Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-06, 17:45
  #1
Medlem
Tjena, för ca 2 månader sedan så köpte jag en bil utav en bilförsäljare. Bilen har fortfarande inte skrivits över på mig, har betalt mellanskillnaden plus bytt in min gamla bil. Bilförsäljaren hävdar att det är pga krediter. Börjar bli riktigt less på detta då det handlar om ganska mycket pengar och jag orkar inte ringa och tjata/smsa honom då han känns väldigt oseriös och bara ber mig vänta.
Frågan är, hur kan jag gå vidare med detta? Köpekontraktet är underskrivet av oss båda men det ska ju inte ta två månader för en bilförsäljare att skriva över en bil.
Hur hade ni gått vidare med detta? Väntat? Försökt häva köp?

trevlig helg. s
Citera
2017-10-06, 17:55
  #2
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schmekarN1
Tjena, för ca 2 månader sedan så köpte jag en bil utav en bilförsäljare. Bilen har fortfarande inte skrivits över på mig, har betalt mellanskillnaden plus bytt in min gamla bil. Bilförsäljaren hävdar att det är pga krediter. Börjar bli riktigt less på detta då det handlar om ganska mycket pengar och jag orkar inte ringa och tjata/smsa honom då han känns väldigt oseriös och bara ber mig vänta.
Frågan är, hur kan jag gå vidare med detta? Köpekontraktet är underskrivet av oss båda men det ska ju inte ta två månader för en bilförsäljare att skriva över en bil.
Hur hade ni gått vidare med detta? Väntat? Försökt häva köp?

trevlig helg. s

Frågor och kommentarer;

- Var det en seriös bilhandlare? En seriös bilhandlare gör det samma dag.
- Är du avförd som ägare till din gamla bil?
- Vad menar han med krediter? Ligger han taskigt till?
- Hur mycket pengar handlar det om?
- Finns det tidigare krediter på den nya bilen? Har han löst dom?
- Har du lätt att få personlig kontakt med honom/firman? Har du det så är det bara att åka till och vänta ut honom eller se på när han gör ägarbytet.

Lycka till
Citera
2017-10-06, 18:02
  #3
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Ja, du behöver ju inte bry dig om parkeringsböter i alla fall.

Här finns en tråd om en liknande situation... (FB) Förra ägaren har inte skickat in registreringsbeviset
Citera
2017-10-06, 18:03
  #4
Medlem
- Var det en seriös bilhandlare? En seriös bilhandlare gör det samma dag.

precis, seriös till en viss gräns. Hade jag vetat hur detta skulle bli hade jag inte köpt den.

- Är du avförd som ägare till din gamla bil?

ja.

- Vad menar han med krediter? Ligger han taskigt till?

krediter på bilen.

- Hur mycket pengar handlar det om?

450 tkr

- Finns det tidigare krediter på den nya bilen? Har han löst dom?

Det han skyller på, det bär ej ta 2 månader.

- Har du lätt att få personlig kontakt med honom/firman? Har du det så är det bara att åka till och vänta ut honom eller se på när han gör ägarbytet.

Bilfirman ligger 60 mil från mitt hem. Har som sagt smsat/ ringt nästan en gång i veckan.
__________________
Senast redigerad av schmekarN1 2017-10-06 kl. 18:05.
Citera
2017-10-06, 18:06
  #5
Medlem
PTHJs avatar
Citat:
Frågor och kommentarer;

- Var det en seriös bilhandlare? En seriös bilhandlare gör det samma dag.
- Är du avförd som ägare till din gamla bil?
- Vad menar han med krediter? Ligger han taskigt till?
- Hur mycket pengar handlar det om?
- Finns det tidigare krediter på den nya bilen? Har han löst dom?
- Har du lätt att få personlig kontakt med honom/firman? Har du det så är det bara att åka till och vänta ut honom eller se på när han gör ägarbytet.

Lycka till

Skulle vilja lägga till att kontrollera bilhandlaren hos KFM och hos polisen om det inte är en stor välrenommerad bilhandlare.
Citera
2017-10-06, 18:10
  #6
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schmekarN1
- Var det en seriös bilhandlare? En seriös bilhandlare gör det samma dag.

precis, seriös till en viss gräns. Hade jag vetat hur detta skulle bli hade jag inte köpt den.

- Är du avförd som ägare till din gamla bil?

ja.

- Vad menar han med krediter? Ligger han taskigt till?

krediter på bilen.

- Hur mycket pengar handlar det om?

450 tkr

- Finns det tidigare krediter på den nya bilen? Har han löst dom?

Det han skyller på, det bär ej ta 2 månader.

- Har du lätt att få personlig kontakt med honom/firman? Har du det så är det bara att åka till och vänta ut honom eller se på när han gör ägarbytet.

Bilfirman ligger 60 mil från mitt hem. Har som sagt smsat/ ringt nästan en gång i veckan.

Är bilfirman MRF-ansluten?
Men handlar det om så mycket pengar så är det bara att du kostar på dig tid och pengar för att åka dom 60 milen. Var ligger firman? Vad är det för bil? Vad hade du för en tidigare?
Citera
2017-10-06, 18:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Är bilfirman MRF-ansluten?
Men handlar det om så mycket pengar så är det bara att du kostar på dig tid och pengar för att åka dom 60 milen. Var ligger firman? Vad är det för bil? Vad hade du för en tidigare?

Jag är mest intresserad av vad jag har för alternativ juridiskt innan jag börjar sparka in dörrar.
Är inte ute efter att hänga ut någon bilfirma än, det var en v70 -12 till en rs6a -11.
Citera
2017-10-06, 18:20
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PTHJ
Skulle vilja lägga till att kontrollera bilhandlaren hos KFM och hos polisen om det inte är en stor välrenommerad bilhandlare.

Säkert 20+ bilar i lager, dessutom inga skrot bilar. Kändes väldigt legit.
Citera
2017-10-06, 18:22
  #9
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schmekarN1
Jag är mest intresserad av vad jag har för alternativ juridiskt innan jag börjar sparka in dörrar.
Är inte ute efter att hänga ut någon bilfirma än, det var en v70 -12 till en rs6a -11.

Ja i så fall ska du vända dig till en konsumentvägledare eller jurist. Och det där med att sparka in dörrar låter så naivt och barnsligt så jag lägger mig inte i mer i den här tråden.
Men lite blåst är du nog.....
Citera
2017-10-06, 18:27
  #10
Medlem
PTHJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schmekarN1
Jag är mest intresserad av vad jag har för alternativ juridiskt innan jag börjar sparka in dörrar.
Är inte ute efter att hänga ut någon bilfirma än, det var en v70 -12 till en rs6a -11.
Vem står som registrerad ägare, bilhandlaren eller en privatperson?
Står det något på transportstyrelsen att det är ett kreditköp? ( Kollade mig själv och bilen är märkt med att det är kreditköp)
Citera
2017-10-06, 18:27
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Ja i så fall ska du vända dig till en konsumentvägledare eller jurist. Och det där med att sparka in dörrar låter så naivt och barnsligt så jag lägger mig inte i mer i den här tråden.
Men lite blåst är du nog.....

Sluta ta allt bokstavligt.
Citera
2017-10-06, 18:32
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PTHJ
Vem står som registrerad ägare, bilhandlaren eller en privatperson?
Står det något på transportstyrelsen att det är ett kreditköp? ( Kollade mig själv och bilen är märkt med att det är kreditköp)

Bilförsäljaren står på den privat och tidigare ägare är bilfirman, misstänker att han körde med den själv.
Japp, kreditköp.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback