Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-24, 12:22
  #13
Medlem
ieshos avatar
Vilken färg hade Dekorimamannens skinnjacka?
Citera
2017-09-26, 16:07
  #14
Medlem
bartrams avatar
Enligt finskornas berättelse var skinnjackan brun, vill jag minnas
Citera
2017-09-28, 21:10
  #15
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Enligt finskornas berättelse var skinnjackan brun, vill jag minnas
Beige är nära ljust brun. Kan Dekorimamannen ha varit "mannen i beige"?
Citera
2018-12-15, 17:59
  #16
Medlem
ThordOlavssons avatar
Finskorna talade med dekorimamannen mycket kort tid innan mordet, förmodligen i samband med att Delsborn stannade för rödljus. Se www.dekorimamannen.se
Citera
2019-01-25, 11:40
  #17
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Finskorna talade med dekorimamannen mycket kort tid innan mordet, förmodligen i samband med att Delsborn stannade för rödljus. Se www.dekorimamannen.se

Stämmer dessvärre inte så bra med finskornas vittnesmål där de ska ha hunnit över Kungsgatan när skotten faller.

Jag är skeptisk till de slutsatser som redogörs för på den sidan.
Vidare är källhänvisningen under all kritik. "Finns i sjön"..

Läsare som inte är insatta riskerar att bli lurade...
Citera
2019-01-25, 14:22
  #18
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Stämmer dessvärre inte så bra med finskornas vittnesmål där de ska ha hunnit över Kungsgatan när skotten faller.

Jag är skeptisk till de slutsatser som redogörs för på den sidan.
Vidare är källhänvisningen under all kritik. "Finns i sjön"..

Läsare som inte är insatta riskerar att bli lurade...

Det finns flera olika versioner av vad kvinnorna har sagt, vilken riktning de gått osv och var de befann sig vid skottet. Sidan skriver:

Citat:
Källa till förhöret med finskorna är Sven Anérs webbsida. Finskornas promenad visas även i filmer på YouTube men kvinnornas promenad från mordplatsen avviker i filmerna från den väg de tog i förhöret som Sven Anér redovisar.
Källa: http://www.dekorimamannen.se

Frågan är alltså om förhöret som Sven Anér redovisar är det äkta förhöret och hur det kommer sig att filmerna på youtube avviker från förhöret.

I förhöret uppger sig kvinnorna ha gått i rask takt. Normal takt till Kungsgatan får sägas vara cirka en minut.
__________________
Senast redigerad av ThordOlavsson 2019-01-25 kl. 14:26.
Citera
2019-06-18, 21:20
  #19
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Det finns flera olika versioner av vad kvinnorna har sagt, vilken riktning de gått osv och var de befann sig vid skottet. Sidan skriver:


Källa: http://www.dekorimamannen.se

Frågan är alltså om förhöret som Sven Anér redovisar är det äkta förhöret och hur det kommer sig att filmerna på youtube avviker från förhöret.

I förhöret uppger sig kvinnorna ha gått i rask takt. Normal takt till Kungsgatan får sägas vara cirka en minut.

Vad är det som avviker?

Jag misstänker att även Borgnäs varit i kontakt med flickorna (eller med "Annelie").
En sak som inte står i förhöret men som framgår av rekonstruktionen är hur "Annelie" uppfattat mannen som vänsterhänt.
Så har Borgnäs också fått möjlighet att ställa frågor så är det inte konstigt att saker skiljer sig åt.
Citera
2019-06-18, 22:29
  #20
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vad är det som avviker?

Jag misstänker att även Borgnäs varit i kontakt med flickorna (eller med "Annelie").
En sak som inte står i förhöret men som framgår av rekonstruktionen är hur "Annelie" uppfattat mannen som vänsterhänt.
Så har Borgnäs också fått möjlighet att ställa frågor så är det inte konstigt att saker skiljer sig åt.

Sven Anérs förhör anger:
Citat:
”Hur långt har ni hunnit när ni hör skottet då?”
”Kanske över Kungsgatan. Men jag är säker på att vi ser inte honom vid det tillfället när skottet går. Och det var ju en jättesmäll, så jag vet inte om det är ett skott eller två tillsammans, men vi uppfattade det som e t t stort skott. Vi kan ha passerat Kungsgatan, men…”

I Borgnäs rekonstruktion går istället kvinnorna norrut efter att ha passerat Sveavägen, och det är ju en extrem skillnad mellan att gå norrut och söderut!

Det finns inte några som sett kvinnorna norrut, men däremot har det rört sig en del personer på trottoaren söder om Dekorima. Förhöret är närmare i tid från händelsen. Personligen finner jag förhöret rimligare, men oavsett om de passerar Kungsgatan eller om de går så långt som Borgnäs visar i filmen så är det rimligt att de står och talar med Dekorimamannen ungefär samtidigt som Delsborn kommer fram till rödljus. Därför menar jag att upprinnelsen till möteshypotesen (som bygger på Delsborn) är att finskorna talade med Dekorimamannen.

www.dekorimamannen.se
Citera
2019-06-21, 09:42
  #21
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Sven Anérs förhör anger:


I Borgnäs rekonstruktion går istället kvinnorna norrut efter att ha passerat Sveavägen, och det är ju en extrem skillnad mellan att gå norrut och söderut!

Det finns inte några som sett kvinnorna norrut, men däremot har det rört sig en del personer på trottoaren söder om Dekorima. Förhöret är närmare i tid från händelsen. Personligen finner jag förhöret rimligare, men oavsett om de passerar Kungsgatan eller om de går så långt som Borgnäs visar i filmen så är det rimligt att de står och talar med Dekorimamannen ungefär samtidigt som Delsborn kommer fram till rödljus. Därför menar jag att upprinnelsen till möteshypotesen (som bygger på Delsborn) är att finskorna talade med Dekorimamannen.

www.dekorimamannen.se

Detta har jag lite svårt för. Vad ger stöd för detta?
Skulle Delsborn ha sett finskorna vid mordplatsen talandes med Dekorimamannen?
Vart var makarna Palme då?
Och vad hände sen?

Finska flickorna ska ju ha varit en bra bit i från mordplatsen när de hör ett skott... En version strax förbi Kungsgatan... en annan närmare Sergels torg..
Och om de då istället går norr ut först så tar det ännu längre tid fram tills att de hör skotten..

Så långt är inte rödljus-intervallet...
Citera
2019-06-21, 11:18
  #22
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Detta har jag lite svårt för. Vad ger stöd för detta?
Skulle Delsborn ha sett finskorna vid mordplatsen talandes med Dekorimamannen?
Vart var makarna Palme då?
Och vad hände sen?

Finska flickorna ska ju ha varit en bra bit i från mordplatsen när de hör ett skott... En version strax förbi Kungsgatan... en annan närmare Sergels torg..
Och om de då istället går norr ut först så tar det ännu längre tid fram tills att de hör skotten..

Så långt är inte rödljus-intervallet...

I förhöret nedan vet inte finskan hur långt hon gått. Att passera Kungsgatan är i längsta laget, men trafikljusen vid Dekorima är ännu idag sega, även om jag inte mätt dem.

http://svenanerpalmemordet.blogspot....ingen-att.html

Delsborn uppfattar att någon talar med makarna Palme, ingen annan ser något sådant. Det ligger inom korttidsminnet och Delsborn får kort därefter höra skotten och lägger därför på minne vad han sett och hur han uppfattat saker.

Morelius har en man vid Dekorima under uppsikt, men rapporterar inte något möte mellan mannen och två kvinnor. Däremot rapporterar han en grupp som passerar kort före mordet. Denna grupp har ingen annan sett.

Om flickorna kommer upp metrarna efter några andra till dekorima, ställer frågan och sedan vänder tillbaka så kan det vara tillräckligt för att Delsborn skall upptäcka tre personer som står och talar med varandra. Det kan även vara så kort varaktighet att Morelius missar konversationen och bara ser flickorna plus de andra.

Med andra ord är det fullt möjligt att finskorna verkligen varit på plats kort före mordet.

Samtidigt håller jag med dig om det problematiska att det finns olika uppfattningar om vilket håll de gått och även hur långt de gått. Borgnäs film låter dem hinna halva sträckan från Dekorima till kyrkogården. Det är kanske 40 sekunder... Men förhöret är mer tveksamt om hur långt de kommit. Nu kan det givetvis finnas ett annat förhör där den andra finskan uppger att de gått åt ett annat håll och hunnit till en helt annan plats...
Citera
2019-08-05, 20:58
  #23
Medlem
MOPspanarens avatar
För att återknyta lite till ämnet och frågan "Vem var Dekorimamannen?", så är det faktiskt inte bara A.A. som nämnts.
Även Polisman L (B.P.) pekades ut av Olle Alsén.

https://www.youtube.com/watch?v=525X...outu.be&t=2551
Citera
2019-11-05, 19:23
  #24
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
För att återknyta lite till ämnet och frågan "Vem var Dekorimamannen?", så är det faktiskt inte bara A.A. som nämnts.
Även Polisman L (B.P.) pekades ut av Olle Alsén.

https://www.youtube.com/watch?v=525X...outu.be&t=2551

....och även "Pekka" som varken är någon av de ovan nämnda personerna..
https://www.youtube.com/watch?v=BKvn09kzn1c
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback