Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-24, 14:02
  #241
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Och vad har det med tråden att göra?
Det har gjorts omotiverade påståenden i tråden om att Magda har fel i påstående om att svensk ekonomi är stark för att det "bara" skulle handla om att BNP stiger pga skuldsättning.

Jag har ifrågasatt det påstående och än så länge är det tomt på svarssidan. De som hävdat detta ser ut att inte ha någon grund för påståendet. Detta trots att jag hjälpt de som påstått med hur de ska gå tillväga för att visa sitt påstående.

Vi bör därför kunna avfärda det som grundlöst.
Citera
2017-09-24, 14:32
  #242
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det har gjorts omotiverade påståenden i tråden om att Magda har fel i påstående om att svensk ekonomi är stark för att det "bara" skulle handla om att BNP stiger pga skuldsättning.

Jag har ifrågasatt det påstående och än så länge är det tomt på svarssidan. De som hävdat detta ser ut att inte ha någon grund för påståendet. Detta trots att jag hjälpt de som påstått med hur de ska gå tillväga för att visa sitt påstående.

Vi bör därför kunna avfärda det som grundlöst.
Jag vågar påstå att du har missförstått frågeställningen. Givetvis stiger inte BNP ”bara” pga skuldsättning. En del av ökningen beror på lån och det finns skäl att ifrågasätta sundheten i detta givet den verklighet som råder. Konstigare än så är det inte.
Citera
2017-09-24, 18:55
  #243
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Jag har gått igenom ovan vad som krävs för att real BNP skall stiga. Att vi arbetar fler arbetstimmar är en sådan möjlighet. Men nu gör vi inte det och då är det nästan bara produktivitetsökning kvar.

Enkelt exempel:
En frisör skall producera fler klippningar.
* Antingen kan frisören levererar fler arbetstimmar.
* Eller så får frisören öka sin produktivitet och leverera fler klippningar per arbetstimme

Jag tycker att detta borde kunna förstås.

Så ditt jobb är nu att visa att frisören levererar fler klippningar per timme genom att vi lånar.
Och det menar jag att du inte kommer att lyckas med.
Och ni som hävdar att real BNP ökar genom att vi lånar har aldrig kunnat redogöra för det. Det är bara ett tomt slagord.


Globaliseringen ger oss ökad real BNP. Det är mycket enkelt att visa.
Och jag har med det i pkt 4 ovan.
Globaliseringen gör att vi blir fler kunder som delar på fasta kostnader. Och då minskar priset på varan.
För producenter innebär det att de kan köpa produktionsmedel billigare, och då sänker det deras kostnader och priser. (Varvid KPI minskar och vi får råd med mer. Real BNP ökar).
Du viar tydligt att du inte förstår begreppen BNP eller real BNP.
Globalisering ger inte ökad real BNP som det ser ut, den ger sänkt.
Citera
2017-09-24, 20:32
  #244
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag vågar påstå att du har missförstått frågeställningen. Givetvis stiger inte BNP ”bara” pga skuldsättning. En del av ökningen beror på lån och det finns skäl att ifrågasätta sundheten i detta givet den verklighet som råder. Konstigare än så är det inte.
Visa då hur lån kan öka produktionen (realt).
(Utan att med magi trolla fram fler arbetstimmar).

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du viar tydligt att du inte förstår begreppen BNP eller real BNP.
Globalisering ger inte ökad real BNP som det ser ut, den ger sänkt.
Om jag förstår det eller inte är ovidkommande. Det är bara ett sätt för dig att medge att du inte kan redogöra för ditt påstående.

Sedan kommer du bara med ett tomt påstående om globaliseringens påverkan på BNP. Ingn logik. Ingen förklaring.
Du klarade inte ens av att bemöta det jag skrev.
Är det inte lika bra att vi efter ganska många innehållslösa inlägg från dig kommer överens om att du inte har en aning.
Citera
2017-09-24, 20:54
  #245
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Visa då hur lån kan öka produktionen (realt).
(Utan att med magi trolla fram fler arbetstimmar).
Jag vill inte dra på mig en varning för OT på grund av dig. Förklara exakt hur din fråga kan anses vara on-topic. Du har för övrigt redan fått svar vid flera tillfällen och jag har ingen anledning att upprepa mig.
Citera
2017-09-24, 20:55
  #246
Medlem
Produktionsdriven eller spekulationsdriven BNPökning?

Välj själv vilket som ligger bäst i munnen!
Citera
2017-09-24, 21:27
  #247
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag vill inte dra på mig en varning för OT på grund av dig. Förklara exakt hur din fråga kan anses vara on-topic.
Finns ingen grund för det. Jag har förklarat tydligt i #241 ovan varför detta är on-topic.
Rubriken är: "Magdalena Andersson - "Svensk ekonomi är urstark" sanning eller bullshit?" Och att BNP stiger pga lånande kan tolkas som att ekonomin inte är urstark utan att påståendet är just "bullshit".

Därför är det on topic att reda ut om det finns en sanning i påståendet.
Detta delforum är Nationalekonomi. Detta ställe är excellent för att reda ut frågan.

Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du har för övrigt redan fått svar vid flera tillfällen och jag har ingen anledning att upprepa mig.
Jag har bara fått tomma och flummiga påståenden, som dessutom är behäftade med tydliga logiska fel. Det är helt tomt på svarsidan.

Du och Sonnenwende har, istället för att svara, spenderat mycket möda på att påstå att jag inte skulle känna till termernas betydelse. Det kan om något sägas vara off-topic. Tänk om ni i stället hade spenderat den mödan på att försöka svara och lyssna och förstå varför det går fel, och försöka igen utan att göra fel.

Jag har i stället hjälpt dig massor med att peka ut var du går fel i dina påståenden, och även förklarat vad du behöver visa.
Citera
2017-09-24, 23:22
  #248
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Finns ingen grund för det. Jag har förklarat tydligt i #241 ovan varför detta är on-topic.
Rubriken är: "Magdalena Andersson - "Svensk ekonomi är urstark" sanning eller bullshit?" Och att BNP stiger pga lånande kan tolkas som att ekonomin inte är urstark utan att påståendet är just "bullshit".

Därför är det on topic att reda ut om det finns en sanning i påståendet.
Detta delforum är Nationalekonomi. Detta ställe är excellent för att reda ut frågan.
OK. Du har tidigare fått svaret i inlägg #216. Allt enligt ditt exempel med frisörer. Men du nöjde dig inte med det självklara svaret. Istället sa du att mitt svar är fel eftersom facket inte tillåter att frisörerna arbetar mer. Det villkoret la du dock till i efterhand och det är ju förstås bara trams i sammanhanget. Men jag är tålmodig.

Nåväl, om varken mängd eller pris ökar blir förstås V2 = V1. Och då ökar givetvis inte BNP. Då är ju också ditt exempel meningslöst.

I ditt exempel har folk lånat pengar till fler klippningar, låt oss kalla beloppet L. Eftersom folk nu har kvar L kan det användas efter eget gottfinnande. Låt oss anta att folk köper mat till nyanlända och betalar med L. Då ökar BNP med L och på så sätt har BNP ökat med hjälp av lånade pengar. QED.
Citera
2017-09-25, 06:08
  #249
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Hur stark en ekonomi är mäter man i BNP och/eller BNP/capita. I Sveriges fall har BNP gått upp, medan BNP/capita sjunker. Det senare är det som är oroande, speciellt med tanke på att vi inte befinner oss i en lågkonjunktur för tillfället.

Mängden pengar ökar mer än vad BNP gör. Sverige har alltså ingen som helst ökning i välståndet. Det är bara yta i form av de nya bostädernas fasader och de importerade nya bilarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Glajjan
De Svenska företagen har en låg nivå av export och produktion och fungerar bara som fordon för investeringar.

Vad betyder det där?

Citat:
Ursprungligen postat av acnisse
Produktionsdriven eller spekulationsdriven BNPökning?

Välj själv vilket som ligger bäst i munnen!

Produktionsdriven BNP-ökning. Ja det är vad vi saknar. Istället flödar krediterna och svenskarna spekulerar med sina bostadsköp. Utvecklingen går alltså åt fel håll idag. Imorgon går det åt helvete, det är när krisen slår till eller du lever som fattigpensionär.

Sverige är ett pissland pga avskumet till politiker och idioterna i väljarkåren.
Citera
2017-09-25, 10:55
  #250
Medlem
Glajjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Vad betyder det där?
Det betyder att ett företags enda syfte är att tillfredsställa börsen och investerare. Exempel som Tobii och Fingerprints. Man skickar pressmeddelanden om att "vi har stora kunder på gång" eller "vi kommer köpas upp", vilket får aktien att skjuta i höjden.

Företag som producerar dåligt/ingenting, men som bara verkar bry sig om sin aktiekurs är ett klassiskt tecken på att vi har en bubbel-ekonomi.
Citera
2017-09-25, 13:36
  #251
Medlem
vad definierar Magda egentligen som Sverige?
kommunerna tvingas ju sälja mark för att få ihop ekonomin, kommunerna ingår väl i Sverige?
är väl definitionen på en långsiktigt ohållbar strategi?

samma sak med landstingen, de lär väl inte gå något vidare, hör ju hur de tvingas neka cancersjuka vård..

så magda definierar sverige som stat exkl kommuner och landsting.. för det borde hon självfallet hängas ut som en hycklare
Citera
2017-09-26, 07:56
  #252
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Visa då hur lån kan öka produktionen (realt).
(Utan att med magi trolla fram fler arbetstimmar).


Om jag förstår det eller inte är ovidkommande. Det är bara ett sätt för dig att medge att du inte kan redogöra för ditt påstående.

Sedan kommer du bara med ett tomt påstående om globaliseringens påverkan på BNP. Ingn logik. Ingen förklaring.
Du klarade inte ens av att bemöta det jag skrev.
Är det inte lika bra att vi efter ganska många innehållslösa inlägg från dig kommer överens om att du inte har en aning.
Att du inte förstår är väsentligt för din argumentation.
Ökad konkurrens pressar priserna och sänker BNP då vi får sämre betalt för vår export.
Rätt enkelt samband tycker du inte?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback