Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-07, 19:51
  #1
Medlem
1Partys avatar
Jag vill köpa (eller vad heter det) min första lägenhet, 1 rum eller 1.5. I dag är det uppenbart att Centrala Stockholm är alltför dyrt och jag hörde att "kölistan" är nästan 30 år om inte mer.

Om jag tjänar någonstans i 17 tusen (efter skatt), har jag råd med en lägenhet idag?

Jag själv bor redan i Stockholm men... man vill inte stanna hemma för alltid. Frihet behövs lol!
__________________
Senast redigerad av 1Party 2017-10-07 kl. 19:53.
Citera
2017-10-07, 20:01
  #2
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1Party
Jag vill köpa (eller vad heter det) min första lägenhet, 1 rum eller 1.5. I dag är det uppenbart att Centrala Stockholm är alltför dyrt och jag hörde att "kölistan" är nästan 30 år om inte mer.

Om jag tjänar någonstans i 17 tusen (efter skatt), har jag råd med en lägenhet idag?

Jag själv bor redan i Stockholm men... man vill inte stanna hemma för alltid. Frihet behövs lol!
Allt beror ju på hur mycket du har undanstoppat samt vad det är för avgift till BRF.
Citera
2017-10-07, 20:17
  #3
Medlem
1Partys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Allt beror ju på hur mycket du har undanstoppat samt vad det är för avgift till BRF.

BRF ?
Citera
2017-10-07, 20:23
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1Party
BRF ?
Brf är bostadsrättsförening.

Räkna med månadsavgiften och vad du får betala i ränta. Dessutom krävs numera en hel del amortering. Förbered dig även på att räntan kan gå upp rejält.

1.700.000:- med 7% ränta blir ungefär tio tusen i månaden.
Citera
2017-10-07, 20:48
  #5
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holgerett
Brf är bostadsrättsförening.

Räkna med månadsavgiften och vad du får betala i ränta. Dessutom krävs numera en hel del amortering. Förbered dig även på att räntan kan gå upp rejält.

1.700.000:- med 7% ränta blir ungefär tio tusen i månaden.


Bara räntan ja, sen tillkommer typ 2800kr i månaden i amortering också

Men man kan ju idag faktiskt binda räntan i 10 år på typ 2.5-3% så är man orolig över att den ska skjuta iväg går det ju binda sig ordentligt länge. Fast blir ju dyrt om man vill lösa lånet om 5 år då man ändå måste betala resterande 5 års ränta vilket rent effektivt höjer räntan under de första fem åren till det dubbla
Citera
2017-10-07, 21:07
  #6
Medlem
Se vad du kan få för lånelöfte på nätet (t.ex. SBAB), skulle gissa lite under 1 miljon. Antar att du har fast lön & anställning annars är det svårt med lån. Kontantinstant behövs såklart också.
Citera
2017-10-07, 21:17
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Bara räntan ja, sen tillkommer typ 2800kr i månaden i amortering också
Sånt skrämmer mig, att vissa inte räknar med det, eller ser att jag tydligt skriver det i mitt inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av holgerett
Räkna med månadsavgiften och vad du får betala i ränta. Dessutom krävs numera en hel del amortering.
Citera
2017-10-07, 21:18
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1Party
Jag vill köpa (eller vad heter det) min första lägenhet, 1 rum eller 1.5. I dag är det uppenbart att Centrala Stockholm är alltför dyrt och jag hörde att "kölistan" är nästan 30 år om inte mer.

Om jag tjänar någonstans i 17 tusen (efter skatt), har jag råd med en lägenhet idag?

Jag själv bor redan i Stockholm men... man vill inte stanna hemma för alltid. Frihet behövs lol!

Beror lite på hur mkt kapital du har? Med så pass låg inkomst tycker jag inte du ska låna några större summor. Jag själv tycker man som bostadsköpare bör ha ca 50% av köpeskillingen kontant för att köpa en bostad. Den kölistan du pratar om skulle jag tro är för hyresrätter. Finns ingen kölista för brfer
Citera
2017-10-07, 21:20
  #9
Medlem
JohanMattas avatar
Hur långt tillbaka räknar banken när de kollar ens ekonomi med upplysning? Har precis börjat tjäna mycket cash men har inte tjänat såhär mycket innan i livet.
Citera
2017-10-07, 21:20
  #10
Medlem
knullklassons avatar
Om du prompt inte måste bo i Stockholm så har du ett trevligt litet objekt i Finspång för 75 000, månadsavgift 1885 kr. Den har du absolut råd med!
Citat:
Här får du utmärkt ljusinsläpp från det stora fönstret i norrläge som bidrar till behagligt inomhusklimat om sommaren
https://www.hemnet.se/bostad/bostads...n-17b-12454776
Citera
2017-10-07, 21:26
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Beror lite på hur mkt kapital du har? Med så pass låg inkomst tycker jag inte du ska låna några större summor. Jag själv tycker man som bostadsköpare bör ha ca 50% av köpeskillingen kontant för att köpa en bostad. Den kölistan du pratar om skulle jag tro är för hyresrätter. Finns ingen kölista för brfer
Varför det?

Det är mer än enkelt att beräkna sin boendekostnad, är den mer för en hyresrätt än för en bostadsrätt så är det bara att köra på.

Självklart med beräkningen att räntan kan skjuta i höjden.
Citera
2017-10-07, 21:28
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Jag själv tycker man som bostadsköpare bör ha ca 50% av köpeskillingen kontant för att köpa en bostad.
Vad baserar du det på?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback