Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-07, 19:07
  #1
Medlem
ManJuices avatar
Ett fenomen jag lagt märke under lång tid är att svenska kvinnor verkar vara urkassa på matlagning. Här talar vi 20-30-åriga vuxna kvinnor som knappt kan hacka lök ordentligt eller för den delen laga ihop en enkel middag utan att det smakar udda.

Och ni ska veta att mitt påstående grundar sig uteslutande på empiri sen minst 10 år bakåt och ställs i relation med killar i samma åldersgrupp, sammanhang osv.

För att ta ett konkret exempel från en arbetsplats: En svensk kille och tjej, som vi kan kalla för "Daniel" och "Jenny" jobbar på samma ställe. Båda är runt 25-års åldern. Båda har samma utbildningsgrad och sina egna fritidsintressen som inte är matlagning. Jenny tar alltid med sig enkla pastalådor till lunch eller färdigrätter som går i micron. Daniel å ena sidan verkar alltid ha med sig minst tre olika beståndsdelar till lunch; här talar vi basmatiris, någon form av gryta/eller köttdetalj, plus en liten sallad. Allt ser uppenbart hemgjort ut, men luktar gott och genuint. Trots att Daniel inte har matlagning som hobby verkar han trots det uppnå en viss grad av matlagningskunskap jämfört med Jenny.

Detta är bara ett rent exempel på situationer där jag ser att kvinnor inte verkar gilla att laga mat och därmed blir väldigt dåliga på det.

Vad tror ni detta fenomen beror på? Är det någon slags revolt mot "hemmafru"-konceptet som gör att (svenska) kvinnor vägrar förknippas med allt vad hemmafru-syssla innebär?

Är genuint intresserad av alternativa teorier? Det ska tilläggas att jag främst observerat denna företeelse inom Sverige. Inom stora delar av världen är det snarare kvinnorna som briljerar i köket jämfört med männen, med vissa undantag.
__________________
Senast redigerad av ManJuice 2017-10-07 kl. 19:10.
Citera
2017-10-07, 19:11
  #2
Medlem
KlassadSomRacists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Ett fenomen jag lagt märke under lång tid är att svenska kvinnor verkar vara urkassa på matlagning. Här talar vi 20-30-åriga vuxna kvinnor som knappt kan hacka lök ordentligt eller för den delen laga ihop en enkel middag utan att det smakar udda.

Och ni ska veta att mitt påstående grundar sig uteslutande på empiri sen minst 10 år bakåt och ställs i relation med killar i samma åldersgrupp, sammanhang osv.

För att ta ett konkret exempel från en arbetsplats: En svensk kille och tjej, som vi kan kalla för "Daniel" och "Jenny" jobbar på samma ställe. Båda är runt 25-års åldern. Båda har samma utbildningsgrad och sina egna fritidsintressen som inte är matlagning. Jenny tar alltid med sig enkla pastalådor till lunch eller färdigrätter som går i micron. Daniel å ena sidan verkar alltid ha med sig minst tre olika beståndsdelar till lunch; här talar vi basmatiris, någon form gryta/eller köttdetalj, plus en liten sallad. Allt ser uppenbart hemgjort ut, men luktar gott och genuint. Trots att Daniel inte har matlagning som hobby verkar han trots det uppnå en viss grad av matlagningskunskap jämfört med Jenny.

Detta är bara ett rent exempel på situationer där jag ser att kvinnor inte verkar gilla att laga mat och därmed blir väldigt dåliga på det.

Vad tror ni detta fenomen beror på? Är det någon slags revolt mot "hemmafru"-konceptet som gör att (svenska) kvinnor vägrar förknippas med allt vad hemmafru-syssla innebär?

Är genuint intresserad av alternativa teorier? Det ska tilläggas att jag främst observerat denna företeelse inom Sverige. Inom stora delar av världen är det snarare kvinnorna som briljerar i köket jämfört med männen, med vissa undantag.

Feminister har sagt åt dom att lämna hemmet och inte göra sådana saker längre. med andra ord så har dagens kvinnor tappat kunskapen om hur man lagar mat. dom äldre kvinnorna lagar bara bättre och bättre medans dagens kvinnor går bakåt (inte alla såklart)
Citera
2017-10-07, 19:11
  #3
Medlem
Nasiphes avatar
Har ett ex som lyckades att bränna nudlar (när hon skulle koka dem) så ingenting förvånar mig längre.
Citera
2017-10-07, 19:13
  #4
Medlem
KlassadSomRacists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nasiphe
Har ett ex som lyckades att bränna nudlar (när hon skulle koka dem) så ingenting förvånar mig längre.

När allting går att köpa färdigt idag så behöver man inte lära sig något
Citera
2017-10-07, 19:15
  #5
Medlem
Ducadreams avatar
Vad förväntar du dig när kvinnor är mer fokuserade på deras karriär än att stå bakom spisen och laga mat? För att bli bra på något så krävs det att man lägger ner tid på det. Matlagning är inte ett undantag.

Laga din egen mat.
Citera
2017-10-07, 19:16
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Ett fenomen jag lagt märke under lång tid är att svenska kvinnor verkar vara urkassa på matlagning. Här talar vi 20-30-åriga vuxna kvinnor som knappt kan hacka lök ordentligt eller för den delen laga ihop en enkel middag utan att det smakar udda.

Och ni ska veta att mitt påstående grundar sig uteslutande på empiri sen minst 10 år bakåt och ställs i relation med killar i samma åldersgrupp, sammanhang osv.

För att ta ett konkret exempel från en arbetsplats: En svensk kille och tjej, som vi kan kalla för "Daniel" och "Jenny" jobbar på samma ställe. Båda är runt 25-års åldern. Båda har samma utbildningsgrad och sina egna fritidsintressen som inte är matlagning. Jenny tar alltid med sig enkla pastalådor till lunch eller färdigrätter som går i micron. Daniel å ena sidan verkar alltid ha med sig minst tre olika beståndsdelar till lunch; här talar vi basmatiris, någon form av gryta/eller köttdetalj, plus en liten sallad. Allt ser uppenbart hemgjort ut, men luktar gott och genuint. Trots att Daniel inte har matlagning som hobby verkar han trots det uppnå en viss grad av matlagningskunskap jämfört med Jenny.

Detta är bara ett rent exempel på situationer där jag ser att kvinnor inte verkar gilla att laga mat och därmed blir väldigt dåliga på det.

Vad tror ni detta fenomen beror på? Är det någon slags revolt mot "hemmafru"-konceptet som gör att (svenska) kvinnor vägrar förknippas med allt vad hemmafru-syssla innebär?

Är genuint intresserad av alternativa teorier? Det ska tilläggas att jag främst observerat denna företeelse inom Sverige. Inom stora delar av världen är det snarare kvinnorna som briljerar i köket jämfört med männen, med vissa undantag.

Påstår du att utländska tjejer är bättre på laga mat än svenska då?

En anledning till att tjejer är dåliga beror väl på att det är svårt att få det gott och då struntar de hellre i att laga mat och går till närmsta café och beställer en latte och croissant istället.
Citera
2017-10-07, 19:16
  #7
Medlem
Varför skulle svenska kvinnor vara bra på laga mat? För att bli bra på matlagning, behöver man vara hemma och laga mat åt andra. Hur vanligt är det att se svenskor stanna hemma och laga mat åt sin familj?
Citera
2017-10-07, 19:18
  #8
Medlem
Dashades avatar
Jag tycker det låter som ett problem som de tagit med sig hemifrån. Deras päron var säkert inte så goda kockar. För jag känner inte igen mig i din beskrivning. Å andra sidan är ingen kock men vi kan matlagning.
Citera
2017-10-07, 19:19
  #9
Medlem
BewilderedHulders avatar
Din erfarenhet och upplevelse av verkligheten är en pytte-pytteliten filterbubbla i det stora hela långa Sverige.

Min egen erfarenhet är att kvinnor oftare lagar lite magrare och nyttigare alternativ, och som vi väl vet så är fett en enastående smakbärare.
Citera
2017-10-07, 19:20
  #10
Medlem
Sirianas avatar
Gäsp.

Och min man kan fan varken koka ris, steka fiskpinnar eller blodpudding utan att bränna vid skiten. På allvar.

Hos oss är det alltid jag som lagar mat.
Hemmagjorda pajer med trattkantareller, bacon och västerbottenost, grytor på antingen kyckling eller kött, snabba pastarätter med räkor och sweet chili, bondomeletter med smakrik chorizo. Listan kan göras lång.

Min erfarenhet (baserad på iakttagelser hos vänner samt kollegor) säger att kvinnor och män tenderar att vara ungefär jämnbördiga i matlagningsfrågan, med några undantag såklart (däribland min man).
Citera
2017-10-07, 19:26
  #11
Medlem
bzsx0809s avatar
Detta är mer ett generellt problem, eller snarare ett växande, som bara blir värre med tiden då 90-talisterna har vuxit upp med att följa sina drömmar och att man ska lägga ner tid på sina intressen. Då försvinner tiden ifrån att "lära sig" att laga mat, utöver detta är det inte heller nytt att denna generation är curlade, därav så har syskon respektive förälder hela tiden lagat maten åt individen.
Citera
2017-10-07, 19:32
  #12
Medlem
Detta har varit allt sedan 70-talisterna, noll matkunskaper. 60-talisterna var de sista som lärde sig att laga mat, bullbak osv. Tror på något sätt att det har med föräldrarna att göra. 40-talisterna kunde göra mat men verkar inte lärt sina barn detta. Denna generation började också göra allt för sina barn men glömde tydligen lära dem det grundläggande. Det kan även ha att göra med att mikrovågsugnen kom till Sverige på 80-talet!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback