Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-21, 09:06
  #1441
Medlem
PreaCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Tips på något givande i stockholmstrakten som inte kostar för mycket önskas.
Boule, Enskede rackethall, Eriksdalsbadet.

Gå till wentzels hobby och börja snickra på modeller, likt det Kevin spacey gör i house of cards.

Annars har jag en hobby som är ganska dyr, eller ja inte utförandet men materialet kan vara dyrt. Det finns amatörprylar också.
Nämligen astrofotografering. Har du en schysst kamera sen innan så rekommenderar jag verkligen det!

Börja med månen, sen saturnus och dess ringar och månar. Jupiter och dess månar. Beroende på vilket teleskop du köper kan du ju även efter ett tag börja med deep space och det är nu det börjar bli riktigt läskigt, fota galaxer.

En kul grej är även att kika runt lite på forum och kolla när nästa förbipasserande komet närmar sig och börja sikta in sig lite på den.

Rekommenderar att du har en bil och en bra plats utan störande ljus, finns i Stockholm men du behöver åka ut i skogen, om du inte redan har ett smultronställe. Detta för bäst resultat, vi har en svensk som var först med att hitta en supernova på sin tomt i Åkersberga.
__________________
Senast redigerad av PreaC 2017-07-21 kl. 09:09.
Citera
2017-07-29, 13:39
  #1442
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
Motionera i dagsljus
Festa mitt i veckan
Dejta arbetslösa tjejer (de är ofta deprimerade och kopplar bort depressionen med sex)
Vandra i skogen
Gå på strippklubb
Drick kaffe och spela nätpoker
Förkovra dig i något område, låna böcker på biblioteket om området
Köp en cykel och montera den själv, sen ut och cykla
Hälsa på folk
Gå runt i varuhus när det inte är så mycket folk dagtid
Laga intressanta maträtter från grunden som du inte provat innan
Leta ligg (se dejta arbetslösa tjejer, festa mitt i veckan)
Gymma dagtid
Läs in en enkel gymnasiekurs och tenta av
Läs tidningar och magasin på bibliotek
Utför volontärarbete
Studera kartor
Skjut med luftgevär
Spela fotboll på en öde fotbollsplan och öva på att pricka krysset vid straffläggning
Besök simhallen på dagtid
Köp en sista minuten-resa

I brist på annat:
Spela dator
Marathonkolla tv-serier
Runka
Sova
Läsa om Palmemordet på flashback

Inget känns särskilt värt i efterhand i för stora kvantiteter

En bra lista men typ inget på den känns speciellt lockande eller intressant... Får gärna komma med flera förslag om ni har några. Sommarlov suger...
Citera
2017-08-30, 20:47
  #1443
Medlem
rollerbladess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PreaC
Boule, Enskede rackethall, Eriksdalsbadet.

Gå till wentzels hobby och börja snickra på modeller, likt det Kevin spacey gör i house of cards.

Annars har jag en hobby som är ganska dyr, eller ja inte utförandet men materialet kan vara dyrt. Det finns amatörprylar också.
Nämligen astrofotografering. Har du en schysst kamera sen innan så rekommenderar jag verkligen det!

Börja med månen, sen saturnus och dess ringar och månar. Jupiter och dess månar. Beroende på vilket teleskop du köper kan du ju även efter ett tag börja med deep space och det är nu det börjar bli riktigt läskigt, fota galaxer.

En kul grej är även att kika runt lite på forum och kolla när nästa förbipasserande komet närmar sig och börja sikta in sig lite på den.

Rekommenderar att du har en bil och en bra plats utan störande ljus, finns i Stockholm men du behöver åka ut i skogen, om du inte redan har ett smultronställe. Detta för bäst resultat, vi har en svensk som var först med att hitta en supernova på sin tomt i Åkersberga.

Vilken fantastiskt bra idé! Lärorikt och givande på samma gång kan jag tänka mig?

Om jag fick rekommendera något skulle det vara att skriva, vad som helst. Fungerar som ett utmärkt tidsfördriv på kvällar och tidiga mornar. Alternativ två skulle vara att köpa ett interrail pass, en enkel väska och luffa runt i Europa. Personligen gjorde jag det nu i somras under en hel månad och träffade mängder av nya vänner och skaffade mycket nya erfarenheter.
Citera
2017-10-07, 02:38
  #1444
Medlem
Vad kan jag hitta på?

I början av veckan började jag på ett nytt jobb där man arbetar i treskift och skiftar varje månad.

Mina skift ser ut såhär.
1. Morgon - eftermiddag.
2. Eftermiddag - sen kväll.
3. Sen kväll - morgon.


Skiftet jag fick börja med och nu följer är det tredje, nattpasset.
Nu sitter jag här lördag 02:21, har påbörjat min första helg sedan fredag morgon och tänker att det bästa för att kunna arbeta såhär är att fortsätta med min dygnsrytm (lägga mig ca sju på morgonen och gå upp ca fyra på eftermiddagen).

Problemet är att jag är helt slut i huvudet och kroppen efter första veckan. Mycket på grund av att jag fått lägga om min dygnsrytm helt sedan början av veckan och att jag gått från att vara sjukskriven i ca nio månader till att nu arbeta heltid.

Jag måste hålla mig vaken till 07:00 åtminstone för att hålla dygnsrytmen under helgen men jag har absolut ingenting att sysselsätta mig med förutom TV-serier och podcasts. Har hållit på med datorspel mycket innan på fritiden men under min tid som sjukskriven så känner jag att det blivit lite för mycket av den hobbyn. Var sjukskriven pga depression och ångest och jag inte orkat göra så mycket annat helt enkelt. Nu när jag börjat jobba igen så har jag inget att göra längre då jag känner att jag behöver en paus från den hobbyn nu när den inte ger mig något nöje alls längre.

Tips uppskattas gärna. Kände mig osäker på vilken kategori jag skulle skriva det här i så admins får gärna flytta det om det behövs.
Citera
2017-10-07, 02:51
  #1445
Medlem
Nasiphes avatar
Böcker och ljudböcker.
Citera
2017-10-07, 04:21
  #1446
Medlem
Stormakts avatar
Vad gillar du? Kreativa grejer? Tekniska grejer?

Några förslag?
Pcb programmering. Köp ett arduino startkit. Sjukt skoj.

Måla warhammer, nägot nördigt men sjukt stimulerande om du är kreativt lagd.

Göra musik är sjukt skoj. Testa det.
Citera
2017-10-07, 04:57
  #1447
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormakt
Vad gillar du? Kreativa grejer? Tekniska grejer?

Några förslag?
Pcb programmering. Köp ett arduino startkit. Sjukt skoj.

Måla warhammer, nägot nördigt men sjukt stimulerande om du är kreativt lagd.

Göra musik är sjukt skoj. Testa det.

Älskar att uttrycka mig kreativt, streamar ibland på twitch och har en youtube kanal.

Aldrig hört talas om pcb programmering får läsa lite om det.

Kanske får testa på att göra musik men kan inte spela några instrument, kan ju testa elektronisk musik men det känns så svårt att komma in i utan att det låter som en generisk house låt/polyfonisk ringsignal.

Satt mycket med lego och pärlplattor när jag var liten så det kanske kan vara något för mig.
Citera
2017-10-07, 04:59
  #1448
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nasiphe
Böcker och ljudböcker.
Har nog inte rört en bok sedan gymnasiet då man var tvungen för svenska kurserna!
Citera
2017-10-07, 06:01
  #1449
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maliceinwonderland
I början av veckan började jag på ett nytt jobb där man arbetar i treskift och skiftar varje månad.

Mina skift ser ut såhär.
1. Morgon - eftermiddag.
2. Eftermiddag - sen kväll.
3. Sen kväll - morgon.


Skiftet jag fick börja med och nu följer är det tredje, nattpasset.
Nu sitter jag här lördag 02:21, har påbörjat min första helg sedan fredag morgon och tänker att det bästa för att kunna arbeta såhär är att fortsätta med min dygnsrytm (lägga mig ca sju på morgonen och gå upp ca fyra på eftermiddagen).

Problemet är att jag är helt slut i huvudet och kroppen efter första veckan. Mycket på grund av att jag fått lägga om min dygnsrytm helt sedan början av veckan och att jag gått från att vara sjukskriven i ca nio månader till att nu arbeta heltid.

Jag måste hålla mig vaken till 07:00 åtminstone för att hålla dygnsrytmen under helgen men jag har absolut ingenting att sysselsätta mig med förutom TV-serier och podcasts. Har hållit på med datorspel mycket innan på fritiden men under min tid som sjukskriven så känner jag att det blivit lite för mycket av den hobbyn. Var sjukskriven pga depression och ångest och jag inte orkat göra så mycket annat helt enkelt. Nu när jag börjat jobba igen så har jag inget att göra längre då jag känner att jag behöver en paus från den hobbyn nu när den inte ger mig något nöje alls längre.

Tips uppskattas gärna. Kände mig osäker på vilken kategori jag skulle skriva det här i så admins får gärna flytta det om det behövs.


Låter som ett jobbigt schema, från att vara sjukskriven till att ställa om kroppen är inte det lättaste.
Om du känner att det inte håller så kanske du ska prata med din arbetsgivare kring schemaupplägget?

Hoppas du orkar, lyssna till kroppen!
Citera
2017-10-07, 06:57
  #1450
Medlem
Stormakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maliceinwonderland
Älskar att uttrycka mig kreativt, streamar ibland på twitch och har en youtube kanal.

Aldrig hört talas om pcb programmering får läsa lite om det.

Kanske får testa på att göra musik men kan inte spela några instrument, kan ju testa elektronisk musik men det känns så svårt att komma in i utan att det låter som en generisk house låt/polyfonisk ringsignal.

Satt mycket med lego och pärlplattor när jag var liten så det kanske kan vara något för mig.

Webbutveckling och design är väl nåt om du gillar datorer? https://www.codecademy.com/ är en sjukt bra sida för att komma igång med sånt iaf.

Ja men ladda ner något program, jag föreslår ableton eller reason, sen så lek runt bara. Analogt producerande är något kostsamt, men korg har några sjukt prisvärda synthar i volca serien, skaffa dig en volca beats, trummaskin, och lek! väl värt pengarna, kostar väl runt 1500.

Annars så kanske streetart/graffiti vore nåt? kreativt utlopp till max. Lagligt kanske? Antar att du inte är sugen på att springa från snuten. Men laglig graffiti är sjukt bra terapi.

PCB-programmering med arduino är sjukt kreativt på ett tekniskt sätt, det finns inga begränsningar, du kan sätta ihop vadfan som helst. håller på lära mig det för att bygga synthar b.la.
Citera
2017-10-07, 08:18
  #1451
Medlem
cacas avatar
Ta och räkna ut exakt hur många dagar du har kvar till pension, sen räknar du ner varje dag och upprepar dagar kvar till pension xxxxxx....
Du kommer få lägga om dinna vanor så att det fungerar med skiftarbete, det kommer vara jobbigt då kroppen aldrig vänjer sig med olika skiftcykler, men det går, se till äta som vanligt för magens skull dvs, frukost på morgonen, middag samma tid, blir du hungrig på natten ät något enkelt då din inre klocka och kropp är eg avstängd mitt i natten. Här får du lite tips.....

http://www.prevent.se/globalassets/d...halsa_webb.pdf
Citera
2017-10-08, 12:25
  #1452
Medlem
insectqueen27s avatar
Det finns tråd för detta.

(FB) Stora tråden om tidsfördriv/Tipsa mig om en hobby! (/Mod)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback