Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-30, 16:28
  #1
Medlem
Nintendo har släppt NES och SNES classic edition och det ryktas om att N64 Classic kommer under nästa år. Sega Mega Drive Flashback (ej officiell) kommer sista november.

NES Classic såldes slut direkt och ska man tro officiella källor så blev Nintendo tagna på sängen av populariteten. Produktion av NES Classic ska däremot återupptas igen under 2018.

SNES Classic tillverkades i betydligt större mängd och trots att många reagerade på en saftig prislapp så finns den en dag efter släppet knappt att få tag på i Sverige, förutom på Blocket och Tradera.

Hur populär C64 Mini blir återstår att se men det som är intressant är att se om det här är en trend som är här för att stanna och då vilken som kommer härnäst samt vilka spel som kommer ingå? Kommer vi få se en PSX classic? Amiga classic? Dreamcast mini? Osv.

Vad tror ni och vilka spel skulle ni vilja ha förinstallerade?
Citera
2017-09-30, 17:32
  #2
Medlem
DaddyD2s avatar
Kommer nog att dröja ett tag innan vi får Mini-versioner av nyare konsoler. Dels så krävs det tyngre hårdvara för att emulera dessa konsoler, och sen är spelen 10-20 gånger större än vad spelen var på N64, så det kommer att krävas betydligt större lagringsutrymme än de 512MB som finns i NES och SNES Classic. Så min gissning är att vi kommer få se ett N64 Classic nästa år och den lär ha omkring 10-15 spel, men sen kommer det vara tyst i några år innan vi får ett Gamecube Classic. I stället så kommer Nintendo satsa på att släppa Gamecube-spel till Switch genom Virtual Console.

Sony tror jag inte kommer släppa några mini-konsoler. De kommer i stället satsa på att släppa gamla spel till PSN alt göra remakes. Och Sega har nyligen påbörjat ett stort projekt som kallas Sega Forever där de ska släppa så gott som alla sina spel från samtliga konsoler till Android och IOS. Så de kommer förmodligen inte heller vara fokuserade på att utveckla någon mini-konsol. Kommer det så blir det förmodligen AtGames som sköter det, och de har haft tendenser att misslyckas tidigare.
Citera
2017-09-30, 18:16
  #3
Medlem
BigFatCones avatar
Det stora problemet är ju att hitta tillräckliga många bra spel. Till NES och SNES och till viss del Mega Drive går det ju an men liksom, finns det verkligen 10 C64-spel som är värda att spela idag? För att inte tala om till Atari 2600.
Citera
2017-10-02, 14:16
  #4
Medlem
Den stora massan tilltalas säkert. Jättebra om man inte är så inne i datorer och vill spela gamla spel. De flesta är troligen 30+ och har inte tid att fixa med emulator och allt meckande. Så förstår verkligen. Och det blir bara roligt för mig som retronörd om fler spelar!!!

Själv köpte jag en Original Xbox som är chippad där jag lagt in alla emulator och spel som finns.
Citera
2017-10-02, 16:13
  #5
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Den stora massan tilltalas säkert. Jättebra om man inte är så inne i datorer och vill spela gamla spel. De flesta är troligen 30+ och har inte tid att fixa med emulator och allt meckande. Så förstår verkligen. Och det blir bara roligt för mig som retronörd om fler spelar!!!

Själv köpte jag en Original Xbox som är chippad där jag lagt in alla emulator och spel som finns.
Det aningens ironiska är ju att det är hur lätt som helst att använda en emulator. Har man någonsin använt ett program på en dator så klarar man av det. Tar liksom vare sig tid att prata om eller ansträngning.
Citera
2017-10-02, 16:21
  #6
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det aningens ironiska är ju att det är hur lätt som helst att använda en emulator. Har man någonsin använt ett program på en dator så klarar man av det. Tar liksom vare sig tid att prata om eller ansträngning.

Tror det är själva grejen, att ha en kontroller som är som ursprunget, loggan allt det där.

Jag vill ha både NES och SNES classic och kommer köpa dessa (sålde som sagt slut snabbt). Inte för att jag inte vet hur man pillar med emulatorer, utan just för att det är det enklaste sättet att spela spelen på en konsol med en kontroller, på TV'n.

Edit: Att spela samma spel med min PC kontroller på min PC skärm har jag inget som helst intresse av.
Citera
2017-10-02, 17:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det aningens ironiska är ju att det är hur lätt som helst att använda en emulator. Har man någonsin använt ett program på en dator så klarar man av det. Tar liksom vare sig tid att prata om eller ansträngning.

Jag tycker du är delvis inne på rätt spår. Tex får jag igång SNES emulatorn med min SNES-usb kontroll på första försöket. Alla knappar gör det som de är tänkt att göra.

Men C64a emulator grejade jag med för några år sedan och då fick jag inte kontrollerna att fungera som de skulle vilket var frustrerande. Jag gav till och med upp och svår en del -%"#%(U&/%^*

Jag vet mängder med folk i min ålder som blivit pappor som inte ens orkar starta en PC för att de tycker windows är så dåligt. Förstår om folk hellre köper Mini-varianter då man slipper allt huvudbry! Själv är jag nörd sedan Windows 95 kom ut på marknaden och Win 10 skulle jag inte ens ta i med tång. Det går utför med varje Windows som släpps även om jag är glad att de löste blue-screen buggarna som är obefintliga numera.
Citera
2017-10-02, 20:15
  #8
Medlem
supremanics avatar
Det svåra med c64 emulator är ju att man inte har en jäkla aning om vart tangenterna är! Ett tangentbord på en c64 skiljer sig en hel del från en pc och det blir inte lättare direkt när emulatorn är mappad för amerikanskt tangentbord heller. Det blir en del jagande när man vill åt vissa tecken.

Men på minin så verkar ju spelen som följer med inte ens behöva använda tangentbord då det som sitter på maskinen inte verkar gå att använda. Det som gör det enklare med minin jämfört med vanlig emulator är att det tydligen är en lista man väljer spel från så man slipper "det stora besväret" med att skriva load"*",8,1 och run

Själv känner jag väl att jag inte hör till målgruppen direkt då jag inte får den där rätta nostalgikänslan på något jag vet bara är en låda med en emulator i.
Citera
2017-10-02, 20:59
  #9
Medlem
gulaLejonets avatar
hoppas verkligen det även kommer en mini amiga!
har själv gått och funderat på att köpa snes för att kunna spela mario world & street fighter igen så mini snes kommer verkligen som en skänk från ovan
Citera
2017-10-04, 04:27
  #10
Medlem
Gosifs avatar
Lite löjligt med Classic-konsolerna. Billigare att köpa en powerpak till snes-nes-n64 o fixar in alla spel(Roms) och spelar med den riktiga gamla konsolen
Citera
2017-10-05, 18:31
  #11
Medlem
supremanics avatar
Den sköne liraren Stuart Ashens har lagt vantarna på en SNES mini och gör en liten recension:
https://www.youtube.com/watch?v=uLKCXn_aQrY
SNES mini lär nog bli succe. En del riktigt vassa spel som följer med! Det är bara Chrono Trigger som fattas. Nästan så man är lite sugen på att skaffa och jag är ändå inte direkt någon nintendo fan och har aldrig i mitt liv ägt en fysisk nintendo konsol.
Citera
2017-10-06, 05:51
  #12
Medlem
elephantstones avatar
Det enda som hade kunnat övertyga mig till ett köp vore en Dreamcast Mini.

Följande spel skulle ingå:

Chu Chu Rocket
Crazy Taxi
Ikaruga
Jet Set Radio
Marvel vs Capcom
Power Stone
Power Stone 2
Rez
Shenmue
Shenmue 2
Skies of Arcadia
Sonic Adventure
Soul Calibur
Space Channel 5
Tony Hawk's Pro Skater 2
Virtua Fighter
Virtua Tennis 2

Givetvis med VMU, vad annars?

Annars föredrar jag så klart original. Jag skulle inte få dåligt samvete av en RetroPi heller.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback