Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-12, 14:20
  #1069
Medlem
Någon som sökt visum nyligen och kan ge en hint om hur fort det går? Jag pratar om det vanliga eVisitor (Subclass 651). Hemsidan säger att 90% har sitt visum inom två dagar, går det att lita på?

Hade tänkt att åka redan på Söndag eller Måndag om det går.
Citera
2017-09-13, 08:34
  #1070
Medlem
Kodiak-s avatar
Har jag förstått det rätt att jag bara behöver få min visumansökan godkänd innan jag fyller 31, och att jag sen kan påbörja min resa in i landet efter det att jag fyllt 31(, hypotetiskt så sent som dagen innan jag fyller 32, om min ansökan blev beviljad en dag innan jag fyllde 31)?

Nu talar jag alltså om Working Holiday visumet.
Citera
2017-09-13, 10:41
  #1071
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kodiak-
Har jag förstått det rätt att jag bara behöver få min visumansökan godkänd innan jag fyller 31
Jag har för mig att det till och med räcker med att ansöka före 31-årsdagen (tänk på att ansökan behandlas enligt australiensisk tid), men under en snabb koll hittade jag ingenting på hemsidan som styrkte den uppfattningen.
Citat:
och att jag sen kan påbörja min resa in i landet efter det att jag fyllt 31(, hypotetiskt så sent som dagen innan jag fyller 32, om min ansökan blev beviljad en dag innan jag fyllde 31)?
Ja, det ska stämma.
Citera
2017-09-24, 09:04
  #1072
Medlem
Hej!

Det är så att jag och min flickvän har tänkt att resa till Australien i December på ett Working Holiday visa. Min flickvän var i Australien för två år sedan och kom på nyligen att hon reste med W/H. Hon varken jobbade eller stannade i landet över 3 månader, med andra ord utnyttjade hon inte fördelarna med visumet. Vi testade ändå att göra en ny ansökan på https://www.border.gov.au/Trav/Visa-1/417-, och efter betalningen så blev hon ”granted” i stort sett direkt. Värt att tillägga är att vi svarade att hon inte hade haft ett sådant visum tidigare. Frågan är då; Litar de blint på hur man svarar på ansökningen och nekar en i sådana fall på flygplatsen i Australien, eller kan de se att hon under förra vistelsen inte utnyttjade fördelarna och därför låter henne få ett nytt?

Hon har nytt pass med olika passnummer, men passen torde ju vara sammankopplade. Vet ni hur det fungerar? Är rädd för att hon blir nekad på flygplatsen och får ta första bästa plan hem till Sverige igen.
Citera
2017-09-25, 06:20
  #1073
Medlem
CyCoCiDaLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luderjakt
Hej!

Det är så att jag och min flickvän har tänkt att resa till Australien i December på ett Working Holiday visa. Min flickvän var i Australien för två år sedan och kom på nyligen att hon reste med W/H. Hon varken jobbade eller stannade i landet över 3 månader, med andra ord utnyttjade hon inte fördelarna med visumet. Vi testade ändå att göra en ny ansökan på https://www.border.gov.au/Trav/Visa-1/417-, och efter betalningen så blev hon ”granted” i stort sett direkt. Värt att tillägga är att vi svarade att hon inte hade haft ett sådant visum tidigare. Frågan är då; Litar de blint på hur man svarar på ansökningen och nekar en i sådana fall på flygplatsen i Australien, eller kan de se att hon under förra vistelsen inte utnyttjade fördelarna och därför låter henne få ett nytt?

Hon har nytt pass med olika passnummer, men passen torde ju vara sammankopplade. Vet ni hur det fungerar? Är rädd för att hon blir nekad på flygplatsen och får ta första bästa plan hem till Sverige igen.
hon blir Nekad vid gränsen WHV är ett elektroniskt visum ibland så görs det stickprover men dom kommer att se att hon har haft ett whv tidigare vid gränsen.. så du blir in släppt hon blir hänvisad till ett förhörsrum där dom intervjuar henne och sedan så får hon vända hem igen Med första bästa plan utan att träffa dig .. passkontrollanten kommer ut till dig och berättar vad som har beslutats. Så det spelade ingen roll om hon har bytt pass ..
Citera
2017-09-25, 14:39
  #1074
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyCoCiDaL
hon blir Nekad vid gränsen WHV är ett elektroniskt visum ibland så görs det stickprover men dom kommer att se att hon har haft ett whv tidigare vid gränsen.. så du blir in släppt hon blir hänvisad till ett förhörsrum där dom intervjuar henne och sedan så får hon vända hem igen Med första bästa plan utan att träffa dig .. passkontrollanten kommer ut till dig och berättar vad som har beslutats. Så det spelade ingen roll om hon har bytt pass ..

Talar du av egen erfarenhet eller?

Får väl försöka få tag i dem och göra rätt för oss.

En sak som dock är lite konstig är att vi med hennes gamla grantnumber inte kan hitta någon information om hennes visum. Jag kan själv dock se på deras hemsida, information om mitt gamla visum som jag hade senast jag var där (evisitor visa).
Citera
2017-10-30, 06:23
  #1075
Medlem
jagharingenfantasis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nedtecknaren
Någon som sökt visum nyligen och kan ge en hint om hur fort det går? Jag pratar om det vanliga eVisitor (Subclass 651). Hemsidan säger att 90% har sitt visum inom två dagar, går det att lita på?

Hade tänkt att åka redan på Söndag eller Måndag om det går.

Antar att det är för sent nu men någon annan kanske undrar. Jag ansökte igår och fick svar inom en minut. Det var dock working holiday jag ansökte om men det spelar nog inte så stor roll.
Citera
2017-11-21, 20:26
  #1076
Medlem
Går det att söka visum till Australien från tex Bali eller Filippinerna och flyga in i Australien från där?
Dvs det är inget jag behöver göra från Sverige och flyga in i Sverige right?

Hur långt tid kan det ta ett få ett WH visum godkänt?


Om jag ansöker nu kan jag ha det vilande 1 år utan att aktivera det?

Med vänlig hälsning, Rallarkalle
Citera
2018-10-02, 17:27
  #1077
Medlem
Hej, sitter ordentligt i klistret här..
Skulle flyga till Australien igår kväll (3v semester) men hade dumt nog inte kollat upp visumkraven, så sökte e651 först i söndags morse, och har fortfarande inte hört ett smack. Missade både gårdagens och dagens flyg, och har inte kunnat få någon hjälp av australiensarnas telefonsupport mer än att de säger att min ansökan är komplett och det bara är att vänta "90% blir klara inom en dag men nån måste ju ingå i de 10 resterande"

Försökte imorse boka en ETA genom en av betalsidorna, vilken dock inte gick igenom pga jag redan har en ansökan. Behöver åka snarast möjligt, vad rekommenderar ni? Ger det nåt att avbryta min e651 ansökan och pröjsa för ETA eller är det bara att snällt vänta?
Citera
2018-10-09, 21:06
  #1078
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drivlina
Hej, sitter ordentligt i klistret här..
Skulle flyga till Australien igår kväll (3v semester) men hade dumt nog inte kollat upp visumkraven, så sökte e651 först i söndags morse, och har fortfarande inte hört ett smack. Missade både gårdagens och dagens flyg, och har inte kunnat få någon hjälp av australiensarnas telefonsupport mer än att de säger att min ansökan är komplett och det bara är att vänta "90% blir klara inom en dag men nån måste ju ingå i de 10 resterande"

Försökte imorse boka en ETA genom en av betalsidorna, vilken dock inte gick igenom pga jag redan har en ansökan. Behöver åka snarast möjligt, vad rekommenderar ni? Ger det nåt att avbryta min e651 ansökan och pröjsa för ETA eller är det bara att snällt vänta?

Nyfiken på hur du löste detta!
Citera
2018-10-12, 16:11
  #1079
Medlem
Hej!
Någon annan kanske har ställt liknande fråga tidigare men det är alldeles för många sidor att gå igenom så jag ställer en här.

1. Jag ska till Australien vid nyår i 2 veckor, behövs visum?
2. Om ja, är det här jag ansöker om visum? (är rädd för scam sidor...)
3. Om jag eventuellt ska flyga mellan Sydney och Adelaide, behöver jag något ytterligare visum då?
Citera
2019-01-30, 20:48
  #1080
Medlem
Visum om dömd för misshandel?

Någon som vet om jag skulle kunna komma in i Australien om jag är dömd för misshandel? Tror det var 2012 (det var under tiden den stora branden i Sala var som jag blev dömd), men är inte helt säker. Blev böter + villkorlig dom (eller vad det heter), men jag har ingen aning om vad fängelsestraffet hade blivit Jag vet inte ens om det var ringa misshandel eller ej

Jag har inga planer på att åka förrän om tidigast 6 år.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f472286

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback