Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-07, 18:16
  #1
Medlem
Som jag förstått det är det omöjligt få ett bra boende i Stockholm (innerstan) eller även i lite finare områden en bit utanför stan även, genom att sätta sig i den tråkiga kön på Bostadsförmedlingen?

Det man måste göra är köpa en lägenhet istället? Eller finns det andra vägar?

Det jag vill ha är helt enkelt en bra 2a i ett fint område i Stockholm inom ett X antal år, men köar man får en sådan lär det ta uppemot 5-10år vad jag förstått det?

Är 20 och skulle vilja ha eget vid 22-23 års åldern kanske.

Några tips vad man kan göra?
Citera
2017-10-07, 18:25
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aventusen
Som jag förstått det är det omöjligt få ett bra boende i Stockholm (innerstan) eller även i lite finare områden en bit utanför stan även, genom att sätta sig i den tråkiga kön på Bostadsförmedlingen?


Nejdå. Inte alls omöjligt tar bara lite tid. Ungefär 25-30år

Det man måste göra är köpa en lägenhet istället? Eller finns det andra vägar?

Svartkontrakt. 2a hand är 2 vägar

Det jag vill ha är helt enkelt en bra 2a i ett fint område i Stockholm inom ett X antal år, men köar man får en sådan lär det ta uppemot 5-10år vad jag förstått det?

Då har du förstått fel eller inte förstått alls. Efter 10år kan du få en etta i Rinkeby/Tensta/Alby/Norsborg. Möjligtvis Flemmingsberg/Husby/Jordbro

Är 20 och skulle vilja ha eget vid 22-23 års åldern kanske.

Det är du inte ensam om

Några tips vad man kan göra?

Köpa svartkontrakt. Bo i 2a hand Bo inneboende Bo hemma hos mamma och spara till insatsen. Växa upp och förstå att man inte får allt man vill
Citera
2017-10-07, 18:46
  #3
Medlem
Jag tycker att du läser t.ex. detta.

(FB) Hur ska jag kunna få ett boende i Sthlm?
Citera
2017-10-07, 19:03
  #4
Medlem
hazzos avatar
(FB) Att hitta lägenhet i Stockholm (samlingstråd)

Tråd finns. Använd gärna den. / Mod
Citera
2017-10-07, 20:31
  #5
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aventusen
Det jag vill ha är helt enkelt en bra 2a i ett fint område i Stockholm inom ett X antal år, men köar man får en sådan lär det ta uppemot 5-10år vad jag förstått det?

Är 20 och skulle vilja ha eget vid 22-23 års åldern kanske.

Några tips vad man kan göra?
Gå ihop med några kompisar och köp en lägenhet.
Citera
2017-10-08, 01:30
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Gå ihop med några kompisar och köp en lägenhet.

eget kanske är ett svårt ord för dig, men det innebär då att inte dela med någon om du inte förstod det
Citera
2017-10-08, 03:03
  #7
Medlem
Har du inte råd att köpa en lägenhet så har du inte förtjänat en heller. 20 bast och vill ha "en bra 2a i ett fint område i Stockholm". Dröm vidare!
Citera
2017-10-08, 09:34
  #8
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aventusen
eget kanske är ett svårt ord för dig, men det innebär då att inte dela med någon om du inte förstod det
Fattar väl jag också att du hade tänkt men, utan pengar så är den tanken en dröm.
Vi läser många trådar här om eget boende och snart borde någon inse att det är delat som gäller om man har bråttom. Det kommer nog bli allt vanligare i framtiden också.
Citera
2017-10-08, 11:03
  #9
Medlem
Katzyns avatar
Ja, det är omöjligt att få ett fint boende i centrala Stockholm utan pengar och utan många år i bostadskön. Kan du tänka dig att hyra andra hand är det inte helt omöjligt, men då måste du ändå ha en rätt okej månadsinkomst även om du inte har så mycket sparat.

Anledningen är enkel. Det är många fler som vill ha fina bostäder i innerstaden eller finare närförorter än vad det finns dylika bostäder. Det är alltså konkurrens om dessa, och inte alla konkurrenter är dumma. De genvägar och kryphål som kan tänkas finnas har i de flesta fall för länge sedan upptäckts och utnyttjats till max. Nu är det pengar eller väldigt bra kontakter som räknas. Sen kan man beroende på vilken väg man väljer komma undan ifrån att köpa en bostadsrätt - men betala mycket kommer du att få göra i vilket fall. Och då oftast inte till dig själv utan till andra om du väljer bort att köpa, eller köper ett svartkontrakt.
Citera
2017-10-08, 12:35
  #10
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aventusen
Några tips vad man kan göra?
Varför måste du ha en 2'a? De flesta som flyttar hemifrån själva brukar nöja sig med en 1'a som är lättare att få men ändå inte lätt i din stad.
Som du skriver så krävs det många års kötid för en hyreslägenhet och har inte dina föräldrar satt dig i kö när du var liten är det bättre att rikta in sig på bostadsrätt eller studentlägenhet om du skall studera vidare på heltid.
Vad har du för inkomst nu och finns det något sparat? Har du heltidsjobb så är det inte omöjligt att spara till kontantinsats för en 1'a med ca 1 timme i pendlingsavstånd in till centralen via SL inom 1-2 år om du lever snålt och väljer 85% belåningsgrad, några alternativ:
https://objekt.fastighetsbyran.se/Ob...jektId=1764910
http://w4.objektdata.se/pregen/186/O...?firmanr=29713
https://objekt.fastighetsbyran.se/Ob...jektId=1789803
Citera
2017-10-08, 23:13
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Varför måste du ha en 2'a? De flesta som flyttar hemifrån själva brukar nöja sig med en 1'a som är lättare att få men ändå inte lätt i din stad.
Som du skriver så krävs det många års kötid för en hyreslägenhet och har inte dina föräldrar satt dig i kö när du var liten är det bättre att rikta in sig på bostadsrätt eller studentlägenhet om du skall studera vidare på heltid.
Vad har du för inkomst nu och finns det något sparat? Har du heltidsjobb så är det inte omöjligt att spara till kontantinsats för en 1'a med ca 1 timme i pendlingsavstånd in till centralen via SL inom 1-2 år om du lever snålt och väljer 85% belåningsgrad, några alternativ:
https://objekt.fastighetsbyran.se/Ob...jektId=1764910
http://w4.objektdata.se/pregen/186/O...?firmanr=29713
https://objekt.fastighetsbyran.se/Ob...jektId=1789803

Den första du länkar nynäshamn boendet, det är ju jättelågt per månad?
Vad för insats skulle t.ex krävas på en sådan lägenhet?

Har man möjlighet byta trots att man har mycket kvar att betala av utgångspriset eller hur funkar det?
Citera
2017-10-08, 23:55
  #12
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aventusen
Den första du länkar nynäshamn boendet, det är ju jättelågt per månad?
Vad för insats skulle t.ex krävas på en sådan lägenhet?

Har man möjlighet byta trots att man har mycket kvar att betala av utgångspriset eller hur funkar det?

Om utgångspriset håller sig. Runt 100K, säg 150K.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback