Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-11, 22:54
  #1
Medlem
Hejsan! Jag bytte in min bil till en bilhandlaren för ett tag sedan. Fick idag en faktura på 2000 kr självrisk för byte utav vindruta som var sprucken.

Fakturan är adresserad så att jag skall betala till bilhandlaren. Jag har för mig att min självrisk var lägre hos mitt förra försäkringsbolag, än det priset som angivits utav dem dessutom.

Är detta kutym? Ska man bråka eller bara betala och se glad ut? Såklart extra nagel i ögat när bilhandlaren lagt ut bilen för 36 tusen mer än inbytespriset också...
Citera
2017-10-11, 23:02
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yolit
Hejsan! Jag bytte in min bil till en bilhandlaren för ett tag sedan. Fick idag en faktura på 2000 kr självrisk för byte utav vindruta som var sprucken.

Fakturan är adresserad så att jag skall betala till bilhandlaren. Jag har för mig att min självrisk var lägre hos mitt förra försäkringsbolag, än det priset som angivits utav dem dessutom.

Är detta kutym? Ska man bråka eller bara betala och se glad ut? Såklart extra nagel i ögat när bilhandlaren lagt ut bilen för 36 tusen mer än inbytespriset också...

Vad har ni kommit överens om när bilen byttes in? Skulle du som tidigare ägare stå för rutbyte så är det kanske rimligt, dock med beaktande att självrisken skall vara den som gällde för din försäkring. Glasskadan har ju (antagligen) inträffat under den tid som du haft bilen försäkrad, så inte helt orimligt, dock aldrig hört talas om att sådant reglera på sätt som nu gjorts.

Att ett visst pålägg på priset sker är väl givet, priset ut är företagets bud till presumtiva köpare, inte nödvändigtvis vad denne förväntar sig som köpeskilling.
Citera
2017-10-11, 23:08
  #3
Medlem
Jofs avatar
Varför skulle du betala??
Citera
2017-10-11, 23:19
  #4
Medlem
Baalzamons avatar
Läs det finstilta i ert kontrakt. Antagligen har du skrivit på att bekosta sådana saker som en spräckt ruta. När du ändå läser, kolla om det är möjligt att få reparationer på bilen du köpte täckta. Hitta sedan fel på bilen som kostar minst 2000kr att fixa. Vill handlaren kriga så ge lite motstånd.
Citera
2017-10-11, 23:54
  #5
Medlem
killawifes avatar
Om ni inte kommit överens om att du ska betala för rutan, vilket låter helt otroligt, bestrid fakturan alternativt kontakta handlaren och fråga vad fan de håller på med.

Det är INTE kutym. Ingen skulle normalt sett gå med på detta. Självrisken är nog annars normal. Det brukar vara runt 1500 men en del bolag har tillägg på en viss procent.

Det kan ju vara bra att veta dock att glasförsäkringen kan inte användas för att byta en sliten ruta utan ska användas för akuta byten vid stenskott eller skadad ruta, så du kan ju alltid kontakta försäkringsbolaget och parata med dom, eller ha det som ett argument emot handlaren. Försäkringsbedrägeri är ett allvarligt brott, speciellt om man är bilnasare.
Citera
2017-10-12, 00:03
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yolit
Hejsan! Jag bytte in min bil till en bilhandlaren för ett tag sedan. Fick idag en faktura på 2000 kr självrisk för byte utav vindruta som var sprucken.

Fakturan är adresserad så att jag skall betala till bilhandlaren. Jag har för mig att min självrisk var lägre hos mitt förra försäkringsbolag, än det priset som angivits utav dem dessutom.

Är detta kutym? Ska man bråka eller bara betala och se glad ut? Såklart extra nagel i ögat när bilhandlaren lagt ut bilen för 36 tusen mer än inbytespriset också...

Om ni inte kommit överens om något annat vid inbytet, så gav väl bilhandlaren dig ett pris för inbytet när du bytte bil? Så här skulle det ha gått till: Bilhandlaren säger vid *inbytet* att bilen är värd 50k men du får bara 48k eftersom framrutan är sprucken. -Att komma efteråt och kräva pengar för detta är så fel som det bara kan bli. Seriösa firmor gör inte så. Du ska bestrida fakturan.
Är det en märkeshandlare eller är det "Alis Bil och Kebab" du har gjort bilaffären med?
Citera
2017-10-12, 00:27
  #7
Medlem
inbytespriset är det som du fått vid värderingen...inget annat.
upp till handlaren o ta rutan i inbytespriset
Citera
2017-10-12, 00:38
  #8
Medlem
Tycker det här verkar väldigt märkligt. Det är ju knappast ett dolt fel det handlar om.
Citera
2017-10-12, 00:47
  #9
Medlem
Bilnasaren köpte din bil i befintligt skick. Jag förutsätter att du fick denna klausul inskriven när du gjorde inbytet? Annars ring bilprånglaren och fråga varför i helvete han fakturerade dig? Han försöker dra dig vid näsan men så länge du har ett kontrakt som friskskriver dig från sådant så ska du inte betala ett skit.
Citera
2017-10-12, 05:18
  #10
Medlem
cacas avatar
Kom ni överens om att du skulle betala för den trasiga rutan så ska du göra det, annars ska du inte betala för något som ni inte kommit överens om. Har ni inte skrivit något så knöla ihop fakturan och släng den i återvinningen! Troligen får du inget mer från nilhandlaren då det troligen var ett bra försök från han.
Bråkar han fast det inte finns något skrivet så säg åt han att ni inte kom överens om att du skulle betala något byte av vindruta då du lyssnat igenom de samtal ni haft, Att du har alla era samtal sparade då du spelat in dom och sen välkomnar du honom att gärna gå vidare med saken ifall han vill då du har bevis, sen luren i örat på han.
Citera
2017-10-12, 08:22
  #11
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yolit
Hejsan! Jag bytte in min bil till en bilhandlaren för ett tag sedan. Fick idag en faktura på 2000 kr självrisk för byte utav vindruta som var sprucken.

Fakturan är adresserad så att jag skall betala till bilhandlaren. Jag har för mig att min självrisk var lägre hos mitt förra försäkringsbolag, än det priset som angivits utav dem dessutom.

Är detta kutym? Ska man bråka eller bara betala och se glad ut? Såklart extra nagel i ögat när bilhandlaren lagt ut bilen för 36 tusen mer än inbytespriset också...

Vad är det för firma? Stor, liten? Förekommer de hos ARN? Nämns de här?

Rent spontant låter det som att du desperat inte kunnat kränga bilen och till slut lämnat in den hos Alibabas Moped & Cykel.
Citera
2017-10-12, 08:57
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vad har ni kommit överens om när bilen byttes in? Skulle du som tidigare ägare stå för rutbyte så är det kanske rimligt, dock med beaktande att självrisken skall vara den som gällde för din försäkring. Glasskadan har ju (antagligen) inträffat under den tid som du haft bilen försäkrad, så inte helt orimligt, dock aldrig hört talas om att sådant reglera på sätt som nu gjorts.

Att ett visst pålägg på priset sker är väl givet, priset ut är företagets bud till presumtiva köpare, inte nödvändigtvis vad denne förväntar sig som köpeskilling.

Nej absolut, men då hade det isåfall känts bättre att skriva en skadeanmälan i samband med försäljning eller att vi hade bakat in de 2 tusen i bilaffären. Handlaren sa lite lurt ”hittar vi något dolt fel så hör vi av oss”

Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Varför skulle du betala??
Jag vet inte riktigt! Vill isåfall hellre betala till försäkringsbolaget.
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Läs det finstilta i ert kontrakt. Antagligen har du skrivit på att bekosta sådana saker som en spräckt ruta. När du ändå läser, kolla om det är möjligt att få reparationer på bilen du köpte täckta. Hitta sedan fel på bilen som kostar minst 2000kr att fixa. Vill handlaren kriga så ge lite motstånd.
Ska kolla det när jag kommer hem. Bilen jag köpt var relativt ny så inga direkta fel.
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Om ni inte kommit överens om att du ska betala för rutan, vilket låter helt otroligt, bestrid fakturan alternativt kontakta handlaren och fråga vad fan de håller på med.

Det är INTE kutym. Ingen skulle normalt sett gå med på detta. Självrisken är nog annars normal. Det brukar vara runt 1500 men en del bolag har tillägg på en viss procent.

Det kan ju vara bra att veta dock att glasförsäkringen kan inte användas för att byta en sliten ruta utan ska användas för akuta byten vid stenskott eller skadad ruta, så du kan ju alltid kontakta försäkringsbolaget och parata med dom, eller ha det som ett argument emot handlaren. Försäkringsbedrägeri är ett allvarligt brott, speciellt om man är bilnasare.
Där var en liten spricka på rutan som inte satt i synfältet. Jag vet inte ens vem som bytt rutan eller hur mycket det kostat. Hade känts mer rimligt ifall jag blivit kontaktad utav samt fått faktura ifrån försäkringsbolaget isåfall.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Om ni inte kommit överens om något annat vid inbytet, så gav väl bilhandlaren dig ett pris för inbytet när du bytte bil? Så här skulle det ha gått till: Bilhandlaren säger vid *inbytet* att bilen är värd 50k men du får bara 48k eftersom framrutan är sprucken. -Att komma efteråt och kräva pengar för detta är så fel som det bara kan bli. Seriösa firmor gör inte så. Du ska bestrida fakturan.
Är det en märkeshandlare eller är det "Alis Bil och Kebab" du har gjort bilaffären med?
Det är en märkeshandlare. Ja det känns oseriöst men är det värt att bråka? Eller kommer jag ändå få betala i slutändan?

Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Vad är det för firma? Stor, liten? Förekommer de hos ARN? Nämns de här?

Rent spontant låter det som att du desperat inte kunnat kränga bilen och till slut lämnat in den hos Alibabas Moped & Cykel.
Det är en ganska stor firma... nej var för lat för att kränga och hittade min nuvarande i fint skick. Problemet är att jag bor ca 45 mil bort.

Egentligen är väl frågan, är det värt att bråka eller kommer jag ändå få betala i slutändan?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback