Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-02, 09:02
  #1
Medlem
Tjenare, det är så att min a-traktor har blivit beslagtagen under tiden min kompis lånade den, den gick för fort å dem testkörde den på plats och fick upp den i 115km/h på 3 och 70km/h på 2an, så dem kontrollerade alltså den på plats, dem tog min kompis körkort och beslagtog traktorn. Tycker dock det är lite konstigt att dem beslagtog den för kontrollering när dem just kontrollerat den. Jag som står på ägare har inte fått nån information alls under dem 12 dagarna den varit borta. Finns det nån gräns på hur länge dem får ha inne den?
Citera
2017-10-02, 09:08
  #2
Medlem
Ring 11414 fråga varför dom har tagit den i beslag och för hur länge, Du kan också åka på det för att du lånat ut ett olagligt fordon. (tillåtande av olovlig körning,)
Citera
2017-10-02, 10:02
  #3
Medlem
Givetvis snodde din polare traktorn.... Du behöver inte anmäla
Citera
2017-10-02, 11:37
  #4
Medlem
dom tar alltid traktorn när den går för fort för att kolla varför den gör det. En polare blev av med sin för 5 år sedan när man levde i epa tiden och då hade polisen traktorn i ca 2 mån innan han fick den. De lär skruva dän växellådan etc för att kolla om det var enkellåda etc och sedan höra av sig
Citera
2017-10-03, 08:05
  #5
Medlem
Dille24s avatar
Åker ts på arbetskostnaden?
Citera
2017-10-03, 13:24
  #6
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Åker ts på arbetskostnaden?


Tror jag inte.

Däremot finns det nog en stor chans till att man kommer att pröva TS lämplighet till att inneha körkort.

http://www.expressen.se/motor/trafik...arnas-korkort/
Citera
2017-10-04, 10:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Tror jag inte.

Däremot finns det nog en stor chans till att man kommer att pröva TS lämplighet till att inneha körkort.

http://www.expressen.se/motor/trafik...arnas-korkort/

Står a traktorn på hans föräldrar så kan även dom bli av med körkorten om dom visste om att traktorn var ospärrad/trimmad.

Står TS på traktorn så lär han bli av med körkortet i minst 6mån, max så tar dom körkortet helt samt uppskjutet lämp så han inte får ta körkort för han är över 20 nånting
Citera
2017-11-11, 21:58
  #8
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoobz
Står a traktorn på hans föräldrar så kan även dom bli av med körkorten om dom visste om att traktorn var ospärrad/trimmad.

Står TS på traktorn så lär han bli av med körkortet i minst 6mån, max så tar dom körkortet helt samt uppskjutet lämp så han inte får ta körkort för han är över 20 nånting
Får han ens köra EPA? Jag menar vad roligt att köra EPA när man är tjugo år! 😁
Citera
2017-12-12, 23:50
  #9
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoobz
Står TS på traktorn så lär han bli av med körkortet i minst 6mån, max så tar dom körkortet helt samt uppskjutet lämp så han inte får ta körkort för han är över 20 nånting

Inget polisen kan ge som straff, finns endast böter med på straffskalan för "tillåtande av olovlig körning" i lagen. Skulle vara efter lämplighetsprövning från rätt instans, men det finner jag otroligt.

Tror mig inte ha sett ett enda fall där någon faktiskt blivit av med körkortet p.g.a. "tillåtande av olovlig körning", men ser mig gärna rättad i detta.
Citera
2017-12-13, 07:15
  #10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Inget polisen kan ge som straff, finns endast böter med på straffskalan för "tillåtande av olovlig körning" i lagen. Skulle vara efter lämplighetsprövning från rätt instans, men det finner jag otroligt.

Tror mig inte ha sett ett enda fall där någon faktiskt blivit av med körkortet p.g.a. "tillåtande av olovlig körning", men ser mig gärna rättad i detta.
Det förekommer med mopedåkande ungdomar, själv pratat med en mcpolis i stockholm som hade erfarenhet av det.


Redigerat:
En vårdnadshavare eller annan vuxen som tillåter barn att köra ett fordon man inte har behörighet för kan dömas för tillåtande av olovlig körning. Straffet för den vuxne är dagsböter. En trimmad moped får man inte köra med ett AM-körkort. Barn får inte köra fyrhjulingar om det inte är klassat som lekfordon.

När en förälder döms till böter för tillåtande av olovlig körning enligt 3 § lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott så går det en signal till Transportstyrelsens körkortsavdelning som tittar på om föräldern är körkortshavare. Om hen har körkort så ingriper TS med stöd av återkallelsepunkt 6 i 5 kap. 3 § körkortslagen (1998:488).

Praxis i dessa ärenden är att varning kan anses vara en tillräcklig åtgärd. Men det finns också annan praxis som anger att om det sedan tidigare finns en eller flera varningar (eller tidigare återkallelser) så kan en enskild händelse, som vid normal praxis stannar vid åtgärden varning, faktiskt leda direkt till en körkortsåterkallelse.
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Trimm...saterkallelse/

Redigerat2:
Polisen varnar för konsekvenser av buskörning i A-traktorer – även föräldrars körkort i fara...Men även föräldrarna kan råka riktigt illa ut om de inte har koll på sina barns fordon och körvanor. I flera av de senaste händelserna i kommunen misstänks även föräldrarna för tillåtande av olovlig körning.

– Det kan även bli så att föräldrarnas körkort omhändertas. Det är en följd som kan bli vid de här tillfällena vid vissa omständigheter. Man har inte gjort tillräckliga åtgärder för att hindra sin son eller dotter att köra de här olovliga fordonen.
http://www.helahalsingland.se/allman...korkort-i-fara
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2017-12-13 kl. 07:26.
Citera
2017-12-30, 19:29
  #11
Medlem
Kloges avatar
Om en atraktor har en enkellåda som är spärrad så att första och andra växeln finns tillgänglig samt med elektronisk varvtalsregulator så att traktorn gör 30 km/h vid ett normalt varvtal,vad säger polisen?
Den går i laglig hastighet men på fel sätt.
Citera
2017-12-30, 22:04
  #12
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickout4harambe
Tjenare, det är så att min a-traktor har blivit beslagtagen under tiden min kompis lånade den, den gick för fort å dem testkörde den på plats och fick upp den i 115km/h på 3 och 70km/h på 2an, så dem kontrollerade alltså den på plats, dem tog min kompis körkort och beslagtog traktorn. Tycker dock det är lite konstigt att dem beslagtog den för kontrollering när dem just kontrollerat den. Jag som står på ägare har inte fått nån information alls under dem 12 dagarna den varit borta. Finns det nån gräns på hur länge dem får ha inne den?

Sen, när han väl får den åter så kommer det vara UTAN de modifierade delarna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback