Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-08, 22:37
  #37
Medlem
Kalle81s avatar
Totalmarknade i sverige vad kan den vara? 10 miljoner invånare. 1 miljon är nog ofta ute i skogen kan man nå 3-500 000 av dessa? Reservdelar, uppgraderingar och tillbehör tillkommer sen. Då har man strax en fin business.
Citera
2017-10-08, 22:42
  #38
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Totalmarknade i sverige vad kan den vara? 10 miljoner invånare. 1 miljon är nog ofta ute i skogen kan man nå 3-500 000 av dessa? Reservdelar, uppgraderingar och tillbehör tillkommer sen. Då har man strax en fin business.

Det är nog lite för högt räknat. Av de aktiva friluftsmänniskorna är kanske hälften prylgalningar. men många av dessa undviker saker som tar plats och väger utan att vara helt nödvändiga.
Sen skulle jag gissa att ungefär 98% av de resterande skulle se bristerna i din produkt och därför inte vilja lägga pengar på den.
Citera
2017-10-08, 22:48
  #39
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Det är nog lite för högt räknat. Av de aktiva friluftsmänniskorna är kanske hälften prylgalningar. men många av dessa undviker saker som tar plats och väger utan att vara helt nödvändiga.
Sen skulle jag gissa att ungefär 98% av de resterande skulle se bristerna i din produkt och därför inte vilja lägga pengar på den.

Ok, några faller alltid ifrån. Jag är medveten om att produkten väcker känslor, både positiva och negativa. Men jag tror även att de negativa blir nyfikna, känslor är viktigt. Tänk när man släpper en ny modell varje år, och de mesrt hängivna står och väntar utanför butiken.

Det är en lång väg dit förvisso.
Citera
2017-10-08, 22:56
  #40
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ok, några faller alltid ifrån. Jag är medveten om att produkten väcker känslor, både positiva och negativa. Men jag tror även att de negativa blir nyfikna, känslor är viktigt. Tänk när man släpper en ny modell varje år, och de mesrt hängivna står och väntar utanför butiken.

Det är en lång väg dit förvisso.


Om det (mot all förmodan) skulle bli en framgångsrik produkt så kommer andra att kopiera den direkt.
Citera
2017-10-08, 22:59
  #41
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Om det (mot all förmodan) skulle bli en framgångsrik produkt så kommer andra att kopiera den direkt.

Ja det kan man förvänta sig, men det är ju egentligen bara ett betyg på att jag lyckats. Har jag bara ordning på ®™© så kommer några av de betala royalty till mig.

Jag har dock en unik fördel genom mitt material, samt att jag genom att vara först på plats hinner bygga upp ett starkt varumärken. Se på camelbak tex.
Citera
2017-10-08, 23:02
  #42
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ok, några faller alltid ifrån. Jag är medveten om att produkten väcker känslor, både positiva och negativa. Men jag tror även att de negativa blir nyfikna, känslor är viktigt. Tänk när man släpper en ny modell varje år, och de mesrt hängivna står och väntar utanför butiken.

Det är en lång väg dit förvisso.

Jag vill inte pissa på din parad allt för mycket. Men eftersom din produkt inte kan ersätta regnkläder så tror jag i princip alla skulle tycka att det var för klumpigt att gå omkring med, speciellt som den bara samlar vatten när det regnar.
Citera
2017-10-08, 23:04
  #43
Medlem
Kalle81s avatar
Fick nu ett pm från en erfaren produktutvecklare som vill vara anonym. Hen råder mig till att bygga strukturen direkt från väskan. Detta gör att huvud och axlar kan hållas fria. Innebär också att alla som vill ha min platta måste köpa min väska !!!

Där jag fäster in plattan kan jag också fästa in andra artiklar vid andra tillfällen; kanske kamera, mikrofon eller strålkastare! Då växer konceptet till en hel familj med utgångspunkt i väskan.

Tack till ******* *** mycket bra pm!
Citera
2017-10-08, 23:05
  #44
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ja det kan man förvänta sig, men det är ju egentligen bara ett betyg på att jag lyckats. Har jag bara ordning på ®™© så kommer några av de betala royalty till mig.

Jag har dock en unik fördel genom mitt material, samt att jag genom att vara först på plats hinner bygga upp ett starkt varumärken. Se på camelbak tex.

Varför skulle de betala royalty?

Det är bara att kalla produkten något annat än det produktnamn du registrerat.
Citera
2017-10-08, 23:07
  #45
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Jag vill inte pissa på din parad allt för mycket. Men eftersom din produkt inte kan ersätta regnkläder så tror jag i princip alla skulle tycka att det var för klumpigt att gå omkring med, speciellt som den bara samlar vatten när det regnar.

När det inte regnar kopplar man ju bort den. Målet är att ersätta regnkläder. Det är baserat på personlig erfarenhet när jag säger att man svettas för mycket i regnkläder, men jag är nog inte ensam om det.

Se även mitt inlägg om kompletterande produkter, ganska spännande?
Citera
2017-10-08, 23:08
  #46
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Fick nu ett pm från en erfaren produktutvecklare som vill vara anonym. Hen råder mig till att bygga strukturen direkt från väskan. Detta gör att huvud och axlar kan hållas fria. Innebär också att alla som vill ha min platta måste köpa min väska !!!

Där jag fäster in plattan kan jag också fästa in andra artiklar vid andra tillfällen; kanske kamera, mikrofon eller strålkastare! Då växer konceptet till en hel familj med utgångspunkt i väskan.

Tack till ******* *** mycket bra pm!

Problemet med det är att väldigt många redan har väskor de är nöjda med. Och det är en jävla skillnad på att köpa en pryl för 7-800 och att köpa ett helt nytt system för 3-5000.
Citera
2017-10-08, 23:10
  #47
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Varför skulle de betala royalty?

Det är bara att kalla produkten något annat än det produktnamn du registrerat.

Jag vet inte om de betalar royalty eller patent eller vad det heter. Men de vill nog köpa min teknologi. Som husqwarna som var först med robotklippare, gardena mfl köper tekniken rakt av från Husqwarna. Detsamma kan camelbak och haglöfs (acics) göra från mig.
Citera
2017-10-08, 23:12
  #48
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
När det inte regnar kopplar man ju bort den. Målet är att ersätta regnkläder. Det är baserat på personlig erfarenhet när jag säger att man svettas för mycket i regnkläder, men jag är nog inte ensam om det.

Se även mitt inlägg om kompletterande produkter, ganska spännande?

Nej, du är absolut inte ensam om att svettas i regnkläder. Det är ingen slump att Gore-tex blev ofantligt populärt på 80-talet.

Men jag tror det finns en anledning till att man ser friluftsmänniskor med paraply extremt sällan. Och att det är att den typen av skydd mot regn helt enkelt inte lämpar sig varken i skogen eller på fjället.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback