Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-02, 19:30
  #1
Medlem
Svampspors avatar
Jag ville bara tipsa om ett turbaserat RPG-spel som jag hittade på Steamrean som var riktigt kul och har ett lite annorlunda upplägg: http://store.steampowered.com/app/382050/Eon_Altar/. Efter att man installerat spelet på datorn, drar man ihop upp till tre ytterligare kompisar som laddar ner gratisappen (finns på Android och iOS) på sina mobiler och därefter kopplar upp sig på samma trådlösa WI-FI-nätverk. Därefter styr alla sina karaktärer via mobiltelefonerna och gör även alla andra val gällande karaktärernas olika uppgraderingar, utrustning och konversationer i spelet som alla samtidigt ser på datorn. Jag var inledningsvis lite skeptisk till upplägget, och visst finns det lite brister i exempelvis spelkameran, men på det stora hela hade vi riktigt roligt första gången det testades.
Citera
2017-09-24, 12:31
  #2
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampspor
Jag ville bara tipsa om ett turbaserat RPG-spel som jag hittade på Steamrean som var riktigt kul och har ett lite annorlunda upplägg: http://store.steampowered.com/app/382050/Eon_Altar/. Efter att man installerat spelet på datorn, drar man ihop upp till tre ytterligare kompisar som laddar ner gratisappen (finns på Android och iOS) på sina mobiler och därefter kopplar upp sig på samma trådlösa WI-FI-nätverk. Därefter styr alla sina karaktärer via mobiltelefonerna och gör även alla andra val gällande karaktärernas olika uppgraderingar, utrustning och konversationer i spelet som alla samtidigt ser på datorn. Jag var inledningsvis lite skeptisk till upplägget, och visst finns det lite brister i exempelvis spelkameran, men på det stora hela hade vi riktigt roligt första gången det testades.
Sonen ringde just och tipsade om detta, solklart köp! Får återkomma med rapport när vi hunnit prova.
Citera
2017-09-24, 17:14
  #3
Medlem
Couplets avatar
Nu har vi testat och det verkar lovande! Vi var tre som satt här i soffan och fipplade med mobilerna. Lite ovant, men jag hoppas att det här konceptet dyker upp i fler spel, jag gillar verkligen upplägget.

Första reflektionen är dock att ju fler man är och ju senfärdigare människor man spelar med, desto längre väntetid blir det iom turn based-konceptet. Hade hellre sett Baldur's Gate-uppplägget för strid, där du kan starta alla samtidigt och sen gör alla sina turns och så börjar det om. Men det är väl som med alla sällskapsspel, digitala som analoga, som kräver ett visst mått av tankeverksamhet - vissa tänker snabbare än andra. Förhoppningsvis skruvas tempot upp lite om man bara kör två personer, och/eller när man lär sig alla sina skills och vad alla symboler står för. Kommer krävas några timmars spel för det. Ska bli kul!
Citera
2017-09-24, 18:22
  #4
Medlem
Svampspors avatar
Jo, vi har spelat det en del sedan jag skrev första inlägget. På det stora hela ett kul och lite annorlunda upplägg för flera spelare som måste träffas rent "fysiskt" för att kunna spela; och det är ju alltid trevligt. Jag håller med om att fipplandet kan bli lite frustrerande ibland exempelvis när man ska plocka upp loot eller skatter, då den som är bäst på att fippla i regel kan knipa mest. Upplägget där karaktärerna pratar och får välja mellan flera alternativ kan också kännas ovant, men då de jag spelar tillsammans med är traditionella bordsrollspelare och vi är vana att prata utifrån andra roller funkar det också bra. Sist vi spelade, körde vi så länge tills både batterier och nödladdare var helt uttömda på mobiltelefonerna.
Citera
2017-09-24, 18:49
  #5
Medlem
Hur är själva storyn och balansen?
Verkar ju kul men vill gärna att grunden är kul med.
Citera
2017-09-24, 19:16
  #6
Medlem
Svampspors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohobbit
Hur är själva storyn och balansen?
Verkar ju kul men vill gärna att grunden är kul med.

Klassisk fantasystory utan allt för stora överraskningar (än så länge) och de olika klasserna man har att välja mellan kompletterar varandra bra. Spelet balanseras automatiskt beroende på hur många som spelar samtidigt.
Citera
2017-09-24, 21:19
  #7
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampspor
Klassisk fantasystory utan allt för stora överraskningar (än så länge) och de olika klasserna man har att välja mellan kompletterar varandra bra. Spelet balanseras automatiskt beroende på hur många som spelar samtidigt.
Håller med! Ingen häpnadsväckande story hittills, men underhållande och jag gillar den nytänkande tekniken. Det gäller att hålla balans mellan inre stridigheter i sällskapet och samarbetet för gruppens bästa.
Citera
2017-09-25, 11:46
  #8
Medlem
Svampspors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Håller med! Ingen häpnadsväckande story hittills, men underhållande och jag gillar den nytänkande tekniken. Det gäller att hålla balans mellan inre stridigheter i sällskapet och samarbetet för gruppens bästa.

Jo, första gången vi spelade gjorde vi ju den smärtsamma upptäckten att area-of-effect attackerna även skadar medspelarna... Man kan även prata med andra spelare i spelet och få någon slags fördel av det. Ett tips kan också vara att sätta follow på en driven spelare som sedan drar runt de övriga efter sig, då det annars kan vara lätt att hamna på efterkälken.
Citera
2017-09-25, 15:02
  #9
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampspor
Jo, första gången vi spelade gjorde vi ju den smärtsamma upptäckten att area-of-effect attackerna även skadar medspelarna... Man kan även prata med andra spelare i spelet och få någon slags fördel av det. Ett tips kan också vara att sätta follow på en driven spelare som sedan drar runt de övriga efter sig, då det annars kan vara lätt att hamna på efterkälken.
Hahaha, ja, jag eldade upp både barnen och min bättre hälft med en fireball! Ska testa follow, då ungarna har nån slags öronvax och springer iväg, vilket betyder att vi andra hamnar efter och måste slösa turer i strid på att springa ikapp.
Citera
2017-10-04, 19:20
  #10
Medlem
Couplets avatar
Skulle bara meddela att vi nu provat appen på alla våra bärbara enheter (2 olika iPhones, Samsung Galaxy Edge 7, iPad 3 och Samsung Galaxy Tab) och det funkar klockrent på alla. Det tycker jag är rätt imponerande.
Citera
2017-10-04, 20:23
  #11
Medlem
Svampspors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Skulle bara meddela att vi nu provat appen på alla våra bärbara enheter (2 olika iPhones, Samsung Galaxy Edge 7, iPad 3 och Samsung Galaxy Tab) och det funkar klockrent på alla. Det tycker jag är rätt imponerande.

Trevligt! Det är nog bara batteriförbrukning som kan hindra lite i spelandet. Lite synd om utvecklarna har övergett detta spel, som kommentarer på Steam antyder.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback