2017-10-06, 16:59
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Så han kanske inte behöver skämmas så mycket för att han räknade fel? Hur eller hur, så fattar till och med jag som inte är någon som helst expert på detta, att de där vikterna aldrig skulle räcka. Jag skulle ha vräkt på med stora säkerhetsmarginaler. Men problemet kan ju ha varit att han inte hade några lämpliga tunga föremål ombord, att fästa vid kroppen på ett sådant sätt att de stannade kvar även när den började lösas upp, eller angreps av fiskar och andra asätare. Vilket ju också i det närmaste bevisar att dådet inte kunde ha varit planlagt.

Nej du kan vara lugn. Madsen har absolut inget att skämmas för.
Citera
2017-10-06, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Han kan ju ha kunskapen om vad som krävs för att sänka diverse tyngder/vikter men det betyder ju inte att han vet (har kunskap om) hur stor flytkraften är i en jäsande människokropp(?), inte så många som vet det antar jag...
Jag lade två timmar på det problemet för runt 6 veckor sedan. Fick lära mig att det rent av fanns "farmar" där man låter människo- och djurkroppar jäsa för att följa upp allt som händer. Fick lära mig en hel massa extra om spridning av likstelhet mellan olika individer. Men ingenstans hittade jag någon bra källa med explicit data om mängd gasbildning. Jag tror större delen av befolkningen - ingenjörer eller ej - är ute på rätt tunn is vad gäller just detta problem. Var och en har vi våra egna "sunda" idéer om vad som är rimligt. Men för att veta hur nära vi gissar behöver vi ett facit i form av någon publicerad vetenskaplig undersökning eller åtminstone tillräckligt komplett information för något explicit fall.
Citera
2017-10-06, 17:05
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Om det nu skulle stämma att hon eeeendast talar japanska så undrar jag hur hon kunde resa överhuvudtaget. Klart att hon isåfall hade Lexikon. Men vill ha en källa på att hon endast talade japanska. Merci.

Jag tycker också det verkar konstigt att hon enbart tala och förstå japanska. Det hänvisas till en polis i utredningen, i tråden jag länkade till, där diskuteras också vidare om detta. Jag kan föreställa mig att de kanske uttalar sig från uppgift hon själv fyllt i i något sammanhang, exempelvis registrerar sig på skolan eller dylikt. Men man kan ju jämföra med sig själv, man kanske förstår andra språk skapligt men man skulle inte uppge att man kan dem om man inte skulle kunna förstå allt och kunna uttrycka sig felfritt på det främmande språket? Inrymmer en fråga en gradering av ens kunskaper kanske man skulle kunna svara bekräftande men är det bara "ja" och "nej" frågor så skulle jag svara "nej" om jag bedömer mig själv som tre eller lägre på en skala ett till fem. I post #44 i tråden om japanskan som länkas till i forumet "kriminalhistoria" så hänvisas till FUP. Jag har inte läst den själv, men skulle kunna tänka mig att det antagligt är en uppgift hon lämnat själv i något sammanhang som ovan. Alternativt om de frågat anhöriga om vilka språk hon pratar och om de inte vet att de svarat att de inte känner till något om andra språk. Ingendera är givetvis detsamma som att hon inte kan andra språk. Hon studerade engelska i Tyskland.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-10-06 kl. 17:29.
Citera
2017-10-06, 17:10
Medlem
krutojs avatar
[quote=bradgardsindianen|61986479]
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Fast det han ev räknat fel på är kanske hur mycket gas som bildas i ett lik?
Nu låg hon väl inte speciellt länge i havet innan delarna hittades så det kan knappast vara anledningen.
Citera
2017-10-06, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Så han kanske inte behöver skämmas så mycket för att han räknade fel? Hur eller hur, så fattar till och med jag som inte är någon som helst expert på detta, att de där vikterna aldrig skulle räcka. Jag skulle ha vräkt på med stora säkerhetsmarginaler. Men problemet kan ju ha varit att han inte hade några lämpliga tunga föremål ombord, att fästa vid kroppen på ett sådant sätt att de stannade kvar även när den började lösas upp, eller angreps av fiskar och andra asätare. Vilket ju också i det närmaste bevisar att dådet inte kunde ha varit planlagt.

Jag håller med.

Han försökte nog, vet vi t.ex vad som fanns kvar av tunga (densitetstunga!) lösa föremål i båten? Om alla rörstumpar används, och det inte fanns mycket annat att ta till ( jag erinrar mig någon mycket tidig spekulation om ett av batteriera, är det bekräftat att något saknades?).

Nej, vi kommer nog inte längre än att han misslyckades, med detta också, när han i skarpt läge behövde lösa vikter med hög densitet. Det talar ganska starkt för att det inte var en planerad händelse, men PM är en komplex personlighet, som verkar pendla mellan olika "rum" i SIN världsbild.....
Citera
2017-10-06, 17:12
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jag lade två timmar på det problemet för runt 6 veckor sedan. Fick lära mig att det rent av fanns "farmar" där man låter människo- och djurkroppar jäsa för att följa upp allt som händer. Fick lära mig en hel massa extra om spridning av likstelhet mellan olika individer. Men ingenstans hittade jag någon bra källa med explicit data om mängd gasbildning. Jag tror större delen av befolkningen - ingenjörer eller ej - är ute på rätt tunn is vad gäller just detta problem. Var och en har vi våra egna "sunda" idéer om vad som är rimligt. Men för att veta hur nära vi gissar behöver vi ett facit i form av någon publicerad vetenskaplig undersökning eller åtminstone tillräckligt komplett information för något explicit fall.
Intressant.... iaf så tycker man att en relativt intelligent person skulle brukat bra mycket mer vikt/tyngd än nödvändigt för att garantera sig att kroppen stannar kvar nere på botten, tur att PM inte räknas in i det klientelet.
Citera
2017-10-06, 17:17
Medlem
Ni som brainstormar kring 500 000 kronors-darknet-beställnings-snuffspåret... Jag gillar absolut när det är högt i tak men ni har ju lyft på locket och är ute och kolonialiserar rymden sedan länge. Kom tillbaka från Raket-Madsens rymdstation nu..

1. Det verkar inte finnas ett enda bekräftat fall av 'snuff-beställningsmord':
[Wikipedia: Snuff film]

Some filmed records of executions and murders exist, but these were not staged for commercial purposes. The case of Australian paedophile Peter Scully revealed that he was selling films of himself torturing and raping children on the dark web, but these films did not show him murdering the victims.
2. Det kan väl tänkas att Peter Madsen har mer datorvana än ottoplommon, för att inte tala om vana i att googla fram avrättningsvideos, lustmordsspelfilmer och dylikt. Men vi talar inte om någon Edward Snowden direkt.

Jag har i vart fall inte sett något som tyder på att Madsen skulle vara en streetsmart cyberhacker som hittar i nätets mörka gränder. I så fall hade han kunnat börja med att lagra sina 'affärshemligheter' på ett mer diskret och tekniskt elegant sätt inför mordet.

Min gissning är att om selfie/video från brottet finns på nätet att det är tack vare automatisk säkerhetskopiering till Madsens iCloud eller motsvarande.

3. Till och med Madsen bör inse att IP-adresser är det minsta problemet när man fildelar videobevis på egen brottslig verksamhet. Därav att jag tvivlar på att han skulle ladda upp foto/video från brottet annat än oavsiktligt.
Citera
2017-10-06, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jag tror att han använde mer än de rör som polisen hittade. Jag tror att han även tog verktyg för att tynga ner, men inte klarade av att fästa dem nog bra så att de släppt. Han säger ju själv att han använt hylsor från hylsnyckelsats.

Stopp en sekund! Har han sagt att han använt hylsor från en hylsnyckelsats för att sänka torson??? När då? Jag måste ha missat något...
Citera
2017-10-06, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det du citerade där är inte jag som skrivit!!!! Få rätt på det.

Jag citerade dig rätt, men krutoj gör det inte utan har tydligen fipplat i posterna. Du pratade i din post i häcklande ordalag om att han felräknat på flytförmåga, fast det kanske är gasbildningen i lik han felräknat på?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-10-06 kl. 17:35.
Citera
2017-10-06, 17:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Ni som brainstormar kring 500 000 kronors-darknet-beställnings-snuffspåret... Jag gillar absolut när det är högt i tak men ni har ju lyft på locket och är ute och kolonialiserar rymden sedan länge. Kom tillbaka från Raket-Madsens rymdstation nu..

1. Det verkar inte finnas ett enda bekräftat fall av 'snuff-beställningsmord':
[Wikipedia: Snuff film]

Some filmed records of executions and murders exist, but these were not staged for commercial purposes. The case of Australian paedophile Peter Scully revealed that he was selling films of himself torturing and raping children on the dark web, but these films did not show him murdering the victims.
2. Det kan väl tänkas att Peter Madsen har mer datorvana än ottoplommon, för att inte tala om vana i att googla fram avrättningsvideos, lustmordsspelfilmer och dylikt. Men vi talar inte om någon Edward Snowden direkt.

Jag har i vart fall inte sett något som tyder på att Madsen skulle vara en streetsmart cyberhacker som hittar i nätets mörka gränder. I så fall hade han kunnat börja med att lagra sina 'affärshemligheter' på ett mer diskret och tekniskt elegant sätt inför mordet.

Min gissning är att om selfie/video från brottet finns på nätet att det är tack vare automatisk säkerhetskopiering till Madsens iCloud eller motsvarande.

3. Till och med Madsen bör inse att IP-adresser är det minsta problemet när man fildelar videobevis på egen brottslig verksamhet. Därav att jag tvivlar på att han skulle ladda upp foto/video från brottet annat än oavsiktligt.

Tack för dessa ord. Reality check för vissa.
Citera
2017-10-06, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Om det nu skulle stämma att hon eeeendast talar japanska så undrar jag hur hon kunde resa överhuvudtaget. Klart att hon isåfall hade Lexikon. Men vill ha en källa på att hon endast talade japanska. Merci.

Japanska talas endast i Japan, så därför är engelska ett obligatoriskt ämne i skolan varför denna japanska borde behärska det. Möjligen läser dom valfria kurser eller kvällskurser i fler språk.

Japan har en stor exportindustri och många dotterbolag utomlands, språkkunskaper är säkerligen meriterande.

Jag har en svägerska från Japan som pratar både japanska, engelska, franska och svenska.
Citera
2017-10-06, 17:23
Medlem
[quote=krutoj|61986593]
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nu låg hon väl inte speciellt länge i havet innan delarna hittades så det kan knappast vara anledningen.

Det kan ju vara det, han är som sagt inte biolog ellwr liknande med koll på hur mkt luft mm som finns i lungor mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in