Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-10-08, 23:13
  #49
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Fick nu ett pm från en erfaren produktutvecklare som vill vara anonym. Hen råder mig till att bygga strukturen direkt från väskan. Detta gör att huvud och axlar kan hållas fria. Innebär också att alla som vill ha min platta måste köpa min väska !!!

Där jag fäster in plattan kan jag också fästa in andra artiklar vid andra tillfällen; kanske kamera, mikrofon eller strålkastare! Då växer konceptet till en hel familj med utgångspunkt i väskan.

Tack till ******* *** mycket bra pm!

Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Problemet med det är att väldigt många redan har väskor de är nöjda med. Och det är en jävla skillnad på att köpa en pryl för 7-800 och att köpa ett helt nytt system för 3-5000.

Det är inte så mycket pengar, de som har makita skruvdragare köper sen resten makita med. Då behöver de bara en laddare samt att makita har hög kvalitet. Det gäller att etablera sig med ett sådant koncept.
Citera
2017-10-08, 23:16
  #50
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Nej, du är absolut inte ensam om att svettas i regnkläder. Det är ingen slump att Gore-tex blev ofantligt populärt på 80-talet.

Men jag tror det finns en anledning till att man ser friluftsmänniskor med paraply extremt sällan. Och att det är att den typen av skydd mot regn helt enkelt inte lämpar sig varken i skogen eller på fjället.

Jag måste fundera ut hur vi ska hantera tät skog, tex tätvuxen planterad 20-årig granskog. Man kan tänka sig möjlighet att minsks ner ytan vid sådan terräng, då har man normalt ändå en del regnskydd från träden
Citera
2017-10-08, 23:18
  #51
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jag vet inte om de betalar royalty eller patent eller vad det heter. Men de vill nog köpa min teknologi. Som husqwarna som var först med robotklippare, gardena mfl köper tekniken rakt av från Husqwarna. Detsamma kan camelbak och haglöfs (acics) göra från mig.

Jag tvivlar på att upfinningen är patenterbar i sig men om den hade varit det så är det iaf försent nu.

Patentansökan skulle du ha lämnat in innan du beskrev din uppfinning här för andra. Nu kan vi och alla andra bli miljonärer på din uppfinning
Citera
2017-10-08, 23:19
  #52
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det är inte så mycket pengar, de som har makita skruvdragare köper sen resten makita med. Då behöver de bara en laddare samt att makita har hög kvalitet. Det gäller att etablera sig med ett sådant koncept.

Det är mycket pengar när du redan har en ryggsäck för 3000.
Sen kräver det ju också att din ryggsäck faktiskt är bra nog för att konkurrera med Osprey, Fjällräven, North Face, Deuter etc.
Citera
2017-10-08, 23:20
  #53
Medlem
Kalle81s avatar
Det är heller inget som hindrar att jag efter en stund lanserar också goretex -kläder i en kollektion, alltså den produkt jag tänkte ersätta. När varumärket är så starkt.

Makita har ju nu lanserat vanliga handverktyg som de kan sälja genom starkt varumärke på skruvdragare.
Citera
2017-10-08, 23:22
  #54
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jag måste fundera ut hur vi ska hantera tät skog, tex tätvuxen planterad 20-årig granskog. Man kan tänka sig möjlighet att minsks ner ytan vid sådan terräng, då har man normalt ändå en del regnskydd från träden

Fast man blir även blöt av att grenar och annat kommer åt kroppen, både när man använder armarna till att föra undan grenar som är i vägen och när man går så man drar sidan mot en gran eller så. Då hjälper inte en paraplymössa mycket.
Citera
2017-10-08, 23:22
  #55
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Jag tvivlar på att upfinningen är patenterbar i sig men om den hade varit det så är det iaf försent nu.

Patentansökan skulle du ha lämnat in innan du beskrev din uppfinning här för andra. Nu kan vi och alla andra bli miljonärer på din uppfinning

Inget glädjer mig mer än att folk får ta del av företagets framgångar. Det är väl det jag drivs av ofta, skapa nya produkter som skapar nytta, som i sin tur skapar arbetstillfällen.
Citera
2017-10-08, 23:24
  #56
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Det är mycket pengar när du redan har en ryggsäck för 3000.
Sen kräver det ju också att din ryggsäck faktiskt är bra nog för att konkurrera med Osprey, Fjällräven, North Face, Deuter etc.
Kvalite och funktion ska vara i paritet med eller över de märken du just nämnde.
Citera
2017-10-08, 23:25
  #57
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Fast man blir även blöt av att grenar och annat kommer åt kroppen, både när man använder armarna till att föra undan grenar som är i vägen och när man går så man drar sidan mot en gran eller så. Då hjälper inte en paraplymössa mycket.

För de som går i tät skog kan det därför vara värt att komplettera med min kollektion av goretex-kläder.

Jag kommer dock aldrig lansera regnkläder. Det är ett löfte.
Citera
2017-10-09, 18:06
  #58
Medlem
Emma18s avatar
Hej, tyvärr tror jag inte speciellt mycket på din idé, då produkten inte uppfyller det som behövs på något av användningsområdena.

Regnskydd: Produkten är i princip ett jättedåligt paraply. Vanliga paraplyer har uppemot en kvadratmeter i yta (ibland två) och är dessutom formade som en kupol för att skydda bättre. Det här blir ett litet, uppochnervänt paraply som inte skyddar mot regn speciellt bra. Friluftsmänniskor väljer ju nästan alltid regnkläder+stövlar över paraply ändå då man ska vara ute en längre stund och behöver skydd även vid vind. Regnkläder av bra kvalitet "andas" så att svett inte är något större problem.

Vattenuppsamlare: Här löser du ett problem som inte riktigt finns från början. Om man ska vara ute en kortare stund är det inga problem att ta med sig så mycket vatten man behöver. Om man ska vara ute en längre stund kommer man i princip alltid att passera ställen där vatten finns tillgängligt, antingen vattenkranar eller bäckar med drickbart vatten. Dessutom kan man inte förlita sig på att det kommer regn så man måste alltid ha med sig så att man klarar sig även vid uppehåll.

Camelbak: Camelbak används främst när man behöver vara ständigt aktiv och inte har tid eller möjlighet att stanna för att böka med vattenflaskor och ryggsäck. Exempelvis vid fysisk träning/tävling eller för militär. Vid dessa aktiviteter så är också rörlighet och smidighet väldigt viktigt, så det kommer aldrig bli fråga om att springa runt med ett paraply på huvudet. Alldeles för opraktiskt. Om man som amatör är ute och vandrar är det inga problem att ta en flaska som sitter på ryggsäcken för att dricka när man blir sugen, och man vill ändå stanna och pausa och ta av sig ryggsäcken ibland.
Citera
2017-10-09, 23:12
  #59
Medlem
Mandingos avatar
Provades redan på 1800talet militärt med en hatt som samlade regnvatten, användarna fick amöbadysenteri och andra härliga sjukdomar... toffeldjur var också ett problem...
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback