• 34 399 online
  • 1 128 720 medlemmar
  • 58 562 116 inlägg
2017-09-02, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalNomadX
Har du kollat på Malta?

* EU-land. Lätt att flytta. EURO.
* Engelska är officiellt huvudspråk utöver maltesiska
* Bra klimat, nära till havet överallt
* Fri bostadsmarknad - ingen bostadskö
* Högkvalitativ sjukvård och skola mm.
* Katolskt och väldigt traditionella värderingar

Finns många fler positiva anledningar. Nackdelarna är avsaknad av grönska och skog. Det mesta måste importeras eftersom det är en liten ö.

Jag bor iallafall här för närvarande och svenskar är största minoriteten här redan. Ekonomin växer så det knakar.
Låter intressant! Hur jämförs Malta mot ett land som Cypern? Många likheter kan jag tänka mig, men är det något som skiljer sig som gör att man borde titta lite extra in på det ena landet före det andra?
Citera
2017-09-06, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superskurk
Tjeckien
Anledning: http://www.denandraresan.com/2017/03...agare.html?m=1
Hört en del negativt om Tjeckien och tjeckers attityder mot utlänningar generellt(maxar hyrorna och annat ocker) fast det är väl kanske överdrivet?
Citera
2017-09-29, 16:37
Medlem
Osborns avatar
Hej grabbar! gjorde en tråd innan att jag och min kompis var på väg utomlands och nu börjar det dra ihop sig men med lite andra förutsättningar. Vi vill helst bosätta oss 1 år på samma plats och trivs vi bra finns det god chans att vi blir kvar länge. Vi har fått liknade jobberbjudande från samtliga platser (klassiska kundservicejobb) men vi har lite svårt att välja vart vi ska.

De som finns att välja på är:

Aten
Marbella
Malta
Lissabon

Fördelar/Nackdelar med dessa städer/länder? Något ni rekommenderar extra?

Mvh
Osborn
Citera
2017-09-29, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osborn
Hej grabbar! gjorde en tråd innan att jag och min kompis var på väg utomlands och nu börjar det dra ihop sig men med lite andra förutsättningar. Vi vill helst bosätta oss 1 år på samma plats och trivs vi bra finns det god chans att vi blir kvar länge. Vi har fått liknade jobberbjudande från samtliga platser (klassiska kundservicejobb) men vi har lite svårt att välja vart vi ska.

De som finns att välja på är:

Aten
Marbella
Malta
Lissabon

Fördelar/Nackdelar med dessa städer/länder? Något ni rekommenderar extra?

Mvh
Osborn

Min rangordning

1. Lissabon
2. Marbella

De två andra kan du skippa.
Citera
2017-10-05, 22:19
Medlem
RobertusCaesars avatar
Halloj!

Bumpar tråden lite här. Lite halvt-spontanbokade biljett till Lissabon och ämnar att flytta ner dit i några år. Oerhört trött på studier redan efter 1.5 år (tyvärr) och känner att jag vill göra något annat ett tag, lära sig ett nytt språk osv.

Finns det bra med jobb som invandrad svensk i Lissabon? Är medveten om kundtjänst och säljandet, men vill helst ha något där jag interagerar med portugiser. Några tips vad gäller det? Jobb är inget måste i början då jag har kapital så jag klarar mig bra ett par år ungefär, men vill inte gärna gräva i sparat kapital om jag itne måste.

Tacksam för svar!
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f639754