Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-07, 14:39
  #1
Medlem
Hej!

Jag har, så länge jag kan minnas, fått kramp i nedre delen av magen (högersida) när jag har löptränat. Nu har jag den bästa konditionen jag någonsin har haft men krampen i magen stoppar mig från att utvecklas mer då det enda som hjälper är att stanna/börja gå.

Jag undrar nu vad detta kan bero på och vad jag kan göra för att slippa detta. Jag var till läkaren för några månader sen för andra orsaker och mina blodprover såg bra ut och läkaren kände på magen och anmärkte inget då.

Jag vet att läkarbesök är det bästa men att pallra sig iväg till läkare för minsta lilla känns inte så skoj. Och om någon vet något tips så är det bäst att testa först, anser jag.

Ps: Jag har testat att äta mellan 1-3 timmar innan löppasset så det är inte det iallafall.
Citera
2017-10-07, 15:06
  #2
Medlem
Inbillar mig att det händer om man äter för tätt inpå löpningen. 3 timmar kanske inte räcker för dig? Om jag är svinhungrig och tänker springa väntar jag minst 3 timmar.

Om du har käkat bra dagen innan behöver du inte äta (om du inte har jobbat hela dagen eller så). Energin ska väl finnas lagrad.
Citera
2017-10-07, 16:07
  #3
Medlem
Får nog revidera min tes. Sprang nyss i 40 minuter och hade "känning" nästan hela tiden. Men det gjorde aldrig så ont att jag behövde stanna. Har bara druckit kaffe idag. Sist jag fick ont i mag-trakten kom det i slutet av rundan och gjorde så ont att jag behövde stanna och nästan vika mig dubbel.

Kan dock ha sina förklaringar (att jag hade känningar under hela rundan, utan mat) då mitt tempo var förhållandevis högt från start. Testa att springa lite lugnare första halvan och öka successivt. Lutar nog åt ett klassiskt "håll" nu när jag läste lite.
__________________
Senast redigerad av hicku 2017-10-07 kl. 17:02.
Citera
2017-10-07, 16:11
  #4
Medlem
afrodisiaks avatar
Nu vill jag inte skrämma dig men en kompis hade liknande sen ung ålder. Vid ett läkarbesök så framkom det att han hade blåsljud på hjärtat. Inget farligt när man är under 40 men sen kan de leda till mycket. Så kolla upp dig.
Citera
2017-10-07, 16:18
  #5
Medlem
Scrapers avatar
Kallas inte detta "håll"?

Koppling till hjärtblåsljud har jag svårt att se.

http://aktivtraning.se/traning/lopning/aldrig-mer-hall
Citera
2017-10-07, 18:23
  #6
Medlem
I många fall så tillvida att det är håll det handlar om så fungerar det ofta att ta en sten eller liknande och krama i handen. Ibland är det ganska enkelt.
Citera
2017-10-07, 20:49
  #7
Medlem
Jag har haft samma problem, fick tipset att jobba med min andning.
Det innebar att jag fick dra ner tempot betänkligt (6:10) då kändes det inget alls och jag kunde löpa långt i det tempot utan problem. Nu har jag dragit upp tempot något (5:45) och det går bra får inte ont och märker jag av hugget så drar jag ner på tempot och andas ner i magen tidigare andades jag för högt upp.
Citera
2017-10-10, 18:40
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetmedklet
Jag har haft samma problem, fick tipset att jobba med min andning.
Det innebar att jag fick dra ner tempot betänkligt (6:10) då kändes det inget alls och jag kunde löpa långt i det tempot utan problem. Nu har jag dragit upp tempot något (5:45) och det går bra får inte ont och märker jag av hugget så drar jag ner på tempot och andas ner i magen tidigare andades jag för högt upp.

Detta kan nog stämma för mig också. Jag drar på väldigt fort när det går lätt men fokuserar inte på hur jag andas. Jag får testa att dra ner på tempot och jobba på med andningen och se om det hjälper!
Citera
2017-10-10, 20:46
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradgardsflum
Detta kan nog stämma för mig också. Jag drar på väldigt fort när det går lätt men fokuserar inte på hur jag andas. Jag får testa att dra ner på tempot och jobba på med andningen och se om det hjälper!
Hoppas det stämmer för dig när du fått kontroll på andningen.
Idag hade jag ett riktigt gött pass.
4:50 tempo 7 km och inget ont alls.
Kontroll på andningen har gett resultat på mindre än 2 månader.

Snart kan jag nog hålla önskat tempo och utan ont.
Vill få ner tiden så den blir som när jag andades högt upp.

Kan bara tillägga att det är så skönt att kunna springa utan smärta, har hittat löpglädje trots brist på fart.
Citera
2017-10-12, 20:00
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetmedklet
Hoppas det stämmer för dig när du fått kontroll på andningen.
Idag hade jag ett riktigt gött pass.
4:50 tempo 7 km och inget ont alls.
Kontroll på andningen har gett resultat på mindre än 2 månader.

Snart kan jag nog hålla önskat tempo och utan ont.
Vill få ner tiden så den blir som när jag andades högt upp.

Kan bara tillägga att det är så skönt att kunna springa utan smärta, har hittat löpglädje trots brist på fart.

Härligt! Hoppas det håller i sig för dig! Jag har dragit ner på tempot och visst slipper jag det onda så nu ska jag försöka hålla nere tempot ett tag tills jag fått kontroll på andningen också hoppas jag att det håller i sig även när jag ökar på igen
Citera
2017-10-13, 13:03
  #11
Medlem
Goose420s avatar
Jag har stött på samma problem vid löpning och som tidigare person nämnde så gick det över även för mig när jag började kontrollera min andning. Lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback