Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
En kraftig smäll mot huvudet kan ju också få linsen att hoppa ur kan jag tänka. DET har jag inte någon erfarenhet av dock.
Linsen väger nästan ingenting. Så länge den har rätt kurvatur för att passa ögat så suger den fast mångdubbelt starkare än att du kan slå ut den med en rimligt normal smäll. Petar man på den glider den lätt runt men centerar fint direkt eller vid nästa blinkning.
Tappar någon lins så är det troligare att den t ex halkat lite på glid så att nästa blinkning kan lyckas haka tag i kanten och då skalar av linsen. Jag har lyckats få ut linser om jag vid något tillfälle varit trött och torr i ögonen och sedan gör extra stor blinkning för att trigga mer tårar men då i stället blinkat ut linsen.
Jag har aldrig haft problem med linser i duschen eller när jag simmar så jag vet inte om PM skulle ha försökt skölja bort blod och det skulle kunna skölja loss en lins.
Osäker hur luften är i ubåten - eftersom man inte kör någon skrubbning och inte fyller på med mer luft under dykningen så borde det inte vara extra torrt.