Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-07, 14:16
  #1
Medlem
schoolgirlreports avatar
I Frankrike kan man ju äta bröd utan att gå upp i vikt tack vare att deras bröd inte består av en massa skit!

Varför gör vi inte samma sak i Sverige?!

Här går man ju upp 10+ kg bara man tittar på en skiva...

Min fråga är varför det är så ofantligt mycket socker i våra varor?

Tänk om man bara kunde utesluta sockret, så bra vi hade mått? Kan inte heller bara tänka mig att det är socker i vårt bröd liksom! Tänk all färdig mat... Fy f-n. Så sjukt synd och ohälsosamt!
Citera
2017-10-07, 14:21
  #2
Medlem
OnlyTimeWillTells avatar
För att socker är beroende framkallande och att man säljer mer av sin produkt om du tillsätter socker.

Såg en dokumentär om maten i usa, och dom hade 600.000 olika mat artiklar, 80% av dom hade tillsatt socker, nu är ju usa extremt i alla mått.

Men ja socker triggar hjärnan på samma vis som kokain gör.

Vet att det finns tester på möss där dom låtit möss arbeta för både socker och för kokain, och dom arbetade hårdare för sockret än kokainet.

Så pengar är mitt slutgiltiga svar, högre försäljning mer pengar.
Citera
2017-10-07, 14:27
  #3
Medlem
Ducadreams avatar
Socker är en drog och beroendeframkallande. Gissa varför.
__________________
Senast redigerad av Ducadream 2017-10-07 kl. 14:32.
Citera
2017-10-07, 14:34
  #4
Medlem
megacoolmans avatar
Precis detta! Jag har också undrat varför det är så jävla massa socker i allt. Ofta tillför det inget smakmässigt.

Norrmännen kallar ju svenskarna för sötebror för att vi äter så mycket socker.
Finnarna tycker att svenskt bröd smakar kaka.

Kolla på senap och ketchup t ex, massa socker utan anledning. Jag köper i regel fransk senap som inte har tillsatt socker.
Citera
2017-10-07, 14:35
  #5
Medlem
schoolgirlreports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyTimeWillTell
För att socker är beroende framkallande och att man säljer mer av sin produkt om du tillsätter socker.

Såg en dokumentär om maten i usa, och dom hade 600.000 olika mat artiklar, 80% av dom hade tillsatt socker, nu är ju usa extremt i alla mått.

Men ja socker triggar hjärnan på samma vis som kokain gör.

Vet att det finns tester på möss där dom låtit möss arbeta för både socker och för kokain, och dom arbetade hårdare för sockret än kokainet.

Så pengar är mitt slutgiltiga svar, högre försäljning mer pengar.
Tror du det kan finnas socker i färdigpackade sallader? Jag spyr på allt detta alltså. Bojkottar ICA och Konsum å ska söka mig till bönder istället. Fy.
Citera
2017-10-07, 14:36
  #6
Medlem
schoolgirlreports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Precis detta! Jag har också undrat varför det är så jävla massa socker i allt. Ofta tillför det inget smakmässigt.

Norrmännen kallar ju svenskarna för sötebror för att vi äter så mycket socker.
Finnarna tycker att svenskt bröd smakar kaka.

Kolla på senap och ketchup t ex, massa socker utan anledning. Jag köper i regel fransk senap som inte har tillsatt socker.
Haha ja! Det var egentligen ketchupen som fick mig att undra! Tror det är typ... 3% riktiga tomater i en Felix flaska. Jag köper inte sk*ten någon mer.
Citera
2017-10-07, 14:42
  #7
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schoolgirlreport
I Frankrike kan man ju äta bröd utan att gå upp i vikt tack vare att deras bröd inte består av en massa skit!
Varför gör vi inte samma sak i Sverige?!

Här går man ju upp 10+ kg bara man tittar på en skiva...
Min fråga är varför det är så ofantligt mycket socker i våra varor?

Tänk om man bara kunde utesluta sockret, så bra vi hade mått? Kan inte heller bara tänka mig att det är socker i vårt bröd liksom! Tänk all färdig mat... Fy f-n. Så sjukt synd och ohälsosamt!

Att vi har socker i brödet beror på Första världskriget. Sverige hade överskott på socker och underskott på brödsäd. Myndigheterna sa till bagerierna att ersätta det saknade mjölet med socker. Och på den vägen har vi tyvärr fortsatt. Så enkelt var det med den förklaringen, alltså ingen konspiration bakom där inte. Tycker också det är äckligt med allt sötebrödet i våra butikshyllor, man får leta en hel del innan man hittar osötat bröd.
Citera
2017-10-07, 14:44
  #8
Medlem
321js avatar
Fråga den största brödproducenten, https://pagen.se/kontakt/tipsa-oss/

de kommer att säga att sockret förbrukas under jäsningen.

http://www.spisa.nu/4.20218/varufakt...matbrodsdegen/
Citera
2017-10-07, 15:43
  #9
Medlem
Kebabfysikers avatar
Har svenskt bröd mer socker i sig än andra länders bröd?
Citera
2017-10-07, 16:33
  #10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Det är ju vi kunder som styr. Vi köper skiten. Alla ni som köper smaksatt yoghurt gör ju så att skiten tillverkas. Det blir mer och mer.

Det sjuka är att även sockerinnehållet ökar i sånt som ska innehålla socker. Det går ju fan inte att äta en köpt kanelbulle längre, smakar sockerbit. Köpte en Tutti-Frutti ask för nån månad sen. Syrligheten var ersatt av en sötare smak.

Fram med kvaliteten och äkta smaker. Vi får ta vårt ansvar och sluta köpa fruktjuice, smaksatt yoghurt, flingor, vanligt bröd
Citera
2017-10-07, 16:40
  #11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det är ju vi kunder som styr. Vi köper skiten. Alla ni som köper smaksatt yoghurt gör ju så att skiten tillverkas. Det blir mer och mer.

Det sjuka är att även sockerinnehållet ökar i sånt som ska innehålla socker. Det går ju fan inte att äta en köpt kanelbulle längre, smakar sockerbit. Köpte en Tutti-Frutti ask för nån månad sen. Syrligheten var ersatt av en sötare smak.

Fram med kvaliteten och äkta smaker. Vi får ta vårt ansvar och sluta köpa fruktjuice, smaksatt yoghurt, flingor, vanligt bröd

Just kanelbullar ska ju vara söta, men jag retar mig på all denna vaniljyoghurt som säljs idag till extrapris. Vanlig osötad naturell yoghurt säljs aldrig till extrapris, tror faktiskt den till och med är dyrare än den med socker i. Juice tror folk är nyttigt, men de fattar tydligen inte vilka mängder apelsiner som går åt till att få en liter juice. Ett glas juice är flera apelsiner! Inte undra på att folk har problem med vikten.
Citera
2017-10-07, 16:47
  #12
Medlem
cacas avatar
Lösningen enkel, baka själv ditt bröd...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback