Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-03, 10:50
  #1
Medlem
finns det nåt sätt så att man kan förhindra att en användare "råkar" aktivera iCloud lagring av dokument & skrivbord?
Citera
2017-10-03, 16:58
  #2
Moderator
Tystnads avatar
klicka på goggle drive ikonen längst ner och gå till inställningar (dom tre prickarna) kolla så INTE synkroniseringen under "min dator" är aktiverad.

Denna funktion (google drive synkronisering)dök upp för några veckor sedan, är detta något nytt påhitt?
Citera
2017-10-11, 18:52
  #3
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissemizz
finns det nåt sätt så att man kan förhindra att en användare "råkar" aktivera iCloud lagring av dokument & skrivbord?

Om datorn är hanterad via Jamf eller någon annan mdm-lösning där man kan skicka ut managed user profiles där man kan stänga av icloud helt för användaren så går det, annars inte, vad jag har kommit fram till i alla fall.
Citera
2017-11-12, 01:35
  #4
Medlem
MassiveBs avatar
Sitter inte på en Sierra burk nu, men typ något liknande: stänga av SIP och sedan unloada och stäng av de agenterna (agents), tjänsterna (services) och daemons ifråga för iClouds filsynk (och sedan sätta SIP igen om man vill).

Återkommer.
Citera
2017-11-12, 01:37
  #5
Medlem
MassiveBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Om datorn är hanterad via Jamf eller någon annan mdm-lösning där man kan skicka ut managed user profiles där man kan stänga av icloud helt för användaren så går det, annars inte, vad jag har kommit fram till i alla fall.

Det är uppenbarligen den snyggaste lösningen. Typ: https://github.com/rtrouton/profiles...ents/README.md
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback