Jag undrar ifall det finns något spel till typ Super Nintendo eller liknande där man kombinerar strategi-, plattform- och RPG-element.
Jag hade tänkt mig upplägget på det här sättet:
en militärbas är på väg att bli attackerad av en massa fiendetrupper som långsamt närmar sig basen på en karta, och den kartan fungerar som en "stage select"-skärm (där truppikonerna såklart symboliserar banor).
Uppgiften är att förgöra alla trupper innan de når fram till ens egen bas, och om en trupp lyckas nå fram till basen så är man tvingad att lira just den banan ända till man har klarat den.
Man kan levla upp sin karaktär genom att besegra fiender, och högre Level gör att man blir allmänt starkare och kan utdela mer skada osv.
Så här långt så är min idé ganska lik spelet "
U.N. Squadron" till Super Nintendo, men jag har lagt till en del ytterligare spelmekanik:
innan man väljer en bana så får man börja med att välja ifall man vill "utforska" en stor bana och lösa gåtor, ungefär som i Metroid-spelen (och även här kan man levla upp karaktärerna), eller så kan man välja att klara ett uppdrag i vanlig "scrolling shooter"-stil.
Kort sagt:
jag letar efter ett spel som är ungefär som "U.N. Squadron", men som dessutom tillåter att man kan lira igenom banor som i typ "Metroid" eller "Blaster Master", där man springer runt i stora områden och "löser pussel" och "infiltrerar" olika platser - gärna då också med en del stealth-element här och där á la "Metal Gear" när detta fungerar.