2017-09-26, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjallis
Började tänka på den där linsen igen, kan inte så mycket om linser men hur är det tänkbart att den/dessa lossnade?
Linsen kan ha legat där i 7 år, eller vara färskt tappad. Det är bara om vi vet att det är en lins som matchar KW:s eventuella lins-recept som den kan anses ha någon relevans för denna händelse.

Olika typer av linser är dessutom olika lätt att tappa eftersom även mjuka linser är olika mjuka och olika tjocka beroende på modell.

Det känns som att linsen behöver vi parkera om vi inte kan erhålla mer information.
Citera
2017-09-26, 15:23
Medlem
Citat:
Jag trodde linser sätt fast ganska ordentligt...
Beror på hur passformen är. Och sååå ordentligt sitter de inte. När jag gnuggar mig i ögat (trött, eller det kliar eller vad som) kan det hända att linsen hoppar ur. De är inte direkt fastspikade. De ligger och flyter på ögonvätskan.
Citera
2017-09-26, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
En kraftig smäll mot huvudet kan ju också få linsen att hoppa ur kan jag tänka. DET har jag inte någon erfarenhet av dock.
Linsen väger nästan ingenting. Så länge den har rätt kurvatur för att passa ögat så suger den fast mångdubbelt starkare än att du kan slå ut den med en rimligt normal smäll. Petar man på den glider den lätt runt men centerar fint direkt eller vid nästa blinkning.

Tappar någon lins så är det troligare att den t ex halkat lite på glid så att nästa blinkning kan lyckas haka tag i kanten och då skalar av linsen. Jag har lyckats få ut linser om jag vid något tillfälle varit trött och torr i ögonen och sedan gör extra stor blinkning för att trigga mer tårar men då i stället blinkat ut linsen.

Jag har aldrig haft problem med linser i duschen eller när jag simmar så jag vet inte om PM skulle ha försökt skölja bort blod och det skulle kunna skölja loss en lins.

Osäker hur luften är i ubåten - eftersom man inte kör någon skrubbning och inte fyller på med mer luft under dykningen så borde det inte vara extra torrt.
Citera
2017-09-26, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Linsen väger nästan ingenting. Så länge den har rätt kurvatur för att passa ögat så suger den fast mångdubbelt starkare än att du kan slå ut den med en rimligt normal smäll. Petar man på den glider den lätt runt men centerar fint direkt eller vid nästa blinkning.

Tappar någon lins så är det troligare att den t ex halkat lite på glid så att nästa blinkning kan lyckas haka tag i kanten och då skalar av linsen. Jag har lyckats få ut linser om jag vid något tillfälle varit trött och torr i ögonen och sedan gör extra stor blinkning för att trigga mer tårar men då i stället blinkat ut linsen.

Jag har aldrig haft problem med linser i duschen eller när jag simmar så jag vet inte om PM skulle ha försökt skölja bort blod och det skulle kunna skölja loss en lins.

Osäker hur luften är i ubåten - eftersom man inte kör någon skrubbning och inte fyller på med mer luft under dykningen så borde det inte vara extra torrt.
Vi har uppenbarligen olika erfarenheter betr linser. Men vi pratar våld här. Hur nu våldet sett ut. Normalt sitter linser bra. Helt klart. Fast jag har sumpat ett flertal i både dusch och ögongnuggning.
Citera
2017-09-26, 15:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men du, det är väl likadant i Sverige beträffande att vittna under straffansvar? Den som vittnar svär en vittnesed, och riskerar att dömas för mened om man ljuger.

Det tilltalade däremot svär ingen ed. Det har väl med att göra att ingen ska behöva sätta dit sig själv.

Inte heller nära släktingar och äkta makar behöver vittna mot varandra under ed.

Så vad menar du med 'i Sverige anser man att det blir obalans'?

Tilltalad, den misstänkte. Målsägande, den som utsatts för brott. I Sverige hörs målsägande upplysningsvis och inte under sanningsförsäkran. I Danmark hörs vanligtvis målsägandet som vittne under ed. Är skillnad på upplysningsvis och under straffansvar, det sistnämda väger teoretiskt tyngre.

Tänk ord mot ord brott våldtäkt t ex. Då blir skillnaden större om du som offer talar under ed medan den tilltalade får ljuga sig blå för att undgå straff. Vems historia får större värde?

Egentligen har detta inget med fallet Madsen att göra, jag nämde det endast för att en annan skribent som jag svarade som tog upp ett annat fall.
Citera
2017-09-26, 15:51
Medlem
Är det inte risk förr torra ögon efter dödsfall? Då kanske linsen inte sitter lika bra.
Citera
2017-09-26, 15:54
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Tilltalad, den misstänkte. Målsägande, den som utsatts för brott. I Sverige hörs målsägande upplysningsvis och inte under sanningsförsäkran. I Danmark hörs vanligtvis målsägandet som vittne under ed. Är skillnad på upplysningsvis och under straffansvar, det sistnämda väger teoretiskt tyngre.

Tänk ord mot ord brott våldtäkt t ex. Då blir skillnaden större om du som offer talar under ed medan den tilltalade får ljuga sig blå för att undgå straff. Vems historia får större värde?

Egentligen har detta inget med fallet Madsen att göra, jag nämde det endast för att en annan skribent som jag svarade som tog upp ett annat fall.

Ah, målsägande var det ja. Mina ögon missade det ordet.
Citera
2017-09-26, 15:55
Medlem
Om Madsen frivilligt går med på att häktas ytterligare 4 veckor sker ingen häktningsförhandling. Så... vi lär få se nu vad som händer.
Citera
2017-09-26, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Är det inte risk förr torra ögon efter dödsfall? Då kanske linsen inte sitter lika bra.
Om ögonen är öppna. Absolut.
Citera
2017-09-26, 15:59
Medlem
Citat:
Började tänka på den där linsen igen, kan inte så mycket om linser men hur är det tänkbart att den/dessa lossnade?
När en människa dör slutar produktionen av tårvätska och ögonen börjar torka. Det var förmodligen ett antal timmar KW låg död i ubåten samt hanterades ovarsamt i samband med styckningen, så det är inte så märkligt om en lins fick in luft under kanten och lossnade.
Citera
2017-09-26, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vi har uppenbarligen olika erfarenheter betr linser. Men vi pratar våld här. Hur nu våldet sett ut. Normalt sitter linser bra. Helt klart. Fast jag har sumpat ett flertal i både dusch och ögongnuggning.
Ögongnuggning: Jo definitivt att det kan få ut linsen. Linsens kupighet är anpassad för iris. Eftersom resten av ögat har helt annan buktighet och alltså är mycket plattare så blir det svårt för linsen att behålla greppet om den knuffas för mycket i sidled. Jag har någon tjockare/mjukare månadslins som är bättre på det samtidigt som min endagslins är jättetunn men rätt styv och lossnar direkt om jag knuffar linsen.

Med månadslinsen så är det lätt om jag blinkar för stort/hårt att linsen driver iväg på egna äventyr så jag får jaga tillbaka den. Dygnslinsen däremot släpper direkt.

Men slag mot huvudet borde inte skicka ut någon lins om vi inte pratar om typ bilkrasch in i stenmur eller liknande där hela ögat formförändras vid smällen. Kraftig blinkning i samband med fall eller liknande kan ju däremot lätt skrapa loss linsen.
Citera
2017-09-26, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semestertankar
När en människa dör slutar produktionen av tårvätska och ögonen börjar torka. Det var förmodligen ett antal timmar KW låg död i ubåten samt hanterades ovarsamt i samband med styckningen, så det är inte så märkligt om en lins fick in luft under kanten och lossnade.
En del av dagens mjuka linser skrumpnar ihop sig och påminner mer om en del vissnade löv om de blir utan vätska. Öppen fråga dock om de kan klistra fast i ögat i samband med det.

Edit: Ögats radie ändras rimligen också när ögat blir torrt men det borde ta lång tid att ögat skall tappa så mycket vätska.
Senast redigerad av cellplast 2017-09-26 kl. 16:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in