2017-10-06, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Jag känner mig ansvarig här. Den enda info som finns på internet om det här tragiska fallet med japanskan
kommer från en FB-tråd. Vilket jag påpekade när jag skrev det ursprungligen.
(Alltså att infon ska tas med en nypa salt då den kommer från FB.)
Några tidningsartiklar om fallet från 1986 har jag ej funnit på internet.
Jag antar att sådana orginalartiklar kan finnas på Bibliotek.
Enligt den FB-tråden hade Japanskan skrivit hem att hon kände sig ensam.
Samt att hon pluggade engelska på resan. Naturligtvis utan källhänvisning.
Jag ska inte skriva sådana osäkra uppgifter hädanefter eftersom det lätt blir en trådsanning.
Man lär sig efter hand. Ett dumt nybörjarmisstag alltså.
Det övriga som hänger ihop med PM kommer från presskonferenser och tidningsartiklar i nutid.

Hon studerade engelska i Freiburg, om du söker på 豊永和子 hittar du en del japanska artiklar om fallet, att hon enbart talade japanska framgår i FUP som jag läst lite ur.
Citera
2017-10-06, 20:48
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
I morgon 10:00 var det väl.
Hoppas PM kollar på nyheterna ikväll

Jag läste i ett tidigt skede i denna händelse att en av skillnaderna mellan danskt och svenskt rättsväsende är att i Danmark blir den tilltalade hela tiden kontinuerligt upplyst om de fynd m.m. som polisen gör i utredningen. Detta var som del i en förklaring till varför det inte var lika vanligt med att en misstänkt isoleras, utan får ta del av media under häktningen.
Det skulle i så fall innebära att PM nog redan fått besket om vad de hittat, eller i alla fall får det innan presskonferensen.
Citera
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Säkerligen, min förhoppning är att de har hittat resterande delar. Eftersom jag hoppas det, så tror jag det också Dock är jag, tyvärr, inte alls lika övertygad om att just mobiltelefonen ligger tillsammans med resten. Men det hade ju varit en riktig fullträff om den gör det. Eller till och med bägge.
Jag måste erkänna att jag inte trodde på fler fynd. Kan vi kanske tacka svenska "hundnäsor" för detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Fynd! http://ekstrabladet.dk/112/ubaads-sagen-nu-har-politiet-gjort-et-fund/6859117

Takk Da får vi håpe de fant alle likdelene i en bag
Citera
2017-10-06, 20:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Ja, eller verktyg eller mobiler (fast de är ju mycket mindre än byltet på bilden) som PM dumpat för att säkra hans DNA på dem? Förhoppningsvis är det en säck med kroppsdelar, sänken, mobiler och verktyg. Förhoppningsvis har PM varit så säker på att han skulle komma undan att han dumpat allt i en och samma säck.

Människan är till naturen lat, undslipper gärna att göra sådant som är tråkigt eller jobbigt. Sannolikt har PM gjort sig av med kroppsdelar och annat på det snabbaste och enklaste sättet. Att hissa upp bevismaterial och kroppsdelar samlat i en påse eller liknande är enklare än att plocka ut del för del, sak för sak.
Citera
2017-10-06, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Enligt EkstraBladet måste det vara likdelar som hittats då de dels transporterats på ett sätt som endast berör lik och likdelar och dessutom förts till Rigshospitalets rättsmedicinska avdelning, vilket man såklart inte gör med annat än mänskliga kvarlevor.

Ja såklart har du rätt, jag fick nog en liten kortslutning i hjärnan och likställde rättsmedicin med rättsteknisk. My bad!
Citera
2017-10-06, 20:50
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vore fantastiskt om de fann någon mer del av KW alternativt mobilen etc.

Jo, det är förmodligen kroppsdelar från KW. "Paketet" ser ganska stort ut när det ligger där på britsen och polisen har kallat till presskonferens. Utifrån detta drar jag slutsatsen att det är kroppsdelar man hittat.

Hoppas polisen hittar så mycket som möjligt nu!! Om nu inte alla kroppsdelar är med i paketet, så borde de nog finnas någonstans i närheten. Polisen har vittring så att säga!
Citera
2017-10-06, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Jag läste i ett tidigt skede i denna händelse att en av skillnaderna mellan danskt och svenskt rättsväsende är att i Danmark blir den tilltalade hela tiden kontinuerligt upplyst om de fynd m.m. som polisen gör i utredningen. Detta var som del i en förklaring till varför det inte var lika vanligt med att en misstänkt isoleras, utan får ta del av media under häktningen.
Det skulle i så fall innebära att PM nog redan fått besket om vad de hittat, eller i alla fall får det innan presskonferensen.

Jag tror nog att det även i Sverige skulle vara så att man kallade MGM till förhör efter nya fynd för att få hens reaktion och förklaring på fyndet. Detta innan man går ut i media. Jag vore förvånad om så inte vore fallet.
Citera
2017-10-06, 20:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Jag tror nog att det även i Sverige skulle vara så att man kallade MGM till förhör efter nya fynd för att få hens reaktion och förklaring på fyndet. Detta innan man går ut i media. Jag vore förvånad om så inte vore fallet.

Fynd av kroppsdelar är knappast skäl i sig för ett omedelbart förhör, inte ens när det har visat sig vara offrets kvarlevor.

Polisen måste först dra slutsatser av de fynd man hittar på kvarlevorna tänker jag mig. Först då finns det en mening med att konfrontera den misstänkte raketmannen....little rocket man?
Citera
2017-10-06, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Hon studerade engelska i Freiburg, om du söker på 豊永和子 hittar du en del japanska artiklar om fallet, att hon enbart talade japanska framgår i FUP som jag läst lite ur.

Det stod i FB-tråden att hon bara talade Japanska.
Kan inte minnas att någon källhänvisade till någon FuP.
Tack så hemskt mycket för infon. Dels slipper jag skämmas för att jag omedvetet kan ha spridit en trådsanning
och dels är jag mycket intresserad av fallet med japanskan. Om det kan ha haft någon koppling till lille räkan PM,då 15 år.
Man börjar ju faktiskt undra vad PM eventuellt kan ha varit inblandad i tidigare. Så tusen tack för tipset.
Citera
Medlem
trngws avatar
PM trodde att sänkena skulle räcka, och att det inte skulle behövas mer. Därom är jag övertygad. Det finns gott om tunga föremål på ubåten som han hade kunnat ta till om han hade velat, och jag vill minnas att man hittade "oanvända" järnrör ombord på ubåten också.

Om det nu var oplanerat, och han hade ansett sig behöva mer vikt för att sänka henne, kunde han utan vidare tagit ett av alla batterier ombord, bara för att nämna en sak. Men det finns säkert gott om andra tunga saker han kunde tagit till först. Verktygslådan t.ex. En durkplåt, ja det finns nog mycket om man ser sig omkring lite.

Men, han trodde inte han behövde mer. Han var, vid tiden för dumpandet, övertygad om att han knappt ens skulle bli misstänkt. Han hade satt av KW vid Refshaleöen och sedan skulle man börja leta efter henne på land, någon dag eller två senare. Sådan var hans plan, och den trodde han nog fullt och fast på.+
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hummm..
Jo, det är förmodligen kroppsdelar från KW. "Paketet" ser ganska stort ut när det ligger där på britsen och polisen har kallat till presskonferens. Utifrån detta drar jag slutsatsen att det är kroppsdelar man hittat.

Hoppas polisen hittar så mycket som möjligt nu!! Om nu inte alla kroppsdelar är med i paketet, så borde de nog finnas någonstans i närheten. Polisen har vittring så att säga!

Har han dumpat allt på ett och samma ställe? Hur smart var det?

Jag är djupt tacksam att han visade sig vara så korkad, som jag länge anat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in