Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-06, 11:32
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Lite löjligt med Classic-konsolerna. Billigare att köpa en powerpak till snes-nes-n64 o fixar in alla spel(Roms) och spelar med den riktiga gamla konsolen

Visst, men SNES-konsolerna börjar bli till åren nu och en del börjar få problem med kondensatorerna som läcker, det slipper man iallafall med dessa mini-versioner :-) Kondensatorer från 90-talet var ofta av sämre kvalitet än äldre.
Citera
2017-10-07, 17:11
  #14
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Personligen så har jag en viss skepsis gentemot dessa stationära emulatorer, som dykt upp en masse de senaste åren. Det kan bero på att just Mega Drive, Super Nintendo och NES är såpass stabila, att det är onödigt för min del. Jag är dock inte helt negativ, då det innebär att folk kan spela gamla favoriter igen, utan att behöva samla på gamla spel. Det finns ju ändå inte så det räcker åt alla, vad gäller original hårdvara/mjukvara. Med tanke på hur mycket spelen har tappat i kvalitet på sistone, så är det ett enkelt sätt, för de yngre att få uppleva riktiga spel utan interaktiv video.

Sen så fanns det ju bräckligare format, som Commodore 64 och CD-i. Då kanske det är smidigare med en stationär emulator, även för de som annars gillar original.
Citera
2017-10-07, 19:08
  #15
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Visst, men SNES-konsolerna börjar bli till åren nu och en del börjar få problem med kondensatorerna som läcker, det slipper man iallafall med dessa mini-versioner :-) Kondensatorer från 90-talet var ofta av sämre kvalitet än äldre.

Går att renovera konsolerna.. Finns hur mkt som helst när det gäller reservdelar till dessa godingar!
Citera
2017-10-08, 14:46
  #16
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Ja elektrolytkondningar är ganska enkla att få tag på. Man måste dock kunna löda, för att byta såna saker. När det gäller Super Nintendo så skall nätdelen i apparaten, vara den känsligaste/svagaste punkten när det gäller kondningar. Kan man löda, kan man skilja på + och - samt hålla reda på spänningen och kapacitansen, så är det inga problem.
Citera
2017-10-08, 15:05
  #17
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mach3
Nintendo har släppt NES och SNES classic edition och det ryktas om att N64 Classic kommer under nästa år. Sega Mega Drive Flashback (ej officiell) kommer sista november.

NES Classic såldes slut direkt och ska man tro officiella källor så blev Nintendo tagna på sängen av populariteten. Produktion av NES Classic ska däremot återupptas igen under 2018.

SNES Classic tillverkades i betydligt större mängd och trots att många reagerade på en saftig prislapp så finns den en dag efter släppet knappt att få tag på i Sverige, förutom på Blocket och Tradera.

Hur populär C64 Mini blir återstår att se men det som är intressant är att se om det här är en trend som är här för att stanna och då vilken som kommer härnäst samt vilka spel som kommer ingå? Kommer vi få se en PSX classic? Amiga classic? Dreamcast mini? Osv.

Vad tror ni och vilka spel skulle ni vilja ha förinstallerade?
Jag själv kan inte se detta som något annat än ren och uppenbar desperation från konsoltillverkarna. Nintendo har varit out-of-the-game sen Gamecube, de har väl insett att ingen längre är intresserade av deras nya titlar; de har heller inte haft hårdvara att kunna mäta sig med konkurrensen. Att spelkonsolen i allmänhet levt såhär länge är en gåta, när PC-datorerna varit vida överlägsna på precis alla existerande områden sen 90-talet. Skulle aldrig lägga pengar på en hårdvaruemulator om det så bara tillverkades i ett enda ex över hela universum.
Citera
2017-10-08, 15:20
  #18
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Jag själv kan inte se detta som något annat än ren och uppenbar desperation från konsoltillverkarna. Nintendo har varit out-of-the-game sen Gamecube, de har väl insett att ingen längre är intresserade av deras nya titlar; de har heller inte haft hårdvara att kunna mäta sig med konkurrensen. Att spelkonsolen i allmänhet levt såhär länge är en gåta, när PC-datorerna varit vida överlägsna på precis alla existerande områden sen 90-talet. Skulle aldrig lägga pengar på en hårdvaruemulator om det så bara tillverkades i ett enda ex över hela universum.
Förutom då att Wii sålde skiten ur hela sin generation och Nintendo är det enda företaget som erbjuder bättre bärbara upplevelser än vad ens telefon kan erbjuda.

Man har aldrig köpt ett Nintendo för att dom har fetast hårdvara, man köper Nintendo för att man vill spela Nintendo-spel.
Citera
2017-10-08, 15:29
  #19
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Förutom då att Wii sålde skiten ur hela sin generation och Nintendo är det enda företaget som erbjuder bättre bärbara upplevelser än vad ens telefon kan erbjuda.

Man har aldrig köpt ett Nintendo för att dom har fetast hårdvara, man köper Nintendo för att man vill spela Nintendo-spel.
Jaså? Det var mer än jag visste. Var i tonåren då Wii släpptes och har aldrig haft någon kompis med Wii, de flesta i mitt umgänge skaffade 360 och resten PS3. Det var väl någonstans där den onda cirkeln med HD-hype och grafik över gameplay började? Inte förrän sommaren/hösten 2010 fick jag hålla i en Wii-kontroll, men har fortfarande aldrig spelat Wii på riktigt.

Jodå, Supernintendo(n't) körde race med Genesis, N64 smiskade rumpan blodig på all konkurrens i gen 5 och GC var snabbast i sjätte (frånsett Xbox då, men Xbox var så mycket snabbare än PS2 och Dreamcast att den för många tolkas som en PC )
__________________
Senast redigerad av avc 2017-10-08 kl. 15:32.
Citera
2017-10-08, 15:42
  #20
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Jaså? Det var mer än jag visste. Var i tonåren då Wii släpptes och har aldrig haft någon kompis med Wii, de flesta i mitt umgänge skaffade 360 och resten PS3. Det var väl någonstans där den onda cirkeln med HD-hype och grafik över gameplay började? Inte förrän sommaren/hösten 2010 fick jag hålla i en Wii-kontroll, men har fortfarande aldrig spelat Wii på riktigt.
Kolla upp försäljningssiffrorna.

Citat:
Jodå, Supernintendo(n't) körde race med Genesis, N64 smiskade rumpan blodig på all konkurrens i gen 5 och GC var snabbast i sjätte (frånsett Xbox då, men Xbox var så mycket snabbare än PS2 och Dreamcast att den för många tolkas som en PC )
Det var Sega som körde race med Nintendo, inte tvärtom. Och även om Nintendo har haft kraftiga konsoler så är det inte för att få en kraftig konsol som man köper dom, det är en bonus. Man köper Nintendo för att kunna spela Mario, Zelda, och så vidare.
Citera
2017-10-08, 18:48
  #21
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det var Sega som körde race med Nintendo, inte tvärtom. Och även om Nintendo har haft kraftiga konsoler så är det inte för att få en kraftig konsol som man köper dom, det är en bonus. Man köper Nintendo för att kunna spela Mario, Zelda, och så vidare.
Så är det med alla plattformar om man är ute efter exklusiva titlar. Nintendo för Mario, Sega för Sonic, PSX för Final Fantasy, Xbox för Forza, etc. Har själv samlat på mig ett antal konsoler och håller helt med om att meningen med konsolen är att vara kul. Är dock lite avlägsen prestandakrigare iallafall, och runt 2006 då grafiken började betyda mer än allt annat vet jag inte om Wii var lika "i tiden" som RROD-box 360 och Failstation 3.

Det som dock förbryllar mest är denna efterblivna tvångsemulering i "minikonsolerna". Kostar det verkligen så mycket att sätta dit en riktig kassettsläde? Är det omöjligt att göra HD-remakes på kassett av befintliga spel, samtidigt som man gör systemet bakåtkompatibelt? Gamla NES gör exakt samma sak som nya NES och bra mycket till. Jag kan personligen inte se att Mini-NES fyller någon som helst funktion överhuvudtaget, annat än som kassako för Nintendon't.

Sätt ovanstående koncept av ovanligare system, t ex Atari 7800 eller Panasonic MSX Turbo R, i produktion och ni har en garanterad kund direkt. Sparar säkerligen vrede hos många i deras evinnerliga letande av reservdelar.
Citera
2017-10-08, 18:50
  #22
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Så är det med alla plattformar om man är ute efter exklusiva titlar. Nintendo för Mario, Sega för Sonic, PSX för Final Fantasy, Xbox för Forza, etc. Har själv samlat på mig ett antal konsoler och håller helt med om att meningen med konsolen är att vara kul. Är dock lite avlägsen prestandakrigare iallafall, och runt 2006 då grafiken började betyda mer än allt annat vet jag inte om Wii var lika "i tiden" som RROD-box 360 och Failstation 3.

Det som dock förbryllar mest är denna efterblivna tvångsemulering i "minikonsolerna". Kostar det verkligen så mycket att sätta dit en riktig kassettsläde? Är det omöjligt att göra HD-remakes på kassett av befintliga spel, samtidigt som man gör systemet bakåtkompatibelt? Gamla NES gör exakt samma sak som nya NES och bra mycket till. Jag kan personligen inte se att Mini-NES fyller någon som helst funktion överhuvudtaget, annat än som kassako för Nintendon't.

Sätt ovanstående koncept av ovanligare system, t ex Atari 7800 eller Panasonic MSX Turbo R, i produktion och ni har en garanterad kund direkt. Sparar säkerligen vrede hos många i deras evinnerliga letande av reservdelar.
Grejen är ju att folk inte vill ha några jävla remakes, dom vill ha spelen som dom minns.
Citera
2017-10-08, 19:42
  #23
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Grejen är ju att folk inte vill ha några jävla remakes, dom vill ha spelen som dom minns.
Ett NES med HD-uppdaterade spel, som med kassetthållare blir kompatibelt med mer än 4,2% av ordinarie plattformstitlar, vore objektivt överlägset en sunkig bajsemulator som fungerar precis lika bra i XBMC. Vill man hellre spela det man minns, 500x300 istället för full HD, så är det väl bara sätta i den gamla kassetten istället för den nya?
Citera
2017-10-08, 19:48
  #24
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Ett NES med HD-uppdaterade spel, som med kassetthållare blir kompatibelt med mer än 4,2% av ordinarie plattformstitlar, vore objektivt överlägset en sunkig bajsemulator som fungerar precis lika bra i XBMC. Vill man hellre spela det man minns, 500x300 istället för full HD, så är det väl bara sätta i den gamla kassetten istället för den nya?
Fast det här är ju för dom som inte vill lägga ut en massa pengar på dom fysiska kassetterna. Super Metroid kostar ju nästan lika mycket som SNES Classic-enheten. Du förstår helt enkelt inte grejen med den här prylen och gott så, det gör inget.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback