har Madsen tydligen varit varsammast med hennes armar (läs händer).
Händer och armar kan säga mycket om mordet när man kollar upp avvärjningsskador och nagelskrap. Det säger mycket om hur mordet gick till. Det är viktigt för alla mördare att händer aldrig hittas. Då det gäller styckmordet i Boden har ännu inga händer hittats.

Polisens tigande gäller också i högsta grad dödsorsaken. Allmänhet och journalister i Sverige har redan slagit fast att polisen, trots huvudfyndet, ännu inte fastslagit dödsorsaken. Det tror jag att dom har gjort. Dom har bara inte gått ut med det.

Om hon har strypmärken på halsen eller inte vet säkert polisen redan. Likadant vet man om hugget i bröstet var dödande eller inte. Vad vet vi? Vi vet inte ens om det ensamma knivhugget var över hjärttrakten eller inte. Nä. Litet får vi nog bärga oss med alla vilda spekulationer.
Citera
2017-10-12, 13:04
Medlem
Fjalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Habakuck

Kniven har i alla fall varit skyddad, även om dna skulle saknas kommer skadan passa in och kniven som kanske ingår i ett set går att spåra såvis
Citera
2017-10-12, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Polisens tigande gäller också i högsta grad dödsorsaken. Allmänhet och journalister i Sverige har redan slagit fast att polisen, trots huvudfyndet, ännu inte fastslagit dödsorsaken. Det tror jag att dom har gjort. Dom har bara inte gått ut med det.

Om hon har strypmärken på halsen eller inte vet säkert polisen redan. Likadant vet man om hugget i bröstet var dödande eller inte. Vad vet vi? Vi vet inte ens om det ensamma knivhugget var över hjärttrakten eller inte. Nä. Litet får vi nog bärga oss med alla vilda spekulationer.

Njae, förundersökningsledaren klargjorde ju mycket tydligt på presskonferensen i lördags att de inte hade någon bedömning av dödsorsaken ännu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in