Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-05, 21:36
  #8161
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
https://www.youtube.com/watch?v=Jp1TxJhHpZQ Vid 2:49 börjar bubbelfilmen, innan genomskinlig mot solen.

Japp, det var den jag tänkte på. Han får gärna göra om experimentet med ett stadigt teleskop istället för att sitta och zooma in med vanlig kamera. Ser också ut som att han sitter i bilen och filmar genom fönstret, vilket säkert påverkar. Det är inte heller klart att det verkligen är Venus han filmar och inte något annat. Gör om, gör rätt.
Citera
2017-10-05, 21:42
  #8162
Medlem
boneheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Försvinnande arm vid 2:19.
https://www.youtube.com/watch?v=7iza7lNy69g

Tog mig inte mer än någon minut att hitta förklaringen till det. Ta dig en titt på originalklippet, så har du lösningen till varför det ser ut som det gör.

https://youtu.be/tgRMAVoHRbk?t=46s

Med andra ord, ej fejk.
Citera
2017-10-05, 22:52
  #8163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Södra och norra deklinationer ingår i detta halvklot/himlavalv.

Finns bara ett himlavalv ovanför vår cirkelrunda jordskiva, kan inte finnas två ovanför en skiva.

Trodde du att fanns två?

Är du dum på riktigt? Det jag citerade var din engelska text.

"Stars in Southern Hemisphere go opposite to Northern Hemisphere?
When looking North in the southern hemisphere Stars go the same direct as they do in the Northern hemisphere, counter clockwise. "

Texten handlar ju klart och tydligt om jordens två halvklot, norra och södra. Klarar du inte att läsa det du själv skrivit?
Citera
2017-10-05, 22:57
  #8164
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Och jag har sagt till dig att du kan välja själv vilka bevis du vill pulverisera.

Då börjar vi väl med 1-5 av Dubays "bevis":

The horizon always appears perfectly flat 360 degrees around the observer regardless of altitude."
Ett falskt påstående. Det finns gott om människor som har sett "kurvan" - det handlar bara om komma tillräckligt högt upp. Om du och Dubay hävdar att alla som har sett kurvan (t.ex astronauter) bluffar måste ni först leda i bevis att det påståendet är sant. Du kan inte bevisa ett påstående med ytterligare ett påstående. Kan du bevisa att Fuglesang bluffar?

The horizon always rises to the eye level of the observer as altitude is gained
Ytterligare ett falskt påstående. Att vinkeln till horisonten sjunker med stigande höjd är bevisat genom mätningar och praktiskt erfarenhet. Det är dessutom endast en omskrivning av #1, Fuglesang håller inte med om påståendet.

The natural physics of water is to find and maintain its level.
Ett korkat påstående som det helt saknas belägg för och det strider dessutom mot känd fysik. Vätskor påverkas av yttre krafter, vatten har ingen inbyggd kunskap om vad som är plant.
Påståendet falsifieras av Newtons rörelselagar.

Rivers run down to sea-level finding the easiest course, North, South, East, West and all other intermediary directions over the Earth at the same time.
Ja det är vi rörande överens om. Vi är däremot inte överens om vad "ned" är. På den sfäriska jorden är ned närmare jorden centrum. Ned i verkligheten är inte samma sak som ned på en karta...

One portion of the Nile River flows for a thousand miles with a fall of only one foot.
Ytterligare ett falsk påstående. Nilens källa ligger 2700 meter över havsnivån och dess fall över olika sträckor ser ut som följande:
http://3.bp.blogspot.com/-CKVJNExIFq...e%2Bheight.jpg
Nedför hela vägen...
Det är dessutom en upprepning av #4, du och Dubay begriper helt enkelt inte vad upp och ned är.
Citera
2017-10-05, 23:06
  #8165
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Vi har behandlat, gyron, gleeson, och din resa från Portugal till Boston tidigare i tråden. Jag refererar till mina svar där.

Du har bara kommit med felaktiga påståenden som t.ex att "kompassen pekar dit man ställer in den att peka". Vilket bevisligen är felaktigt eftersom kompassen automatiskt ställer in sig efter en meridian.

Faktum kvarstår, med hjälp av gyrokompassen kan vi slå fast att latituder inte är cirklar med nordpolen i origo samt att jorden roterar.
Citera
2017-10-05, 23:18
  #8166
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Det är mycket svårt veta vad som är rätt.

Nej det är faktiskt mycket lätt att själv konstatera att jorden inte är platt.

Några enkla experiment du själv kan utföra:
- studera polstjärnans vinkel över horisonten på olika breddgrader
- studera paraboler till satellit-tv
- studera att saker försvinner bakom horisonten.
- studera om jordgloben och WGS84 är fungerande modeller över jorden.
- köp en gyrokompass
- åk bil tvärs över Australien.
- studera solen dec-jan i t.ex södra Argentina

Så nej, det är inte svårt, det handlar bara om att du inte vill.
__________________
Senast redigerad av madtop 2017-10-05 kl. 23:30.
Citera
2017-10-06, 09:08
  #8167
Avstängd
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Absolut ingen här har påstått att solen och månen skulle kunna gå åt motsatt håll. I så fall är det du som missförstått det som skrivits.

Det är det som annan rotation kräver. Annars finns det ingen annan rotation trollungen.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jag har inte diskuterat månen eller solen.
Jag menar stjärnornas rotation på norra respektive södra halvklotet. Det råder inget tvivel om att stjärnhimlen roterar åt olika håll.

Jag diskuterade månen och du svarade mig och inte tvärtom.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Ok, det är på dagisnivå... Då säger vi medurs och moturs istället.

Förklara varför himlen roterar medurs/moturs på norra/södra halvklotet.

Vi har nu konstaterat att den inte gör det, jag säger igen skall ni gå emot observation som miljarder människor har gjort så behöver ni sanslöst bra på fötterna för ett sådant påstående så visa nu i ett visuellt experiment att det finns olika rotationer eller bara var tyst.
Citera
2017-10-06, 09:16
  #8168
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Jag diskuterade månen och du svarade mig och inte tvärtom.
Det löser inte ditt problem med stjärnhimlens rotation på norra respektive södra halvklotet.
Dessutom måste du förklara varför månen är uppochned sedd från södra halvklotet.

Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Vi har nu konstaterat att den inte gör det, jag säger igen skall ni gå emot observation som miljarder människor har gjort så behöver ni sanslöst bra på fötterna för ett sådant påstående så visa nu i ett visuellt experiment att det finns olika rotationer eller bara var tyst.
Nej det har vi inte konstaterat. Tvärtom, det är ett faktum att stjärnhimlen roterar åt olika håll, sedd från norra respektive södra halvklotet.
Citera
2017-10-06, 09:20
  #8169
Avstängd
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det löser inte ditt problem med stjärnhimlens rotation på norra respektive södra halvklotet.
Dessutom måste du förklara varför månen är uppochned sedd från södra halvklotet.


Nej det har vi inte konstaterat. Tvärtom, det är ett faktum att stjärnhimlen roterar åt olika håll, sedd från norra respektive södra halvklotet.

Visa det i ett visuellt experiment för annars går som sagt observation emot dig.
https://www.youtube.com/watch?v=ahNfU7zYlmY

Detta är vad vi anser. Så visa visuellt vad du menar eller bara sluta med ditt konstanta trollande.
Citera
2017-10-06, 09:35
  #8170
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Visa det i ett visuellt experiment för annars går som sagt observation emot dig.
https://www.youtube.com/watch?v=ahNfU7zYlmY

Detta är vad vi anser. Så visa visuellt vad du menar eller bara sluta med ditt konstanta trollande.
Definiera "visa visuellt".
Räcker det med Youtube-klipp, ett som visar att stjärnorna roterar åt ett håll på norra halvklotet och åt ett annat håll på södra halvklotet?

Första halvan visar södra halvklotet (moturs), andra delen visar norra halvklotet (medurs).
https://www.youtube.com/watch?v=UNiNJC3UHIo

Här är ett klipp från nära ekvatorn, stjärnhimlen roterar runt två punkter på horisonten.
Vilken är den "södra punkten" enligt dig?

https://www.youtube.com/watch?v=xO_KEqQRYYw
Citera
2017-10-06, 09:40
  #8171
Medlem
Zwoop77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
varför inga bilder: iskanten vaktas av 10 miljoner soldater som skjuter alla som närmar sig.

10 miljoner soldater? Var bor, äter och skiter dom då? Det betyder att det måste finnas flera stora städer nära kanten. Med kollektivtrafik, sjukvård och utbildningssystem. Där dessa soldater ska leva hela sina liv med sina familjer. Producerar dom sin egen mat eller importerar dom från den "vanliga" världen? Hur har dessa städer och lantbruk lyckats hållas hemlig i flera tusen år? Om dom skjuter alla som kommer för nära så borde det finnas massor av expeditioner som försvunnit och aldrig kommit tillbaka. Varför har vi aldrig hört talas om dem?
Citera
2017-10-06, 09:49
  #8172
Avstängd
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Definiera "visa visuellt".
Räcker det med Youtube-klipp, ett som visar att stjärnorna roterar åt ett håll på norra halvklotet och åt ett annat håll på södra halvklotet?

Första halvan visar södra halvklotet (moturs), andra delen visar norra halvklotet (medurs).
https://www.youtube.com/watch?v=UNiNJC3UHIo

Här är ett klipp från nära ekvatorn, stjärnhimlen roterar runt två punkter på horisonten.
Vilken är den "södra punkten" enligt dig?

https://www.youtube.com/watch?v=xO_KEqQRYYw

Ja en inzoomed kamera på ett väldigt lokal plats förändrar ingenting av hur saker och ting fungerar i verkligheten, att du kan sätta star trails att gå baklänges är ju världens enklaste sak så förstår du vad Dubay pratar om med Polaris? Om du nu erkänner att månen alltid följer solen och att stjärnorna alltid följer månen så får du ju massiva problem om du erkänner att här inte finns någon annan rotation samtidigt som du i nästa andetag påstår att stjärnorna rör sig åt olika håll. Du kan inte ha både och här det är antingen eller nämligen.

Skall ni bevisa det ni påstår så bevisa bara ett månen åker emot stjärnorna, inte med. Men det vet ju alla att så fungerar det inte i verkligheten. Hänger du med? Stjärnorna kan ju inte båda ha en annan rotation som ni påstår men också agera precis likadant i relation till månen och solen över hela världen. Antingen eller som sagt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback