Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-07, 19:22
  #1
Medlem
Får veterinär avliva ett djur utan att ägaren blivit informerad? Trots att katten var id chip/ id märkt?
Vad säger länsstyrelsen? Snälla hjälp mig.
Min älskade katt blev avlivad utan min vetskap i onsdags då han blev påkörd av en bil. Jag hade för hans skull valt att låta honom somna in då skadan tydligen var svår, men hade åtminstone fått säga hejdå .
Men är det inte djursjukhusets skyldighet att kolla vem som äger katten först och kontakta denna.

Behöver all info jag kan få.
Citera
2017-10-07, 19:26
  #2
Medlem
Nasiphes avatar
Det är jag ganska övertygad om. Allt annat vore djurplågeri. Så "fuck your feelings".
Citera
2017-10-07, 19:28
  #3
Medlem
Men hallå, svår skada och djuret lider. Veterinären gjorde det som va bäst för djuret även om det är sorgligt för dig.
Ska katten ligga o plågas den tid det tar att få tag på dig och att du ska ta dig dit?
Citera
2017-10-07, 19:28
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kymarken
Får veterinär avliva ett djur utan att ägaren blivit informerad? Trots att katten var id chip/ id märkt?
Vad säger länsstyrelsen? Snälla hjälp mig.
Min älskade katt blev avlivad utan min vetskap i onsdags då han blev påkörd av en bil. Jag hade för hans skull valt att låta honom somna in då skadan tydligen var svår, men hade åtminstone fått säga hejdå .
Men är det inte djursjukhusets skyldighet att kolla vem som äger katten först och kontakta denna.

Behöver all info jag kan få.

Är det akut och djuret har svåra plågor så är det korrekt av veterinären att avliva snabbt utan att vänta på ägaren. Ägaren kan ju dröja länge. Var i stället tacksam för att din katt inte behövde lida länge i onödan, du får se det så istället. (Vissa bilförare skiter i katter som de kör över, var glad att det inte var en sådan som körde på din katt).
Citera
2017-10-07, 19:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knoxportion
Men hallå, svår skada och djuret lider. Veterinären gjorde det som va bäst för djuret även om det är sorgligt för dig.
Ska katten ligga o plågas den tid det tar att få tag på dig och att du ska ta dig dit?


Hade räckt med ett samtal. Hade jag vetat att jag skulle ta lång tid på mig så hade jag låtit honom gå sitt öde direkt. Ville bara säga farväl. Bor 5 minuter från djursjukhuset
Citera
2017-10-07, 19:49
  #6
Medlem
Nasiphes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kymarken
Hade räckt med ett samtal. Hade jag vetat att jag skulle ta lång tid på mig så hade jag låtit honom gå sitt öde direkt. Ville bara säga farväl. Bor 5 minuter från djursjukhuset

Veterinären skulle ha avlivat dig med när han ändå var igång, du verkar sinnessjuk. Så om katten lider som fan ska då han slå i en databas, leta upp dig och sedan vänta på att du ska ta dig dit innan någonting görs? Jag hopppas att du inte är seriös.
Citera
2017-10-07, 19:57
  #7
Medlem
Psytrance303s avatar
Jag förstår dig och beklagar sorgen.

I den bästa av världar hade såklart katten fått ordentligt med narkos i väntan på att ägaren hittades (om det kunde göras med en snabb sökning) så att denne fick info och chans till ett adjö.

Hoppas du har kroppen och kan genom kremering/begravning få ett avslut och en bra sorgeprocess.

Vad jag vet finns inget lagrum att hålla djur vid liv tills ägaren hittad.
Citera
2017-10-07, 20:04
  #8
Medlem
MindRewinds avatar
Tråkigt., förstår att du är upprörd men jag tycker jag absolut veterinären handlade rätt, allt annat vore djurplågeri.
__________________
Senast redigerad av MindRewind 2017-10-07 kl. 20:08.
Citera
2017-10-07, 20:15
  #9
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kymarken
Hade räckt med ett samtal. Hade jag vetat att jag skulle ta lång tid på mig så hade jag låtit honom gå sitt öde direkt. Ville bara säga farväl. Bor 5 minuter från djursjukhuset
Jag är ledsen för din skull. Men veterinären har inte bara rätt att utan det är deras skyldighet att nödavliva före att hitta ägaren just pga djurets lidande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback