Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-07, 15:22
  #1
Medlem
Hej!
Jag har fått betablockare utskrivet p.g.a. panikattacker. Dessa tabletter är på 10mg, vilket är ganska svagt om jag förstått rätt (men säg gärna till ifall jag missuppfattat det). Jag ska ha en otroligt stor redovisning om ett tag och undrar ifall ni tror det skulle vara farligt att ta två tabletter istället för en? I och med att den är så svag och jag har vanligt blodtryck generellt är det väl inte någon större fara?

Det står att man bara ska ta en tablett åt gången högst 3 gånger om dagen. Jag vet att det finns många trådar om inderal här på FB men ingen som är specifikt inriktat på mitt fall angående två tabletter på 10mg, så hoppas ingen stör sig på denna tråd.

Tack för att ni läste!
Citera
2017-10-07, 15:34
  #2
Medlem
Testa 2 tabletter innan och se vad som händer, det borde inte vara någon fara.
Citera
2017-10-07, 16:04
  #3
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirtualFreedom
Hej!
Jag har fått betablockare utskrivet p.g.a. panikattacker. Dessa tabletter är på 10mg, vilket är ganska svagt om jag förstått rätt (men säg gärna till ifall jag missuppfattat det). Jag ska ha en otroligt stor redovisning om ett tag och undrar ifall ni tror det skulle vara farligt att ta två tabletter istället för en? I och med att den är så svag och jag har vanligt blodtryck generellt är det väl inte någon större fara?

Det står att man bara ska ta en tablett åt gången högst 3 gånger om dagen. Jag vet att det finns många trådar om inderal här på FB men ingen som är specifikt inriktat på mitt fall angående två tabletter på 10mg, så hoppas ingen stör sig på denna tråd.

Tack för att ni läste!

Jo, det är en ganska låg dos. Om du har situationsbetingad social fobi utöver panikattacker borde du ta ytterligare minst 10-20 mg utöver ordinarie dos inför presentationen. Såvida du inte lider av extremt lågt blodtryck eller annan sjukdom
Citera
2017-10-07, 16:56
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Jo, det är en ganska låg dos. Om du har situationsbetingad social fobi utöver panikattacker borde du ta ytterligare minst 10-20 mg utöver ordinarie dos inför presentationen. Såvida du inte lider av extremt lågt blodtryck eller annan sjukdom

Tack! Ja precis, jag har just situationsbetingad social fobi, så får testa det! Jag får köra ett litet prov snart och ta två stycken hemma först & sen när det blir redovisning så får jag ta två igen ifall allt gick bra Tack så mycket!
Citera
2017-10-07, 17:01
  #5
Medlem
10 mg ? Oh herregud. Läkarna slutar aldrig att förvåna. Men som redan nämnts så testa 20 mg, placebo kanske hjälper ytterigare.

Men i vanliga fall behövs minst 40-60 mg.

Och nej, vad du har för blodtryck i vanliga spelar ingen roll. Även ifall du skulle ha lågt, så är det helt lugnt.
__________________
Senast redigerad av blaha95 2017-10-07 kl. 17:04.
Citera
2017-10-07, 17:31
  #6
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirtualFreedom
Tack! Ja precis, jag har just situationsbetingad social fobi, så får testa det! Jag får köra ett litet prov snart och ta två stycken hemma först & sen när det blir redovisning så får jag ta två igen ifall allt gick bra Tack så mycket!

Gör så. Skulle tippa på att 30 mg 1-2 timmar innan presentationen är lagom beroende på vikt och annat. Du kommer fortfarande känna av nervositet men det är hanterbart och peakar inte alls på samma sätt. Funkar väldigt bra med andra ord. Lycka till!
Citera
2017-10-07, 18:45
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VirtualFreedom
Hej!
Jag har fått betablockare utskrivet p.g.a. panikattacker. Dessa tabletter är på 10mg, vilket är ganska svagt om jag förstått rätt (men säg gärna till ifall jag missuppfattat det). Jag ska ha en otroligt stor redovisning om ett tag och undrar ifall ni tror det skulle vara farligt att ta två tabletter istället för en? I och med att den är så svag och jag har vanligt blodtryck generellt är det väl inte någon större fara?

Det står att man bara ska ta en tablett åt gången högst 3 gånger om dagen. Jag vet att det finns många trådar om inderal här på FB men ingen som är specifikt inriktat på mitt fall angående två tabletter på 10mg, så hoppas ingen stör sig på denna tråd.

Tack för att ni läste!


Jag fick hoppa av redovisningen av sista projektet för min examen. Anledningen var panikångest.

Idag tar jag 40 mg indreral och gör hur fina presentationer som helst. Vilken mängd du ska ta beror på dig, testa dig fram. 1-2 timmar innan. Hjärtklappningen försvinner, rösten funkar, benen håller och handen skakar inte
__________________
Senast redigerad av Myselfs 2017-10-07 kl. 18:47. Anledning: tillägg
Citera
2017-10-08, 00:08
  #8
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
10 mg ? Oh herregud. Läkarna slutar aldrig att förvåna. Men som redan nämnts så testa 20 mg, placebo kanske hjälper ytterigare.

Men i vanliga fall behövs minst 40-60 mg.

Och nej, vad du har för blodtryck i vanliga spelar ingen roll. Även ifall du skulle ha lågt, så är det helt lugnt.
Flashback upphör aldrig att förvåna. Det finns personer med potential att dö av inderal i de doser du föreslår. Det kan finnas goda skäl att läkaren sagt till just TS att 10 mg är hans/hennes dos.
Citera
2017-10-08, 03:33
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Flashback upphör aldrig att förvåna. Det finns personer med potential att dö av inderal i de doser du föreslår. Det kan finnas goda skäl att läkaren sagt till just TS att 10 mg är hans/hennes dos.

Finns inte en människa som kan dö av den dosen jag skrev.

Skojar du?

Man får ingen effekt av 10 mg.

Eller jo, en placebo-effekt kanske. Och visst, den ska man inte underskatta.
Citera
2017-10-08, 14:03
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VirtualFreedom
Hej!
Jag har fått betablockare utskrivet p.g.a. panikattacker. Dessa tabletter är på 10mg, vilket är ganska svagt om jag förstått rätt (men säg gärna till ifall jag missuppfattat det). Jag ska ha en otroligt stor redovisning om ett tag och undrar ifall ni tror det skulle vara farligt att ta två tabletter istället för en? I och med att den är så svag och jag har vanligt blodtryck generellt är det väl inte någon större fara?

Det står att man bara ska ta en tablett åt gången högst 3 gånger om dagen. Jag vet att det finns många trådar om inderal här på FB men ingen som är specifikt inriktat på mitt fall angående två tabletter på 10mg, så hoppas ingen stör sig på denna tråd.

Tack för att ni läste!
Det jag saknar i din fråga är hur du redan nu upplever den föreskrivna dosen?
Citera
2017-10-08, 20:59
  #11
Medlem
Gerbaniss avatar
Har du tid på dig så testar du självklart först och se hur det fungerar för dig? Jag vet inte vad "ett tag" är för dig men om du har tid så måste väl det vara en självklart även för dig att testa?

Nej, det går inte att simulera ett stort föredrag men du kan se om du t ex får lågt blodtryck eller förändrad puls av att ta några stycken.


MEN eftersom du inte vet hur det väl känns 15 minuter innan föredraget, så ta med några extra och om det inte har fungerat så snortar du någon eller några till. Via näsan tas det upp både snabbare såväl som effektivare.
Citera
2017-10-08, 22:39
  #12
Medlem
Jag har essentiell tremor och är ordinerad Inderal 10-40 mg/dag, beroende på dagsform. Tar oftast 40 mg, effekten håller i sig till sena eftermiddagen. För mig ger det bättre effekt att ta den varje dag... har jag nån gång glömt medicinen tar det alltid några dagar innan jag upplever att jag har full effekt igen. Funkar finfint även mot "scenskräck" och gör att pulsen inte drar iväg.

Vad är det för typ av redovisning? Brukar själv föreläsa i mitt yrke och kan ge några fler tips som är mer eller mindre vedertagna:

Förbered dig väl - låter självklart men är inte alltid det. Du ska känna till det material du har och kunna backa upp påståenden och fakta samt kunna svara på följdfrågor. Om det kommer en fråga du inte kan svara på, var ärlig och säg det men också att du ska ta reda på svaret (alternativt fråga övriga i lokalen)

Ät tidigast 2-3 timmar innan

Undvik koffein och nikotin (triggar stresshormonerna)

Använd gärna bilder, men hellre ex Prezi än PowerPoint

Om du använder PowerPoint - använd den inte som anteckningsblock för det du ska komma ihåg - visa korta texter och använd istället bilder som relaterar till det du ska prata om

Ta pauser, våga låta det bli tyst ibland - det ger lyssnarna möjlighet att ta till sig det du säger

Använd något att "fippla" med - en penna i handen, eller vad som känns naturligt för dig

Lycka till!!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback