Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-07, 14:39
  #1
Medlem
Hej, för ett tag sedan började toalettstolen läcka hemma hos mig. Bor i en hyresrätt och hyr av ett privat bolag. Har bott i lägenheten sedan i Februrari i år. I besiktningsprotokollet står det att toaletten blev utbytt strax innan inflytt.

Jag kontaktade hyresvärden och berättade om situationen. Fick svar tillbaka att de skulle ta en titt på toaletten och senare på kvällen samma dag fick jag ett sms från hyresvärden:

"Hej, nu är toalettstolen utbytt. Det kommer en faktura så småningom"

Kontaktade hyresvärden och frågade vad de menade och om det var jag som var betalningsansvarig. Fick svaret att det var en spricka i toalettstolen och det är jag som orsakat detta och därför ska jag betala det. Har absolut inget minne av något som skulle kunna orsaka detta. Har aldrig haft någon fest hemma och är annars väldigt rädd om saker.

Vill även tillägga att jag skruvade fast knappen på toan i samband med detta och öppnade då upp hela ovansidan och såg då sånna där avlagringar från vatten det blir efter ett tag. Blev lite fundersam eftersom det i besiktningsprotokollet står att toaletten var ny när vi flyttade in.

Fick fakturan idag och den är på närmare 4000kr.

Tycker ni att det är rätt hanterat av hyresvärden? Fick absolut inget sms eller samtal om att toaletten var sönder och att de skulle byta ut den. Ingen offert eller prisbild över huvud taget. Känns nästan som att den "nya" toalettstolen innan inflytt var begagnad... men det är bara spekulationer.

Ska bestrida fakturan och inväntar svar från Hyresgästföreningen.

Vad tycker ni att jag ska göra? Är det rätt av hyresvärden att göra så här?
Citera
2017-10-07, 14:54
  #2
Medlem
Har varit med om liknande, fastighetsskötaren sade att det säkert skett under en fyllefest. Min sambo var gravid och jag har inte rört alkohol på 10år. Men han sade det var vi som skapat felet och kommer bli få betala. Vi sparade mailkonversationen och skickade vidare allt högre upp i organisationen, han hade inte rätt att behandla hyresgäster så utan blev senare av med jobbet. Vi anmälde till den nya fastighetsskötaren som direkt bytte ut toaletten (hv står för drift och underhåll av fasta inventarier i i gränsdragningslistan) så det var inget problem. Fd fastighetsskötaren var däremot trött på sitt arbete (tro mig det blir man efter några år som fastighetsskötare), iallfall om man har ett stort antal fastigheter.

Du ska dokumentera och spara all konversation och skicka till både hyresvärd och kopia till hyresgästföreningen för du kommer vinna detta fall, däremot kommer din fastighetsskötare inte vara hjälpsam mer men det får du ta högre upp i organisationen.
Citera
2017-10-07, 15:09
  #3
Medlem
Bestrid, den nya stolen kan vara monterad på ett inte helt jämt underlag utan att ha ställts på silikon. Drar du då skruvarna för hårt blir det en sättning och spänning som transporteras vidare. Kan göra att cisternen spricker.
Citera
2017-10-07, 15:28
  #4
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
Bestrid, den nya stolen kan vara monterad på ett inte helt jämt underlag utan att ha ställts på silikon. Drar du då skruvarna för hårt blir det en sättning och spänning som transporteras vidare. Kan göra att cisternen spricker.

Man skruvar inte toalettstolar idag, man limmar dit dom. Och skulle man nu skruva skulle inte cisternen spricka utan foten.
Citera
2017-10-07, 15:36
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
Bestrid, den nya stolen kan vara monterad på ett inte helt jämt underlag utan att ha ställts på silikon. Drar du då skruvarna för hårt blir det en sättning och spänning som transporteras vidare. Kan göra att cisternen spricker.

Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Man skruvar inte toalettstolar idag, man limmar dit dom. Och skulle man nu skruva skulle inte cisternen spricka utan foten.

Finns ett antal toastolar som skruvas fortfarande, framför allt av billigare fabrikat vilket en privatvärd mycket väl kan använda sig av. Förefaller inte vara ett nybygge i allmännyttan.
Citera
2017-10-07, 16:12
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallekuling
Har varit med om liknande, fastighetsskötaren sade att det säkert skett under en fyllefest. Min sambo var gravid och jag har inte rört alkohol på 10år. Men han sade det var vi som skapat felet och kommer bli få betala. Vi sparade mailkonversationen och skickade vidare allt högre upp i organisationen, han hade inte rätt att behandla hyresgäster så utan blev senare av med jobbet. Vi anmälde till den nya fastighetsskötaren som direkt bytte ut toaletten (hv står för drift och underhåll av fasta inventarier i i gränsdragningslistan) så det var inget problem. Fd fastighetsskötaren var däremot trött på sitt arbete (tro mig det blir man efter några år som fastighetsskötare), iallfall om man har ett stort antal fastigheter.

Du ska dokumentera och spara all konversation och skicka till både hyresvärd och kopia till hyresgästföreningen för du kommer vinna detta fall, däremot kommer din fastighetsskötare inte vara hjälpsam mer men det får du ta högre upp i organisationen.

Japp, det ska jag göra. allt finns dokumenterat på sms. Konstigt beteende.

Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
Bestrid, den nya stolen kan vara monterad på ett inte helt jämt underlag utan att ha ställts på silikon. Drar du då skruvarna för hårt blir det en sättning och spänning som transporteras vidare. Kan göra att cisternen spricker.

Det var min tanke också, det var silikon och underlaget är ett väldigt gammalt kakel-golv. Funderar också på om det var så att underlaget var ojämt. Känns så.
Citera
2017-10-07, 16:56
  #7
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ecration
Hej, för ett tag sedan började toalettstolen läcka hemma hos mig. Bor i en hyresrätt och hyr av ett privat bolag. Har bott i lägenheten sedan i Februrari i år. I besiktningsprotokollet står det att toaletten blev utbytt strax innan inflytt.

Jag kontaktade hyresvärden och berättade om situationen. Fick svar tillbaka att de skulle ta en titt på toaletten och senare på kvällen samma dag fick jag ett sms från hyresvärden:

"Hej, nu är toalettstolen utbytt. Det kommer en faktura så småningom"

Kontaktade hyresvärden och frågade vad de menade och om det var jag som var betalningsansvarig. Fick svaret att det var en spricka i toalettstolen och det är jag som orsakat detta och därför ska jag betala det. Har absolut inget minne av något som skulle kunna orsaka detta. Har aldrig haft någon fest hemma och är annars väldigt rädd om saker.

Vill även tillägga att jag skruvade fast knappen på toan i samband med detta och öppnade då upp hela ovansidan och såg då sånna där avlagringar från vatten det blir efter ett tag. Blev lite fundersam eftersom det i besiktningsprotokollet står att toaletten var ny när vi flyttade in.

Fick fakturan idag och den är på närmare 4000kr.

Tycker ni att det är rätt hanterat av hyresvärden? Fick absolut inget sms eller samtal om att toaletten var sönder och att de skulle byta ut den. Ingen offert eller prisbild över huvud taget. Känns nästan som att den "nya" toalettstolen innan inflytt var begagnad... men det är bara spekulationer.

Ska bestrida fakturan och inväntar svar från Hyresgästföreningen.

Vad tycker ni att jag ska göra? Är det rätt av hyresvärden att göra så här?

Varför köpte du inte en stol själv istället? Finns från ca 2000 kr, monteringen är enkelt. lite sent nu, men bra att veta till nästa gång.
Citera
2017-10-07, 17:10
  #8
Medlem
Freebops avatar
Har du pratat med ditt försäkringsbolag? Förutsatt att du har en hemförsäkring.
Citera
2017-10-07, 17:28
  #9
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
Finns ett antal toastolar som skruvas fortfarande, framför allt av billigare fabrikat vilket en privatvärd mycket väl kan använda sig av. Förefaller inte vara ett nybygge i allmännyttan.

Klart man kan skruva, de allra flesta finns både med och utan skruvhål. Men man får inte skruva fast den, så rörmokaren som (antar jag) bytte den lär ha limmat fast den.
Men faktum kvarstår, den spricker inte i cisternen om den är skruvad, den spricker i foten.
Citera
2017-10-07, 18:29
  #10
Medlem
Klemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
Bestrid, den nya stolen kan vara monterad på ett inte helt jämt underlag utan att ha ställts på silikon. Drar du då skruvarna för hårt blir det en sättning och spänning som transporteras vidare. Kan göra att cisternen spricker.
Hade du vetat nåt om saken så vet du att det inte är vatten i cisternen på nya stolar. Och han påstår sig fått stolen utbytt innan inflyttning.
Citera
2017-10-07, 18:37
  #11
Medlem
Klemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Man skruvar inte toalettstolar idag, man limmar dit dom. Och skulle man nu skruva skulle inte cisternen spricka utan foten.

Du kan inte limma en stol på matta, så jag vette fan vad du får den informationen ifrån. Jobbat åt gross som sålt till fastighetsägare och VVSare. Så har ganska bra koll på läget.
Jag kan också säga att 4k för stolen är rätt saftigt. Så länge det inte är en designstol, typ spira ART eller dylikt har din fastighetsägare knappast betalt över 2.2-2.5k för en sprillans ny stol. Så låter som att din kille försöker tjäna en hacka på ditt problem också.
Skulle inte vara första gången vi fick returnera eller reklamera defekta stolar.
Vars satt sprickan?
vars rann det ut vatten?
Du nämnde att du lyft bort cisternen? Var det en plasttank inuti eller var det vatten direkt i cisternen?
Citera
2017-10-07, 18:47
  #12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klemo
Hade du vetat nåt om saken så vet du att det inte är vatten i cisternen på nya stolar. Och han påstår sig fått stolen utbytt innan inflyttning.

Vad är det i cisternen om det inte är vatten? Julglögg?
Sedan håller jag med om tipsen att köpa en ny stol och byta själv. Är man normalt händig, fixar man det. Finns stolar för under tusenlappen på Bauhaus har jag sett. (Deras eget noname-märke tillverkat i Vitryssland, men det kan ju kvitta.)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback