Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-03, 16:13
  #1
Medlem
Sitter med en skoluppgift och då ska jag beräkna justerat främmande kapital. Ska jag då tänka att främmande kapital är både långfristiga och kortfristiga skulder? Och hur beräknar jag justering av främmande kapital?
Hur man räknar justerat eget kapital är jag på det klara med.
Väldigt tacksam för snabb hjälp :-)
Citera
2017-10-07, 20:56
  #2
Medlem
KmWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfrissan
Sitter med en skoluppgift och då ska jag beräkna justerat främmande kapital. Ska jag då tänka att främmande kapital är både långfristiga och kortfristiga skulder? Och hur beräknar jag justering av främmande kapital?
Hur man räknar justerat eget kapital är jag på det klara med.
Väldigt tacksam för snabb hjälp :-)
Främmande kapital är den del som inte är finansierat av eget kapital, d.v.s. allt annat som leverantörskrediter, skulder (både lång och kortfristiga) precis som du sagt. För att få fram det justerade främmande kapitalet är det väl bara att ta hänsyn till skatt och obeskattade reserver precis som vid beräkning av justerat eget kapital.

EDIT: blev visst inte särskilt snabb hjälp ändå
Citera
2017-10-07, 21:40
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KmW
Främmande kapital är den del som inte är finansierat av eget kapital, d.v.s. allt annat som leverantörskrediter, skulder (både lång och kortfristiga) precis som du sagt. För att få fram det justerade främmande kapitalet är det väl bara att ta hänsyn till skatt och obeskattade reserver precis som vid beräkning av justerat eget kapital.

EDIT: blev visst inte särskilt snabb hjälp ändå

Vad skulle det finnas för anledning att ta hänsyn till skatt och obeskattade reserver när det gäller det främmande kapitalet?
Citera
2017-10-09, 03:06
  #4
Medlem
KmWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Vad skulle det finnas för anledning att ta hänsyn till skatt och obeskattade reserver när det gäller det främmande kapitalet?
Kanske var otydlig. Menar givetvis att man i beräkningen av det JUSTERADE kapitalet ska ta hänsyn till skatt och obeskattade reserver. Annars blir det ju bara främmande kapital, ojusterat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback