Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-03, 17:38
  #18385
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Hur mycket vatten gjorde de av med på ett ungefär och hur varmt var vattnet när det pyste ut?
Hur mycket energi krävdes för att hantera den här processen och vad drevs det av, batterier på den tiden var blytunga. De måsta haft någon kemisk process och sådana brukar också generera värme
Egentligen borde vi alla strunta i ditt eviga trollande i den här tråden och jag vet att du kommer att skita i vad jag länkar till nu eftersom vi vet att du inte läser ändå men för övriga:
Citat:
The Lunar Module power was supplied by batteries rather than fuel cells. Therefore, no onboard fuel cell water generation was possible. Potable water, loaded prior to launch, was stored in three tanks, a 151-kg (332 lb) tank in the descent stage and two 19 kg (42 lb) tanks in the ascent stage (figure 3). The descent stage tank supplied all water during lunar orbit descent and lunar surface exploration. The ascent stage tanks supplied water during the ascent, rendezvous, and linkup phases. For the Apollo 15, 16, and 17 missions, which involved extended lunar stays, an additional 151-kg tank was installed in the descent stage.

Källa hos NASA.

Du kan om du trots allt skulle råka klicka på länken även läsa om kylsystemen. I den händelse att du inte kan engelska så kan jag sammanfattningsvis säga att LEM hade med sig vattnet som förbrukades och att den gick på batterier och inte bränsleceller.
Citera
2017-10-03, 19:49
  #18386
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Egentligen borde vi alla strunta i ditt eviga trollande i den här tråden och jag vet att du kommer att skita i vad jag länkar till nu eftersom vi vet att du inte läser ändå men för övriga:

Har ni redan kommit fram till det. Det är bara ett stort hamsterhjul som snurrar runt utan någen hamster i. Påstående och vetenskapliga bevis verkar vara svårt att få fram skillnaden på här. Det enda jag lyckas se är att det är en sak om ena sidan skriver och det andra då andra sidan skriver. Målstolpen har dock tippat över den platta jorden.
Citera
2017-10-05, 00:27
  #18387
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Men sluta nån gång ditt jävla topphjon - det är uppenbart att du bara trollar. ALLT det du nu efterfrågar står i länken tenor302 gav dig idag kl 13:57 dessutom klippte han ut och citerade det åt dig kl 15:57 idag. Vad krävs för att du ska förstå - ska han behöva åka hem till dig, ge dig en kaka, hålla handen och sakta läsa upp citatet i en megafon 1 cm från din tröga skalle???

During EVA on the Moon it had outlet gas temperature of 44 F. As an example, during the Apollo 12 commander's first EVA (of 3 hrs, 44 minutes), 4.75 lb of feedwater were sublimated, and this dissipated 894.4 Btu / hr.

Jomen, du får gärna vara megafån som berättar hur du får dessa siffror att hålla ihop , jag väntar på din förklaring, inte "As an example" !
Citera
2017-10-05, 00:33
  #18388
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Samma anledning som Jas 39 Gripen är smockfull med snabba datorer och medan J35 Draken fick klara sig med gyrokompass och radio.

Sluta tramsa. Källkoden till Apollodatorn finns på Github, och det finns emulatorer så du kan själv testa den. Hur går det med punktlistan?

Hmmm,,, vem på github!? länka!
Citera
2017-10-05, 08:42
  #18389
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no-aao-flash
Jomen, du får gärna vara megafån som berättar hur du får dessa siffror att hålla ihop , jag väntar på din förklaring, inte "As an example" !
Siffrorna är ett svar på KlokOchSnyggs fråga hur mycket vatten de gjorde av med och vilken temperatur vattnet höll. Vad du efterfrågar är däremot höljt i dunkel, vad är det du inte förstår?
Citera
2017-10-06, 00:48
  #18390
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Siffrorna är ett svar på KlokOchSnyggs fråga hur mycket vatten de gjorde av med och vilken temperatur vattnet höll. Vad du efterfrågar är däremot höljt i dunkel, vad är det du inte förstår?

Inte min mening att vara dum, men du får gärna skrika med din megafon och förklara teorin samt siffror du kommer med på ett enkelt sätt så att en bonnapåg som jag kan förstå dina "During EVA on the Moon it had outlet gas temperature of 44 F. As an example, during the Apollo 12 commander's first EVA (of 3 hrs, 44 minutes), 4.75 lb of feedwater were sublimated, and this dissipated 894.4 Btu / hr"
Ta mig inte fel, jag uppskattar ditt svar och är inte alls för eller emot ditt argument, jag vill bara ha ett enklare tolkning av ditt svar - eller som du säger 1cm med megafon från mitt öra.
Citera
2017-10-06, 07:21
  #18391
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no-aao-flash
Inte min mening att vara dum, men du får gärna skrika med din megafon och förklara teorin samt siffror du kommer med på ett enkelt sätt så att en bonnapåg som jag kan förstå dina "During EVA on the Moon it had outlet gas temperature of 44 F. As an example, during the Apollo 12 commander's first EVA (of 3 hrs, 44 minutes), 4.75 lb of feedwater were sublimated, and this dissipated 894.4 Btu / hr"
Ta mig inte fel, jag uppskattar ditt svar och är inte alls för eller emot ditt argument, jag vill bara ha ett enklare tolkning av ditt svar - eller som du säger 1cm med megafon från mitt öra.

Sublimering innebär att ett ämne går från fast direkt till ånga (utan att "passera" flytande tillstånd). Dvs isen blir ånga direkt vilket frigör energi/värme från astronauten.
Varför läser du inte bara tenors inlägg som jag citerade? Om det är något du vill ha noggrannare förklarat står det i länken han anger (den här gången kan du väl prova med google translate först).
(FB) (USA) Den ENDA tråden om Apollo / Månlandningarna / Bemannade rymdresor
Citera
2017-10-18, 14:04
  #18392
Medlem
""During EVA on the Moon it had outlet gas temperature of 44 F. As an example, during the Apollo 12 commander's first EVA (of 3 hrs, 44 minutes), 4.75 lb of feedwater were sublimated, and this dissipated 894.4 Btu / hr"

Så 44F är ca. 6,7 grader ?
Samt ca 2+ liter vatten försvann under first EVA (of 3 hrs, 44 minutes) på 260 - 300 W ?
Citera
2017-10-18, 14:10
  #18393
Medlem
Ursprungligen postat av trickydick
Samma anledning som Jas 39 Gripen är smockfull med snabba datorer och medan J35 Draken fick klara sig med gyrokompass och radio.

Sluta tramsa. Källkoden till Apollodatorn finns på Github, och det finns emulatorer så du kan själv testa den. Hur går det med punktlistan?


Länka gärna, igen !
Citera
2017-10-18, 14:16
  #18394
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Vad menar du? Tror du inte att en sextant fungerar? Sjömän har navigerat med sextant i århundraden. Fördelen med en sextant i rymden är att du alltid ser stjärnorna vilket är optimalt.
Men man kunde ju inte se stjärnor på månen, eller är det så att de inte fastnade på film? Påminn mig nu, används en sextant för longitud eller latitud? o hur fan använder man denna på månen?
Citera
2017-10-18, 16:27
  #18395
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av no-aao-flash
Men man kunde ju inte se stjärnor på månen, eller är det så att de inte fastnade på film? Påminn mig nu, används en sextant för longitud eller latitud? o hur fan använder man denna på månen?

Naturligtvis finns detta att läsa om på nätet, och lika naturligtvis har du inte brytt dig om att leta!....
Så:
https://www.ion.org/museum/item_view...scid=5&iid=293
och
https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/c...9680015040.pdf

/T
Citera
2017-10-27, 11:21
  #18396
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Naturligtvis finns detta att läsa om på nätet, och lika naturligtvis har du inte brytt dig om att leta!....
Så:
https://www.ion.org/museum/item_view...scid=5&iid=293
och
https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/c...9680015040.pdf

/T

Okej, tack för dina länkar, jag uppskattar det. Det som slog mig först var att en sextant behöver en gravitation samt iaf en eller två referenspunkter som har en rörelse kring en gravitation, naturligtvis ber jag om ursäkt ifall jag har fel, men mäta två vinklar i den hastighet man befinner sig i på väg till månen utan gravitation ( okej månen och jorden påverkar ju varandra p.g.a. av gravitationen) verkar ju i avsaknad av ord imponerande, så hatten av, ifall detta var fallet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback