Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-04, 14:27
  #1
Medlem
Hej, vi har en redovisningskonsult som sköter all bokförings arbete för företaget. Jag märkte under sommarn när han skickade bokslutet och bad oss skriva på att drt är massor med utgifter som inte har nämnts. Så jag sa åt honom och ha sa att det är det han har. Min far har gjort privata betalnibgar via företags kontot på totalt 70 000kr kom jag framtill. Dom sa han att vi bokför som lön åt honom. Enligt redovisningsbyråns bokslut har vi gjort en vinst som är skyhögt o dom pengarna finns ju inte. bara från företagskontot har det gjorts 3.1 miljon utbetalningar men enligt redovisningsbyrån har vi bara gjort 2 000 000. Så kortfattad det jobb dom har gjort är katastrofalt. Visst har vi också gjort fel med att inte ha följt det här. Men nu när dom saknar verifikationer enligt dom till drt mesta så sa jag att vi måste in med deklarationen till skatteverket och in med bokslutet senast den här fredagen. Sen sa jag att dom får skicka allt det dom har åt mig och jag får se vad som saknas och hitta fram från leverantören en kopia av det. Men nu till min fråga kan vi bli dömd för skattebrott/ bokföringsbrott? Förmodligen är skatteverket i skuld till oss då ingående momsen är mer än dom har bokfört men jag skippar det o för att skatteverket inte ska söka längre in på det sa jag att vi låter momserna vara kvar som det är istället försöker vi fixa in verifikationerna och ställa till bokslutet. Jag tog och sammanställde allt via att bara gå ifrån bankkoto transaktionerna. Och därefter bokföra varje utbetalning i dom olike bolföringskontona. Det värsta scenariot är ju att vi blir dömda men felet ligger fortfarande inte främst hos oss det är ju hos redovisningsbyrån. Kan jag då stämma dom? Vi skickar jag varje månad all verifikation samt banktransaktionerna. Dom ser ju vad vi har betalat och hur mycket vi har i kontona. I slutet av 2016 hade vi 200 000kr i kontot enligt dom skulle vi ha närmare 400 000. liksom fattar inte hur dom bokför. Jag själv saknar tid för att jag ska kunna ta hand om bokföringen. Därför har vi anlitad en redovisningbyrå. Så vad säger ni kära fladhbackare?Är det helt kört för oss eller finns det hopp? Utgifterna är inte bokförda och jag tror att vi kan hitta kopior på dom flesta verifikationer.
Citera
2017-10-04, 16:07
  #2
Medlem
Lutar nog tyvärr åt att det blir två år i finkan för bokföringsbrott. Ledsen.

Ps. Du kan ju passa på gå en kurs i svenska medan du sitter inne. Det är gratis och du verkar behöva den.
Citera
2017-10-04, 17:01
  #3
Medlem
Vafan, du måste skämta! Det enda jag ser är dagsbrott med 120kr för en viss period.

Vet inte fick C i gymnasiet under svrnska kurserna. Men du har rätt är lite slarvig
Citera
2017-10-04, 17:07
  #4
Medlem
Men säg att jag går med om att acveptera deras bokslut där verifikationer finns. Då är jag tvungen att betala kring 200 000kr i vinstskatt. Sedan måste jag komma in med 500 000 kontant. Den kontanta summan finns ju inte ens! aa, jag vet inte vad fan jag ska göra. Betala den där skatten är ju redan en börda!
Citera
2017-10-04, 17:09
  #5
Medlem
PTHJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svtr
bara från företagskontot har det gjorts 3.1 miljon utbetalningar
Härligt, ett en storföretagare med så många utbetalningar sitter här och hänger på Flashback och söker rådgivning.
Citera
2017-10-04, 17:14
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PTHJ
Härligt, ett en storföretagare med så många utbetalningar sitter här och hänger på Flashback och söker rådgivning.
Hehe, stor? nä knappast. Fredag är dead line grabbar. Vad säger ni vad är det bästa jag kan göra nu av situtionen? Granskar skatteverket varje verifikation eller mer när granskar dom? Tacksam för all hjälp jag kan få!
Citera
2017-10-04, 17:19
  #7
Medlem
Gå till en annan redovisningsbyrå och be dom reda upp efter bästa förmåga.
Citera
2017-10-04, 17:30
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Gå till en annan redovisningsbyrå och be dom reda upp efter bästa förmåga.

Jo jag tänkte det men revisorn vi har idagsläget är nödvändigt för oss för ett arbete. Han är bland dom enda som kan utföra det (inget illegalt) Sedan är det bara 2 dagar kvar tills preliminär deklarationen ska lämnas in till skatteverket. Så det är försent.
Citera
2017-10-04, 18:01
  #9
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svtr
Jo jag tänkte det men revisorn vi har idagsläget är nödvändigt för oss för ett arbete. Han är bland dom enda som kan utföra det (inget illegalt) Sedan är det bara 2 dagar kvar tills preliminär deklarationen ska lämnas in till skatteverket. Så det är försent.
Du har två val som jag ser det.

1. Du lämnar in deklarationen som den är med en notis om att du kommer att rätta den och skicka in en ny.
2. Du kontaktar skatteverket och förklarar och ber om en månads uppskov.

Kontakta en ny redovisningsbyrå, skicka över alla transaktioner till dom som gör en korrekt bokföring och du lämnar in den.
Citera
2017-10-04, 18:05
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Du har två val som jag ser det.

1. Du lämnar in deklarationen som den är med en notis om att du kommer att rätta den och skicka in en ny.
2. Du kontaktar skatteverket och förklarar och ber om en månads uppskov.

Kontakta en ny redovisningsbyrå, skicka över alla transaktioner till dom som gör en korrekt bokföring och du lämnar in den.

Kommer dom att acceptera? Tänker mig angående att bli dömd för skattefusk samt bokföringsbrott om jag säger det här. För att jag har ju inte fäljt "god redovisningssed"
Citera
2017-10-04, 18:24
  #11
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svtr
Kommer dom att acceptera? Tänker mig angående att bli dömd för skattefusk samt bokföringsbrott om jag säger det här. För att jag har ju inte fäljt "god redovisningssed"
Varför skulle du bli dömd för något din redovisningsbyrå gjort som du upptäckt och försöker rätta till !? Det är inga problem att få uppskov om man har ett halvbra skäl till det.

https://www.skatteverket.se/foretago...580003696.html
__________________
Senast redigerad av kimdah2002 2017-10-04 kl. 18:28.
Citera
2017-10-04, 18:32
  #12
Medlem
Det är en del av detta jag förstår och en del som jag inte förstår.

Jag förstår problematiken med redovisningskonsulten och jag förstår att om det gått till så som du skriver så är han/hon riktigt usel.

Jag jobbar själv som redovisningskonsult och om man är det minsta seriös så stämmer man av balanskontona (inklusive banken) varje månad när man bokfört klart. Det borde därför inte komma som en överraskning att det saknas underlag först när årsbokslutet görs utan det borde ha upptäckts löpande under året.

Förutsatt att ni inte kom in med allt i en kasse i december, men med utbetalningar på 3,1 milj. så verkar det rätt tveksamt.
Citat:
Ursprungligen postat av svtr
Min far har gjort privata betalningar via företags kontot på totalt 70 000kr kom jag framtill. Dom sa han att vi bokför som lön åt honom.
Det kommer att bli dyrt för er eftersom de 70.000:- kommer att räknas som nettolön och då tillkommer det källskatt och arbetsgivaravgifter. Så kostnaden blir c:a dubbelt så stor.

Om han inte är anställd i företaget och det inte är ett fåmansföretag så är det nog bättre att boka det som ett lån till honom.


Citat:
Ursprungligen postat av svtr
Men nu när dom saknar verifikationer enligt dom till det mesta så sa jag att vi måste in med deklarationen till skatteverket och in med bokslutet senast den här fredagen.

Vad är det för deadline på fredag? Deadline för årsredovisningar till Bolagsverket är 7 månader efter räkenskapsårets utgång. Årsstämmoprotokollet ska vara daterat senast 6 månader efter räkenskapsårets utgång. Nästa deadline för Ink2 är 1 november om ni lämnar på papper. Företag med bokslutsdatum från 31/1 till 30/4. Inget av detta är på fredag. Vad har ni egentligen för räkenskapsår?

Citat:
Ursprungligen postat av svtr
Men nu till min fråga kan vi bli dömd för skattebrott/ bokföringsbrott?
Det beror på vilket räkenskapsår ni har. Du skriver inte det någonstans.

Citat:
Ursprungligen postat av svtr
Förmodligen är skatteverket i skuld till oss då ingående momsen är mer än dom har bokfört men jag skippar det o för att skatteverket inte ska söka längre in på det sa jag att vi låter momserna vara kvar som det är istället försöker vi fixa in verifikationerna och ställa till bokslutet.
Om det är leverantörsfakturor som saknas så har ni redovisat för lite moms och du är ni skyldiga (eller har redan betalat) Skatteverket mer i moms än vad ni borde ha gjort.

Citat:
Ursprungligen postat av svtr
Jag tog och sammanställde allt via att bara gå ifrån bankkoto transaktionerna. Och därefter bokföra varje utbetalning i dom olike bolföringskontona. Det värsta scenariot är ju att vi blir dömda men felet ligger fortfarande inte främst hos oss det är ju hos redovisningsbyrån.
Det spelar ingen roll. Det är ändå ni som är personligen ansvariga enligt lagen.

Citat:
Ursprungligen postat av svtr
Kan jag då stämma dom?
Ja, det kan och borde ni göra. För eventuell ekonomisk skada ni har lidit. En riktig byrå har en ansvarsförsäkring (upp till ett visst belopp) så det finns goda möjligheter till kompensation förutsatt att det inte är en oseriös byrå ni har.

Citat:
Ursprungligen postat av svtr
Vi skickar jag varje månad all verifikation samt banktransaktionerna. Dom ser ju vad vi har betalat och hur mycket vi har i kontona. I slutet av 2016 hade vi 200 000kr i kontot enligt dom skulle vi ha närmare 400 000. liksom fattar inte hur dom bokför.
Dom gör helt enkelt ett riktigt dåligt jobb. Dom ska stämma av banken varje månad och be er komma in med underlag för de banktransaktioner där det saknas.

Citat:
Ursprungligen postat av svtr
Jag själv saknar tid för att jag ska kunna ta hand om bokföringen. Därför har vi anlitad en redovisningbyrå. Så vad säger ni kära fladhbackare?Är det helt kört för oss eller finns det hopp? Utgifterna är inte bokförda och jag tror att vi kan hitta kopior på dom flesta verifikationer.
Nej, ni får förmodligen en förseningsavgift om ni kommer in med årsredovisningen för sent. Den är det enda dokument ni inte kan korrigera i efterhand. Inkomstdeklarationen kan ni ändra hur många gånger ni vill så den är det bara att skicka in även om den inte är korrekt. Se dock till att göra årsredovisningen så korrekt som möjligt innan den går in.

Citat:
Ursprungligen postat av svtr
Men säg att jag går med om att acveptera deras bokslut där verifikationer finns. Då är jag tvungen att betala kring 200 000kr i vinstskatt. Sedan måste jag komma in med 500 000 kontant. Den kontanta summan finns ju inte ens! aa, jag vet inte vad fan jag ska göra. Betala den där skatten är ju redan en börda!
Vad ska du betala in 500.000:- för? Jag anser inte att du ska acceptera en så felaktig årsredovisning.

Citat:
Ursprungligen postat av svtr
Jo jag tänkte det men revisorn vi har idagsläget är nödvändigt för oss för ett arbete. Han är bland dom enda som kan utföra det (inget illegalt) Sedan är det bara 2 dagar kvar tills preliminär deklarationen ska lämnas in till skatteverket. Så det är försent.
Du kan byta redovisningsbyrå utan att byta revisor. Det är ju två olika saker. Varför måste ni lämna in en ny preliminär deklaration vid ett visst datum? Finns inga deadlines för preliminära deklarationer. Det är inkomstdeklaration (den riktiga) och skattedeklarationer som har deadlines.

Det verkar som om din konsult har gett dig en hel del felaktig information avseende bl.a. deklarationer eller att du inte riktigt har förstått vad som har sagts.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback