2017-10-06, 20:06
Medlem
Ekstrabladet har en bild på vagnen med ett paket, en grön presenning med något i.
Paketet ser inte så litet ut.

Presenningen är polisens men det som ligger där i skulle kunna vara det som saknas.

Edit: tvåa
Citera
2017-10-06, 20:07
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .CYG.
Danska polisen har gjort nya fynd i sökandet efter Kim Wall men vill inte säga vad, antar att det rör sig om dykningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
NYA FYND?
http://ekstrabladet.dk/112/ubaads-sagen-nu-har-politiet-gjort-et-fund/6859117

Vore fantastiskt om de fann någon mer del av KW alternativt mobilen etc.
Citera
2017-10-06, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Mycket spännande med nya fyndet.
Bilden i extrabladet antyder att det är något stort de funnit. Det stärker mig i min tro att övriga delar är dumpade i en säck, väska eller liknande, kanske tillsammans med såg, sänken och annat som PM velat göra sig av med.
Ska bli intressant att se om det blir en presskonferens under morgondagen.

Citat:
Ursprungligen postat av .CYG.
Ekstrabladet har en bild på vagnen med ett paket, en grön presenning med något i.
Paketet ser inte så litet ut.

Presenningen är polisens men det som ligger där i skulle kunna vara det som saknas.

Ja, låt oss hoppas att det åtminstone är samtliga saknade kroppsdelar, så att KWs familj kan få begrava samtliga kvarlevor och inte behöva leva med att något saknas på havets botten... Med den stora bonusen att de kan genomgå rättsmedicinsk undersökning och PM sätts ännu hårdare i klistret. Om verktyg och redskap som PM använt sig av återfunnits är det naturligtvis också intressant, men egentligen inte avgörande för något annat än att stilla vår nyfikenhet. Kroppsdelarna däremot, de har verklig bäring, både rättstekniskt och känslomässigt.
Senast redigerad av morboso 2017-10-06 kl. 20:12. Anledning: funnits->återfunnits
Citera
2017-10-06, 20:11
Moderator
-Info-s avatar
Det blir en presskonferens imorgon, så de borde ha hittat något som faktiskt har med Kim Wall att göra:

Citat:
Avslöjande vid presskonferans
Köpenhamnspolisen kommer under morgondagen hålla en presskonferens om de nya fynd som hittats skriver de på Twitter.

https://www.expressen.se/kvallsposten/nytt-fynd-i-kim-wall-utredningen/

Polisens Twitter:

Citat:
"Politiet holder pressebriefing foran Politigården lørdag kl 10 ifm med nye fund, der formentlig er relateret til Ubådssagen"

https://twitter.com/kobenhavnpoliti/status/916362045867659265
Citera
2017-10-06, 20:12
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Så bra att du inte är upprörd, kanske var det grälsjuka som tog känslornas hamn

Du har rätt i att jag inte kan veta hur KWs riskbedömning såg ut eller ens hur pass djuptgående hon reflekterat kring detta, om ens alls. Att hon dog vet vi först i efterhand, så du kan inte ta med det som ett argument för att en annan bedömning skulle ha gjorts. Det jag ville säga med mitt påstående var att med det vi har som givna fakta kring avresan, anser JAG räcka för en adekvat riskbedömning. Även med grundlig research och vetande om att han kan vara en knepig typ med hetsigt temperament och hat för journalister. Han är i knipa, projekt är på väg att haverera. Detta tycker du är en riskfaktor, men det går även att vända på steken; just för att han är i knipa och har dålig ekonomisk bas för sina projekt är han beroende av publicitet - han har ALLT att förlora på minsta snedsteg med en journalist ombord.

Och ja, även jag tror att en redaktion kanske hade gjort en annan riskbedömning och skickat åtminstone reporter+fotograf. Men de har väl(?) ett juridiskt ansvar för sina reportrar, vilket påtvingar en strängare riskpolicy. På gott och ont.

Några hundra sidor tillbaka i tråden diskuterades KW's riskbedömning rätt ingående. Jag är egentligen inte så intresserad av att diskutera just det, utan vill mest kommentera att jag anser att du inte kan förkasta ett uttalande om att något skulle vara sexistiskt utan att veta precis vad detta "något" som åsyftas är. Så om du är intresserad av vad trådens olika skribenter har haft att säga om det kan du ju bläddra tillbaka några veckor. Då tror jag att du förstår de kraftiga reaktionerna du fick av en annan användare, nu när du tog upp ämnet igen

Jag har följt tråden hyfsat och är väl bekant med olika skribenters anslag i debatten. Jag höjde på ögonbrynen åt personen i artikeln, det kan förvisso vara befogat att anse en del inlägg i tråden som måhända osmakliga men hen går ett steg längre när hen ställer ett citat om hon borde åkt själv som en sexistisk fråga. Frågan i sig kan säkert användas för ett sexistiskt syfte på samma sätt som man kan paternalisera vuxna människor. Hen klistrar en etikett på en i sak helt genusmässigt neutral fråga. Ska man vara krass ska man aldrig anta att man råkar på en sexualsadist för de är så förbannat få helt enkelt. Därmed inte sagt att PM är sexualsadist, men då är man där om en cyklist kan ha förkörsrätt mot en lastbil. Ja men det kan vara onödigt att försöka hävda den i varje läge.
Citera
2017-10-06, 20:13
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han har möjligen ägt fantasin länge utan att gjort något liknande förut. Någon gång är alltid den första för alla.

Han insåg att han var underlägsen Bengtsson på alla plan. Raket- och Ubåts Madsen var död. Den insikten fick han när han återigen förlorade mot Bengtsson om vem som skulle få skjuta upp en raket först. So what, det var väl ingen Katastrof? Han skulle få skjuta upp sin två veckor senare.

Men i PMs egna värld upplevde han det så.

Sedan tillskriver han att den insikten kom efter mordet (olyckan) med Kim Wall. Orsakssambandet, tror jag, snarast är det motsatta.

Hans fantasi är det säkert inget fel på den är livlig, hans konkurrent von Bengtsson blev hans fiende till slut, han byggde på sitt hat.
Citera
2017-10-06, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Japanska talas endast i Japan, så därför är engelska ett obligatoriskt ämne i skolan varför denna japanska borde behärska det. Möjligen läser dom valfria kurser eller kvällskurser i fler språk.

Japan har en stor exportindustri och många dotterbolag utomlands, språkkunskaper är säkerligen meriterande.

Jag har en svägerska från Japan som pratar både japanska, engelska, franska och svenska.

Jag känner mig ansvarig här. Den enda info som finns på internet om det här tragiska fallet med japanskan
kommer från en FB-tråd. Vilket jag påpekade när jag skrev det ursprungligen.
(Alltså att infon ska tas med en nypa salt då den kommer från FB.)
Några tidningsartiklar om fallet från 1986 har jag ej funnit på internet.
Jag antar att sådana orginalartiklar kan finnas på Bibliotek.
Enligt den FB-tråden hade Japanskan skrivit hem att hon kände sig ensam.
Samt att hon pluggade engelska på resan. Naturligtvis utan källhänvisning.
Jag ska inte skriva sådana osäkra uppgifter hädanefter eftersom det lätt blir en trådsanning.
Man lär sig efter hand. Ett dumt nybörjarmisstag alltså.
Det övriga som hänger ihop med PM kommer från presskonferenser och tidningsartiklar i nutid.
Senast redigerad av ottoplommon 2017-10-06 kl. 20:45.
Citera
2017-10-06, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag har följt tråden hyfsat och är väl bekant med olika skribenters anslag i debatten. Jag höjde på ögonbrynen åt personen i artikeln, det kan förvisso vara befogat att anse en del inlägg i tråden som måhända osmakliga men hen går ett steg längre när hen ställer ett citat om hon borde åkt själv som en sexistisk fråga. Frågan i sig kan säkert användas för ett sexistiskt syfte på samma sätt som man kan paternalisera vuxna människor. Hen klistrar en etikett på en i sak helt genusmässigt neutral fråga. Ska man vara krass ska man aldrig anta att man råkar på en sexualsadist för de är så förbannat få helt enkelt. Därmed inte sagt att PM är sexualsadist, men då är man där om en cyklist kan ha förkörsrätt mot en lastbil. Ja men det kan vara onödigt att försöka hävda den i varje läge.

Min fetning: exakt! Och just eftersom det är möjligt, men inte tvunget, kan vi inte diskutera huruvida det är befogat eller inte utan att veta exakt vad som åsyftas

Jag tycker att det är en vettig och rimlig slutsats: att sexualsadister är så förbannat få att en inte behöver ta med de i en allmän riskanalys (om inte situationen specifikt förutsätter det uppenbart exempel: intervju/studie med/av sexualsadist i fängelse). Du har rätt i att det kan vara onödigt att försöka hävda cyklistens förkörsrätt i varje läge, framförallt när det uppenbarligen lett till att cyklisten avlidit. Då är det däremot mer än befogat att diskutera vilka implikationer detta har för andra cyklister (och lastbilsförare), och huruvida det är symptomatiskt eller inte, ur flera perspektiv. För att ta tillbaka din liknelse till det vi _egentligen_ diskuterar: OM ifrågasättandet varit sexistiskt är det såklart nödvändigt att påvisa och diskutera detta, eftersom det både kan vara symptom på och ha implikationer för hur kvinnliga journalister bedöms, men utan ifrågasättandet själv kommer vi ingenstans i diskussionen huruvida det är berättigat att kalla det sexistiskt. Och även om vi hade ifrågasättandet skulle det finnas otaliga meningsskiljaktigheter, antagligen så även i din jämförelse med cyklisten och lastbilen.

Nu känner jag att jag har skrivit den här tankegången fler gånger än den tål att ältas, och egentligen är vi ju i kärnan eniga (sexualsadist oförutsägbart, kan ha varit sexistiskt/icke sexistiskt), så tack för en god diskussion
Citera
2017-10-06, 20:32
Medlem
Sockerhens avatar
Hoppas för Kims familjs skull att det är alla övriga kroppsdelar som hittats. Måste vara fruktansvärt att veta att delar av ens dotter ligger på havets botten. Kanske de kan få begrava henne hel ändå och därmed kunna få ett avslut på ett sätt som de aldrig kunnat om man aldrig lyckats hitta fler kroppsdelar...
Citera
2017-10-06, 20:38
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Mycket spännande med nya fyndet.
Bilden i extrabladet antyder att det är något stort de funnit. Det stärker mig i min tro att övriga delar är dumpade i en säck, väska eller liknande, kanske tillsammans med såg, sänken och annat som PM velat göra sig av med.
Ska bli intressant att se om det blir en presskonferens under morgondagen.
Det måste vara något som de direkt kan relatera till KW när de annonserar presskonferens.
Citera
2017-10-06, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag vet inte hur fan du tänker men en frågeställning om huruvida det är vettigt att åka ut ensam med någon är långt ifrån i alla lägen sexistisk! Inom vissa arbeten ställs den frågan dagligen oavsett om du är kvinna eller man. Hade KW jobbat på en redaktion så är det hög chans att dessa frågor ställts på planeringsstadiet.

OT för denna tråd, men Lotta Rudholm verkade ju ha som kriterium att hennes män skulle vara åtminstone prospect till diverse kriminella gäng. Hon gav sig in i ett förhållande med en hon visste var dömd för dödligt våld, använde anabola och snortade kokain tillsammans med denna. Hur i helvete är det "sexistiskt" att säga att det kanske inte var helt oväntat att hon skulle bli sönderslagen!?!? Det är de facto så att det är avsevärt fler kvinnor än män som är så jävla dum att de väljer att leva med en grovt kriminell som de vill skaffa barn med och drömmer omatt förbättra.

Kom gärna med en källhänvisning till att man i Sverige eller Danmark på en tidningsredaktion bedömer det som riskfyllt för en kvinnlig journalist att ensam intervjua en man, ej tidigare känd för våldsdåd, utan snarare något av en kändis.
Citera
2017-10-06, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Det måste vara något som de direkt kan relatera till KW när de annonserar presskonferens.

Hva har skjedd? Skal polisen holde pressekonferanse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in