Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-01, 22:01
  #1033
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noproblem88
Visa hur affärshändelserna nedan påverkar företagets resultat- respektive likviditetsbudget.
A) I början av året har företaget leverantörsskulder på 250 000 kronor. Under året planerar företaget köpa in för 1 Mkr med 2 månaders kredittid.
B) I början av året har företaget kundfordringar på 400 000 kronor. Under året förväntas företaget sälja för 2,5 Mkr med 1 månads kredittid.
C) Företaget har ett långfristigt lån på 10 år. Återstående lånet är 5 Mkr och kommer att löpa ytterligare åtta år. Räntan är på 6 procent.
D) Företaget köper in maskiner och inventarier. Inköpen förväntas uppgå till 1,2 Mkr. Nyttjandeperioden för maskiner och inventarierna är fem år.
E) I budgeten ligger inköp av råmaterial för 300 000 kronor. I början av året
är lagret av råvaror på 50 000 kronor och i slutet av åter förväntas lagret öka med 20 000 krono

(FB) Skoluppgifter i företagsekonomi (exkl. redovisning.)
Citera
2017-07-25, 16:41
  #1034
Medlem
Skulle behöva hjälp med följande uppgift, läser företagsekonomi 1.


Miljökonsult AB har kontor i Malmö och Göteborg. De anställda brukar använda den egna bilen, när de åker mellan Malmö och Göteborg. Det är en sträcka på 28,1 mil och för det får de 30 kr per mil som reseersättnings. Företaget får dessutom betala arbetsgivaravgifter (40 Procent) på 11,50 kr av dessa. Företagets anställda gör ca 200 envägsresor mellan kontoren varje år.

A Hur mycket får en anställd i reserättning för en en resa mellan Malmö och Göteborg?
B Vilken kostnad har företaget för en bilresa som en anställd gör?
C Vad blir skillnaden i kostnad för företaget om en förstaklassbiljett kostar 700 kr?

A
Reseersättning
Antal mil
Ersättning per mil
Total ersättning

B
Kostnad
Reseersättning
Arbetsgivaravgift
Kostnad

C
Resa med bil
Resa med tåg
Skillnad
Citera
2017-08-23, 14:20
  #1035
Medlem
Någon som kan tänka sig att hjälpa mig med dessa uppgifter?

https://gyazo.com/5c4b154d36e08bce7af85e19c74f8724
Citera
2017-09-08, 23:19
  #1036
Medlem
Kan någon hjälpa mig med en
skoluppgift?
Linda och Fredrik har startat upp ett nytt företag och ska om två veckor öppna deras första butik i Svalöv. Företaget heter Modes och importerar kläder från olika delar i världen. De riktar sig till personer som till vardag vill bära kläder som man inte vanligen finner i andra butiker.

Affärsidén är:
"Kläder och möjligheter till den unika ungdomliga personligheten, genom den speciella butiken med de unika möjligheterna och förmågorna"

Utifrån den givna affärsidé vilken
är
företaget målgrupp?
Citera
2017-10-09, 15:11
  #1037
Medlem
Hej! Vi är fem vi är 5 goa gubbar från Nösnäsgymnasiet som ska driva ett UF-företag det kommande året. Vår affärsidé är att underlätta upp och nedtagande av plagg som man använder en galge till. Vi är intresserad av dina åsikter angående vår produkt, hjälp oss gärna genom att svara på följande frågor.

Tack på förhand! Länk nedan:
docs.google.com/forms/d/1p4TLBMXY6l2gokpVueC2zLaHt29oof6-M69zARTdNn4/Edit
Citera
2017-10-10, 17:57
  #1038
Avstängd
Hejsan svejsan, har gjort lite misstag på flashback här nu med att posta mitt ärende, men jag hittade hit äntligen!

Sitter och håller på med en uppgift i lärosyfte och undrar om jag har gjort helt rätt eller ej, för det framställs inte så häftigt mycket i boken. Länkar nedan på uppgiften + min uppställning. Min fråga är att, stämmer detta och kan det bli minus på resultatbudgeten eller har jag tagit med något för mycket, för det räcker inte till med varuförsäljningen till allt.

https://i.imgur.com/mJnoP6h.png

https://i.imgur.com/Bxg0nQN.png
Citera
2017-10-10, 18:00
  #1039
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grimfate
Hejsan svejsan, har gjort lite misstag på flashback här nu med att posta mitt ärende, men jag hittade hit äntligen!

Sitter och håller på med en uppgift i lärosyfte och undrar om jag har gjort helt rätt eller ej, för det framställs inte så häftigt mycket i boken. Länkar nedan på uppgiften + min uppställning. Min fråga är att, stämmer detta och kan det bli minus på resultatbudgeten eller har jag tagit med något för mycket, för det räcker inte till med varuförsäljningen till allt.

https://i.imgur.com/mJnoP6h.png

https://i.imgur.com/Bxg0nQN.png

Vad skriver du av?
Var är räntekostnaderna?
Hur hanterar du lagret i resultatet?
Citera
2017-10-10, 18:03
  #1040
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Vad skriver du av?
Var är räntekostnaderna?
Hur hanterar du lagret i resultatet?
Det är en bra fråga, boken tar inte upp så mycket gällande detta och jag är lite osäker vad som bör ingå i Kostnader, det som jag antar att jag skulle skriva av är just inköpet av inventarierna som har en livslängd just på 4 år, samt vet jag inte vad som skulle kunna räknas som räntekostnader här, är det då betalning av lånet?
Citera
2017-10-10, 18:06
  #1041
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grimfate
Det är en bra fråga, boken tar inte upp så mycket gällande detta och jag är lite osäker vad som bör ingå i Kostnader, det som jag antar att jag skulle skriva av är just inköpet av inventarierna som har en livslängd just på 4 år, samt vet jag inte vad som skulle kunna räknas som räntekostnader här, är det då betalning av lånet?

Men eftersom du skriver av inventarierna, varför kostnadsför du utgiften till sin helhet också?
Ränta är ränta. Den är 5% årsränta enligt förutsättningen. Betalning av lånet är en utgift men amortering är inte en kostnad.
Vad står det i din bok om lagerhantering?
Citera
2017-10-10, 18:12
  #1042
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Men eftersom du skriver av inventarierna, varför kostnadsför du utgiften till sin helhet också?
Ränta är ränta. Den är 5% årsränta enligt förutsättningen. Betalning av lånet är en utgift men amortering är inte en kostnad.
Vad står det i din bok om lagerhantering?
.... tog upp gamla företagsekonomi 1 boken och ser nu att varukostnaden ska vara varuinköp minus utgående lager för året, känner mig stört dum nu, tack för hjälpen, siffrorna låter betydligt mera rimligare nu. har också ändrat så att det är räntekostnader på 40 tusen då det är 5 procent av 800 tusen.

Det ser ut såhär nu.
https://i.imgur.com/xNLWoVc.png
__________________
Senast redigerad av Grimfate 2017-10-10 kl. 18:14.
Citera
2017-10-31, 03:48
  #1043
Medlem
Ett företag som har totala tillgångar på 400 Mkr och en soliditet på 30% skall beräkna måltal för räntabilitet på totalt kapital för nästkommande år. Man planerar för en expansion som leder till att totala tillgångar ökar med 20 Mkr och man har efter diskussion med sin bank kommit fram till att en soliditet på 35% skulle vara tillfredställande för nästa år. Ägarnas avkastningskrav är 12% Re efter skatt. Nästa års finansiella kostnader beräknas uppgå till 8 Mkr och skatten beräknas bli 22%. Utdelning till aktieägare kommer att ske med 3 Mkr.

A) Vilket resultat efter skatt måste företaget uppnå för att nå sina mål?
Svar: 30MKR
B) Vilket krav på Rt bör gälla för nästa år? (Använd IB-värden)
Svar 11.6%

Jag får detta svaret efter mina uträkningar. Men jag undrar om jag inte tänker fel?

Till A tänker jag att man gör följande:
400x0.3=120 EK
Avkastning: 120x0.12=14.4
1-0.22=0.78 (skatten)
14.4/0.78=18.461 MKR

Till B:
18.461+8=26.461

26.461/400=0.066=6.61%

Vilket är rätt?
Citera
2017-11-01, 11:19
  #1044
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cartinas888
Ett företag som har totala tillgångar på 400 Mkr och en soliditet på 30% skall beräkna måltal för räntabilitet på totalt kapital för nästkommande år. Man planerar för en expansion som leder till att totala tillgångar ökar med 20 Mkr och man har efter diskussion med sin bank kommit fram till att en soliditet på 35% skulle vara tillfredställande för nästa år. Ägarnas avkastningskrav är 12% Re efter skatt. Nästa års finansiella kostnader beräknas uppgå till 8 Mkr och skatten beräknas bli 22%. Utdelning till aktieägare kommer att ske med 3 Mkr.

A) Vilket resultat efter skatt måste företaget uppnå för att nå sina mål?
Svar: 30MKR
B) Vilket krav på Rt bör gälla för nästa år? (Använd IB-värden)
Svar 11.6%

Jag får detta svaret efter mina uträkningar. Men jag undrar om jag inte tänker fel?

Till A tänker jag att man gör följande:
400x0.3=120 EK
Avkastning: 120x0.12=14.4
1-0.22=0.78 (skatten)
14.4/0.78=18.461 MKR

Till B:
18.461+8=26.461

26.461/400=0.066=6.61%

Vilket är rätt?

Jag tror du får tänka om. Om totala tillgångar ska öka till 420 och soliditeten öka till 35% samt utdelning på 3 mkr så får du räkna på vilket resultat det kräver.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback