Citat:
Ursprungligen postat av
Kanelgas
Ja eftersom det sista dyket max kan ha pågått i 9 timmar och 40 minuter (om jag förstår tidslinjen korrekt, sannolikt kortare) och det tidigare i tråden stått (tror det var av dig?) att ubåten har 60 manstimmar med luft för att andas vettigt, blir det ju svårköpt att det skulle varit någon form av syrebrist som gjort att PM tagit ett "rationellt" beslut att döda KW för att spara på syret så långt innan det började bli dåligt med syre. Sen är det nog ytterst sannolikt att ubåten varit uppe långt innan 10:40 för att dumpa likdelarna. Så drygt 9 timmar är nog en klar överdrift. Han stod väl knappast och styckade henne medan han var i en situation där syret kunde ta slut...
Om ubåten mot all förmodan fått tekniska problem med att komma upp som PM klarade lösa efter några timmar, verkar det ju hur man än vänder på det som ett exceptionellt kyniskt agerande att ha ihjäl den andra personen så snabbt, i stället för att fokusera på att prova fixa detta påstådda problemet i minst ett halvt dygn innan man ens kommer på tanken att göra något sånt.
EDIT: Insåg att jag inte ville hamna off-topic med massa frgor och reflektioner om ubåtsdetaljer för en redan så långsökt hypotes, så raderade stora delar av mitt inlägg.
Jag tyckte hypotesen att de gått tom för syre var intressant i början av tråden, innan mängden luft ubåten hade var väletablerad i tråden och innan händelseförloppet var väl etablerat. Men nu anser jag att den idén är bland de mer långsökta. Den skapar så otroligt många fler frågor än svar jämfört med många av de övriga händelseförloppen som det spekulerats kring.
[/i]
Om han lagt sig på botten någonstans där ingen på land visste om att han brukade vara, utanför sina vanliga färdvägar, så kan han ha tänkt att det kan ta ett par dygn innan han blir funnen. Nautilus hade luft till 65 timmar för en man, en del var redan förbrukat då, så för två personer skulle den kanske räcka i 31-32 timmar. Man förbrukar dessutom mer syre när man är upprörd... Ju tidigare han dödade K desto längre skulle luften räcka för honom. Folk har dödat varandra på ubåtar av precis den här anledningen förut, och eftersom det här (ev.) mordet skedde just på en UBÅT så är det inte så underligt om orsaken är UBÅTSRELATERAD, eller hur?
Och självklart har han inte börjat stycka förrän han klarat livhanken och tagit sig upp till ytan. First things first.
Du får gärna skriva ut informationen som du raderade förresten, om du orkar skriva om det? Annars förstår vi ju inte och kan inte bedöma sannolikheter.