Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-01, 16:47
  #1
Medlem
sommarlovs avatar
Jag gillar Apples Macbook Pros mekaniska egenskaper, aluminium, magsafe-laddaren, retinaskärm, belysta tangenter.

Är det bara naivt och korkat av mig att köpa en sån, kanske några år gammal för att köra Linux, främst Cent OS?
Citera
2017-10-01, 16:54
  #2
Medlem
Nasiphes avatar
Kör på, låter som en bra idé.
Citera
2017-10-01, 17:03
  #3
Medlem
torrenttobbes avatar
Känner du att du har råd så kör på, byggkvaliteten är ju väldigt hög.
Citera
2017-10-01, 17:25
  #4
Medlem
St-Sixtuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Känner du att du har råd så kör på, byggkvaliteten är ju väldigt hög.

Ja just det, Byggkvalitén på en appledator är ju så hög att den inte ens går att laga när den väl går sönder.

Skitprodukter för fanboys......
Citera
2017-10-01, 17:27
  #5
Medlem
studioxswes avatar
Varför lägger du inte tråden i Mac-forumet istället?

Att apple har bra bygg-kvalité var ju sant för ett tag sedan, mac safe har man ju skrotat på nyare modeller. Visst kan du köra EFI på mac och boota Linux men du betalar nog dubbelt så mycket för detta jämfört med en snygg PC laptop from ASUS eller Samsung. OSX kommer ju från BSD så det mesta du är van med finns ju, såsom X11
Citera
2017-10-01, 18:22
  #6
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Varför lägger du inte tråden i Mac-forumet istället?

Att apple har bra bygg-kvalité var ju sant för ett tag sedan, mac safe har man ju skrotat på nyare modeller. Visst kan du köra EFI på mac och boota Linux men du betalar nog dubbelt så mycket för detta jämfört med en snygg PC laptop from ASUS eller Samsung. OSX kommer ju från BSD så det mesta du är van med finns ju, såsom X11
De har ingen aning om Linux eller om man kan köra på andra system.

Jag vill inte ha konstigheter som ej fungerande wifi eller funktionstangenter.
Citera
2017-10-01, 19:50
  #7
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
De har ingen aning om Linux eller om man kan köra på andra system.

Jag vill inte ha konstigheter som ej fungerande wifi eller funktionstangenter.

Det det vill du ju, eftersom du vill köra en mac.
Citera
2017-10-01, 20:22
  #8
Medlem
Antalet linuxnördar som orkar lägga tid på att fixa drivers och tweaks på macbooks är litet, därför blir andelen suppoterad hårdvara liten med, så det kommer tyvärr aldrig bli nåt vidare bra/tillräckligt bra linuxstöd på applelaptops. Dessutom är ju magsafe som dubpratar om oxå på väg ut iom usbc, så jag föreslår att du lägger pengarna på något supportat istället, t.ex. en fetare lenovo eller så.
Citera
2017-10-01, 21:02
  #9
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pasco
Antalet linuxnördar som orkar lägga tid på att fixa drivers och tweaks på macbooks är litet, därför blir andelen suppoterad hårdvara liten med, så det kommer tyvärr aldrig bli nåt vidare bra/tillräckligt bra linuxstöd på applelaptops. Dessutom är ju magsafe som dubpratar om oxå på väg ut iom usbc, så jag föreslår att du lägger pengarna på något supportat istället, t.ex. en fetare lenovo eller så.
Aha, tack för din input.
Citera
2017-10-01, 21:50
  #10
Medlem
Kluffs avatar
Jag gjorde en partition på Macens hårddisk (ca 20 gb eller så) och klämde in Ubuntu. Funkade hur bra som helst. Då är ju fördelen att man kan boota datorn med båda operativsystemen.
Citera
2017-10-02, 17:18
  #11
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St-Sixtus
Ja just det, Byggkvalitén på en appledator är ju så hög att den inte ens går att laga när den väl går sönder.

Skitprodukter för fanboys......

Oj vilken arg och tuff kille, har hittills aldrig haft en en macdator som har gått sönder (15 år nu och ett antal olika modeller) men det stämmer säkert som du säger.
Oavsett vilket, byggkvaliteten och finishen är väldigt hög.
Citera
2017-10-02, 17:57
  #12
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St-Sixtus
Ja just det, Byggkvalitén på en appledator är ju så hög att den inte ens går att laga när den väl går sönder.

Skitprodukter för fanboys......

Det börjar tyvärr bli lika illa på PC-sidan.
Ju tunnare laptops desto svårare att fixa nåt själv, så de tiderna är snart förbi på alla plattformar.
Ett tips till dig är att sluta vara så bitter. Det går inte att ta någon på allvar som anser att Apple har skitprodukter. Det finns fördelar och nackdelar med allt och trots många irriterande egenheter så är Apple ett företag med otroligt bra produkter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback